Skip to Content

گزارش/ در برنامه « قرار جمعه » شبکه یک مطرح شد

ویژگی های سربازان ارتش مهدوی /اولین شرط سربازی، مهدوی شناسی است


کارشناس مذهبی برنامه قرار جمعه های این هفته شبکه یک سیما گفت : اکنون هم فرصت سربازی امام زمان (عج) برای مشتاقان و تکلیف دراین زمینه باقی است.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، برنامه قرارجمعه شبکه یک سیما که پس از پخش رنده دعای ندبه به صورت زنده با یکی از کارشناسان مذهبی در مورد مباحث مرتبط با انتظار گفتگو می کند این هفته میزبان خانم دکتر فیاض بخش بود که ویژگی سربازی امام زمان (عج ) را با توجه به درخواست های مکرر و پیامک های ارسالی مخاطبان برنامه از کتاب مکیال المکارم مورد بحث قرار داد که شما را به خواندن این گفتگوی زیبا و خواندنی دعوت می کنیم :
دکتر فیاض بخش، با  اظهار خرسندی از این توجه و حساسیت در مورد سربازی امام زمان(عج) ، این افراد مشتاق را از کسانی دانست که می توانند شایستگی سربازی ایشان را داشته باشند .


*اولین شرط سربازی امام زمان
وی با دادن این اطمینان که اکنون هم فرصت سربازی حضرت برای مشتاقان هست و تکلیف در این زمینه باقی است خاطرنشان کرد : اولین شرط سربازی حضرت مهدی شناسی و مهدوی شناسی است و دراین صورت ضرورت مطالعه مباحث مهدویت پیش می آید و اینکه برخی معتقدان به مهدویت از تمسخرعقایدشان  توسط برخی افراد شکایت می کنند به خاطر سوء استفاده از اطلاعات کم آنان است .
دکترفیاض بخش منابع شیعه و سنت را پر از روایات مهدویت دانست و افزود : شیخ کلینی در زمان غیبت صغری ده ها روایت در زمینه مهدویت و مهدی شناسی جمع آوری کرده است و این شناخت در ابعاد مختلف جسمانی، اخلاقی، علائم ظهور، وظایف منتظران و..موجود است .
وی  درادامه گفت : باید ببینیم امامان ما دراین زمینه چه فرموده اند و روایات مربوط به امام زمان خصوصا به نقل ازپیامبر اکرم (ص) و ازمنابع اهل تسنن فراوان است گر چه اکثراهل تسنن معتقدند امام زمان(عج) هنوز دنیا نیامده اند یا اینکه در آستانه ظهور متولد می شوند.
این کارشناس مذهبی به القاب حضرت که از زبان پیامبر در  روایات آمده است اشاره کرد و گفت : برخی خلفای عباسی همچون منصور، مهدی، معتصم و.. این القاب را برای محبوبیت در میان مردم روی خود گذاشته اند .


*افزایش اطلاعات مهدوی شناسی امکان پاسخگویی به شبهات را افزایش می دهد
دکتر فیاض بخش، شناخت امام زمان(عج) را موجب عزیز شدن نزد ایشان و لایق شدن برای سربازی خواند و گفت : طبق بیان امام صادق (ع) وقتی اطلاعات در زمینه مهدی شناسی زیاد شد می توان به شبهات در این زمینه پاسخ داد و مورد تمسخر قرارنگرفت و نیز راستگو را از دروغگو تشخیص داد و دنبال هرصدایی نرفت.
وی طبق روایات، یکی از راه های مهدی شناسی را تشکیل مجالسی برای این امر عنوان کرد و اظهارداشت : هرکجا که هستیم  یک نفر بانی شود که در این زمینه مجلسی در منازل ، در دانشگاه ها و... تشکیل دهد و مراقب برخی مجالس که به اسم برنامه دینی می خواهند عقاید انحرافی را انتقال دهند باشیم.
این کارشناس دینی در پاسخ به این پرسش که روایتی که می گوید : « هرکس امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است » مکرر بیان شده و حتی برای برخی تبدیل به شعار شده چگونه معنا می شود؟ گفت :  چگونه است که این لقب به این فرد داده می شود یعنی درحالی که نه دینی دارد و نه پیغمبری می میرد؟ خداوند در آیة 71 سوره اسراء می فرماید «یوم ندعوا کل اناس بامامهم ..» دقت کنید روز قیامت هر کس با امامش خوانده می شود .
دکتر فیاض بخش در ادامه افزود : مثل این برنامه ها تریبونی نیست که هر کس هر حرفی را بتواند بزند و ناظرانی دقیق مراقب هستند حالا تلویزیون را خاموش کن برو سراغ یک مجلسی، گاهی افرادی هر حرفی را بدون منبع می زنند و کسی هم چیزی نمی گوید. امام صادق (ع) می فرمایند: برو بشناس گاهی با عقل جور درنمی آید « طبق روایت امام ششم به نقل از زراره کسی که درحد توانش در تلاش برای شناخت امام زمان خود باشد و در این حال بمیرد انگار در ارتش حضرت است و حتی بالاتر زیر پرچم ایشان کشته شده  و بالاتر دررکاب او در جنگ بدر و احد کشته شده است وحتی بالاترکنارش قدم به قدم حضوردارد؛ او راه می رود با او راه می رود، می نشیند با او می نشیند» و روایات ما دراین زمینه غوغا می کند .
وی به روایت سماعة ازامام صادق(ع) اشاره کرد و گفت : جنود جهل و عقل که روایت سماعة از امام صادق (ع) است و دریا بحث دارد و امام خمینی( ره)  و ملا صدرای شیرازی بر آن شرح نوشته اند از منابعی هستند که می توانند به ما در شناخت مسیر صحیح  و عدم گمراهی و ضلالت  کمک کنند.
وی در تبیین این مطلب که شناخت دین با انتظار فعال مرتبط هست به شخصیت عبدالعظیم حسنی پرداخت و اذعان داشت : کراماتی دارد این شخصیت که  به محضرامام زمان خود رسید و معارف و اعتقاداتش را که عمل می کند نه صرف حفظیات، عرضه کرد و سپس از سوی امام معصوم تأیید و دعا دریافت نمود.
کارشناس برنامه قرار جمعه ها،  به جریانی از کتاب روضه کافی در مورد اسحاق عمار پرداخت و گفت : او پیرمردی بود که عصا زنان از راه دور به محضرامام باقر(ع ) که در جمع زیادی از دوستانشان بودند رسیده بود و به سختی خود را به ایشان نزدیک کرد و بعد از عرض سلام و ارادت گفت : ای فرزند رسول خدا من شما را دوست دارم و می خواهم فدایتان شوم؛ می شود مرا کنار خود قرار دهید؟ اما م او را مورد محبت خود قرار دادند و کنار خود آوردند و او گفت : من حلال و حرام الهی را مراقبت می کنم و منتظرامر شما هستم بفرمایید عاقبتم چه می شود؟ امام فرمودند : فردی مثل تو نزد جدم علی بن الحسین رسید وهمین پرسش را مطرح کرد امام به گلو اشاره کردند و گفتند در زمان احتضاربه محضررسول خدا و امیرمؤمنان وامامانت می رسی و چنان قلب و دلت آرام گیرد و چشمت روشن شود و او با شوق و تعجب گفت : آیا چنین است وامام فرمودند آری و او گریه افتاد و جمع هم با او گریه افتادند تا صورتش از شدت گریه به زمین رسید و بعد دست امام را گرفت و برچشم و سینه و صورتش کشید و سلام دوباره بر امام عرضه کرد و گفت : خیالم راحت شد و رفت و امام در حالی که او می رفت به حاضران گفتند او را ببینید او یکی ازاهل بهشت است .
دکتر فیاض بخش در ادامه تأکید کرد : کسی که می خواهد  به چنین آرامشی دست پیدا کند باید به احکام الهی  وحرام وحلال توجه وعمل کند؛ اگرتاجر است فنون تجارت را بیاموزد که گرفتارحرام الهی نشود خیلی ازجوانان ما که خوب  و دیندارهم هستند برخی احکام را نمی دانند خصوصا ما  که با دانشجویان در دانشگاهها صبح تا شب سر و کار داریم دانشجویانی هستند که با توجه به مختلط بودن کلاسها احکام روابط محرم و نامحرم را نمی دانند وقتی می گوییم مقلد چه کسی هستید می گوید فلانی. می گوییم خوب بخوان ببین چه گفته است؛ رساله هست بروید نگاه کنید شما که مقلد هستید .

 

*تشکیل مجالس ذکر اهل بیت از شرایط سربازی امام زمان
وی یکی دیگراز شرایط سربازی را تشکیل مجالس ذکر اهل بیت برشمرد و خاطرنشان کرد : برخی همیشه وقت ندارند ولی محرم، ماه ویژه ای است که ثواب بالا هم دارد و امام صادق (ع) هم می فرمایند : وقتی چند نفر دور هم جمع می شوید و ذکر و یاد ما را می کنید خداوند آنچنان محبتی بین شما ایجاد می کند که گرفتاریتان حل می شود و این دیدار ها سبب نجات می گردد .
کارشناس این برنامه، مراجعه به کتب معتبر در مورد اهل بیت را توصیه کرد و افزود: مقام معظم رهبری هم از روی کتاب سید بن طاووس روضه می خوانند.
دکتر فیاض بخش با اظهارتأسف نسبت به افرادی که  تنها یک جنبه از دین را به مردم می گویند هشدار داد و گفت : این کار به خاطر نقص در بیان کامل دین باعث اطلاعات ناقص مردم از دین شده  است و چون برخی جنبه ها گفته نمی شود افراد آن را عقلانی ندانسته و نمی پذیرند و باب دل خودشان اجرا می کنند.
وی ضمن دعوت ازمتخصصین حوزه مهدویت در بیان زیباییهای امام زمان و مهدویت گفت : یکی ازعلماء اینقدردر مورد نسل جوان در زمینه ترسیدن از زمان ظهور و خونریزی به خاطرالقائات نادرست احساس نگرانی داشتند که کتابی با عنوان "امیرمهر" در مورد بیان مصادیق مهربانی های امام زمان نوشتند .
این مبلغ حوزه دین شناسی تصریح کرد : مگراجداد امام زمان(عج) خونریزی می کرده اند که ایشان بکنند ؟! ومی بینید شهید شده اند نه اینکه با ظلم دیگران را بکشند .
دکتر فیاض بخش، در پایان اقامه عزا برای امام حسین (ع)  را یکی دیگراز شرایط سربازی امام زمان (عج) خواند وگفت : این برنامه دلیل عقلانی دارد وقتی صاحبخانه ای عزادارمی شود سنت است و دیگران برای اوغذا تهیه کرده به دیدنش بروند و تسلیت گفته و یاری ودلجویی اش نمایند حالا امام عصر ما که عزادارجدشان هستند این وظیفه ما است که برای جدشان اقامه عزا کرده و عرض تسلیت بگوییم و اینگونه ارادت و سربازی خود را نشان دهیم.
 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری