Skip to Content

گفتگوی تفصیلی/ پژوهشگر برتر استان یزد مطرح کرد؛

پيچيدگي دستورالعملهاي گرفتن وام و بحث نقدینگی مشکل اصلی نخبگان


پژوهشگر برتر استان یزد و عضو بنیاد نخبگان در یک گفتگوی تفصیلی، اهم فعالیت ها خود و مشکلاتی را که در راه علم و دانش با آن روبروست تشریح کرد.

به گزارش یزدبانو، شرکت تعاونی دانش بنیان فراپویان ایساتیس یزد یکی دیگر از شرکت های حضور یافته در نمایشگاه فن بازار است. این شرکت تعاونی تحت پوشش بنیاد نخبگان و در زمینه تولید مواد و قطعات پیشرفته فعالیت دارد که گفتگویی با مدیریت این شرکت دانش بنیاد « علی امیر ارجمند » متولد50 در یزد که در حال حاضر رئيس هيئت مديره شركت توسعه و پشتيباني خوشه كاشي و سراميك استان و رئيس انجمن صنفي كارگري كارشناسان صنعت سراميك استان است که با وی گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

 

*از فعالیت های پژوهشی این عضو بنیاد نخبگان استان یزد  می توان موارد زیر را برشمرد:

- اجراي طرح نيمه صنعتي و  صنعتي استفاده ار آجرهاي نسوز ضايعاتي ،
-  بررسي عوامل مخرب در الكترووينينگ محلول ليچينگ روي و امكان حذف مرحله تخليص ،
- استفاده از ضايعات صنعت سراميك در صنعت سيمان،
- استفاده ازافزودني هايي چون متاكائولن ،
- خرده شيشه و ضايعات سراميك در ساخت بتن ضد خوردگي براي تيرهاي برق،
- ساخت سيمان رنگي،
- تدوين دانش فني جايگزيني سيليكات آلومينيم با سيليكات زيركونيم در صنعت لعاب كاشي و سراميك،
-  ساخت بتن بصورت ورق،
- تدوين دانش فني مناسب و ساخت اشياء پرسلاني تزييني خاص،
- تدوين دانش فني توليد آلياژآلومينيم سيليسيم ازسيليكات آلومينيم به شيوه الكتروترمال، در سمينار بهره وري،
- تجاري سازي سيمان رنگي،
-  بررسي و تدوين دانش فني جايگزيني زيركن در لعاب كاشي و سراميك،
- تدوين دانش فني و تجاري سازي استحصال نيكل و كبالت و كادميم وتدوين دانش فني و ساخت d2ehpa جهت استحصال فلزات و عناصر نادر مانند رنيم ، اورانيم ، موليبدن و پالاديم درسال 1392
- انتشار بیش از ده مقاله و کتاب و عناوینی همچون پژوهشگر برتر در اولين جشنواره نوآوري و شكوفايي استان در سال78،
- مدرس و پژوهشگر برتر دانشگاه جامع علمي كاربردي استان و پژوهشگر برتر دانشگاه جامع علمي كاربردي در سطح كشوري در سال1392

 

*آقای ارجمند، از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم؛ از فعالیتهای خود در زمینه نخبگی بگویید؟
تا کنون هشت اختراع به ثبت رسانده ام که تنها سه مورد از آن ها تجاری سازی شده اند که تمام اختراعات من در زمینه تولید مواد پیشرفته و قطعات پیشرفته سرامیکی است . ساخت و تولید رنگ های سیمانی با استفاده از مواد نانو، تولید نیمه صنعتی و صنعتی مواد جایگزین زیرکن در صنعت فریت سازی ولعاب خام چینی و مواد جایگزین روی در صنعت فریت سازی و ساخت پلانجرپمپ وزارت نفت، بخشی از فعالیت های  شرکت دانش بنیان فراپویان ایساتیس یزد است.


*چگونه این ایده به ذهنتان رسید؟
ايده مورد نظر در ابتدا با طرح پرسشي كه همواره در ذهنمان پيش مي اید رخ داد و اصل پرسش به سال 1373 كه در مركز تحقيقات سيمان كار مي كردم برايم پديد آمد لذا در پي آن همواره اين سؤال رنگي گردن سيمان و ساخت برج بزرگ ميلاد همراه بود كه اگر مي شد آن را رنگي بسازيم چقدر زيبا ترمي شد.
در اين راستا مطالعات زيادي انجام شد كه منجر به ثبت يكي از اختراعات به نام سيمان رنگي شد. سپس با تعاملي كه با صنايع سراميك داشتيم و مشكلاتي كه در راستاي مواد وارداتي جهت توليد لعاب ها لازم بود و تحريمها گلوگاهي براي اين صنعت ساخته بود مواجه شديم . دراين راستا پروژه كاربردي تحت عنوان جايگزيني زيركن با همكاري و پشتيباني خوشه سراميك و شركت شهركهاي صنعتي كه جا دارد از زحمتهاي آقاي مهندس       تشكر كنم كليد خورد و در مدت يك سال كار به ثبت اختراع و در سه كارخانه توليدي كاشي و سراميك مورد آزمايشات صنعتي قرارگرفت و به طبع آن در حال حاظر واحد پايلوت آن در شهرك صنعتي مشغول به كار است.


*برای تولید انبوه این دستگاه چه برنامه ای دارید؟
در ابتدا ما با دست خالي و طبق معمول با امكانات اوليه شروع بكار كرديم كه در سالهاي اخير با حمايت هاي اندكي كه از پارك علم وفناوري و ضوابط پيچيده اي كه دارند، تاکنون کار را پیش برده ایم.


*رمزموفقیت شما چیست؟
توكل به خدا و پشت كار و تحمل همه سختي ها و مشكلات پيش رو و دعاي همه دوستان و خير خواهان ايران اسلامي موفقیت بنده رارقم زده است.


*با چه مشکلاتی روبروهستید؟
بيشترين مشكلاتي كه داريم بحث نقدينگي و پيچيدگي دستورالعملهاي گرفتن وامهاي فناوري وغیره از سوي صندوق ها مربوطه است، تسهيل در امر رسيدگي به نخبگان و مشكلاتی که پيش روآنهاست،وشده گاهي وامي مصوب شده ولي ماهها طول كشيده و ضمانتهاي زيادي گرفته شده كه قابل تفكر است و جالبتر اينكه در برخي مواقع بقدري سليقه اي عمل ميشود كه قابل گفتن و طرح موضوع نيست. بگذاريد رو راست بگويم كه ما تحريم خارج نيستيم بلكه تحريم داخل هستيم وهمه ميخواهند شركتهاي دانش بنيان و مخترعين اختراعاتشان به توليد واجرا منجر شود ولي اعتقاد راسخي حتي از جانب متولي امور تجاري سازي و صندوق هاي مربوطه ديده نمي شود.


*تسهیلاتی که تا به حال از بنیاد نخبگان گرفته اید چه بوده است؟
یک مبلغ سه میلیون تومان بود که برای تاییدیه علمی دریافت کردم و در سالهای بعد از طریق معرفی به معاونت علمی فناوری توانستم از صندوق نوین وام دریافت کنم و همچنین وامی هم از صندوق نوآوری یزد دریافت کردم .


*به نظر شما تسهیلات برای نخبگان چگونه باید باشد؟
به نظر من الگویی که در صندوق نوین هست باید در یزد نیز پیاده شود یعنی وقتی کمیته برای ارزیابی طرحها اقدام می کند که ببیند که طرح اقتصادی هست یا نه ،اگر محصول یک فروش داشته باشد ، باید به آن کمک شود وتسهیلات بلاعوض داده شود همچون کشورهای دیگر که این کار را انجام می دهند .


*از دیگر راهکارهای شما برای بهتر شدن فضای نخبگی در بنیاد نخبگان چیست؟
در صورت امکان، معادل اظهارنامه های مالیاتی ،وامهای کم بهره به نخبگان داده شود تا کسب و کار نخبگان رونق بگیرد و دیگر اینکه در بحث ضمانت نامه های وام ، نیاز به 4 ضامن و اسنادی است که کار نخبگان را سخت می کند که به نظرم باید این شرایط تسهیل شود.  کار پژوهش کاری هزینه بر و وقت گیر است و تنها بعد از تجاری سازی می تواند بازده مالی داشته باشد، برای همین حمایت مالی بیشتری باید در این زمینه باشد.
 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری