Skip to Content

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

یزد پیشتاز در حوزه بومی‌سازی تجهیزات پزشکی


معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: ۷۰ درصد نیازهای آموزشی، بهداشتی و تجهیزات پزشکی ایران بومی است و در این راستا دانشگاه‌های علوم پزشکی یزد، کرمان و مشهد، ایران و شهید بهشتی به‌صورت گسترده فعالیت می‌کنند.

به گزارش «یزدبانو»، ابوالفضل باقری‌فرد درباره وضعیت تولیدات دانش‌بنیان‌ حوزه سلامت اظهار کرد: در حوزه شبیه‌سازهای آموزشی (سیمولاتورها) که یک‌قسمتی از تکنولوژی آموزشی هستند به بومی‌سازی تقریباً ۷۰ درصدی رسیده‌ایم که این تجهیزات در کشورمان و در دانشگاه‌ها تولید می‌شود.

 وی افزود: بومی‌سازی ۷۰ درصدی نیازهای آموزشی و بهداشتی و پزشکی رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود البته در برخی دانشگاه‌ها درصد داخلی سازی تجهیزات آن‌ها بیشتر از این رقم است؛ باید از بومی‌سازی تجهیزات پزشکی و آموزشی حمایت بیشتری صورت گیرد و اگر نیاز داخلی اشباع شد باید برای صادرات آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

 معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: نیازهای آموزش پزشکی و تجهیزات پزشکی بسیاری از کشورها به‌صورت پکیج و بسته‌ای است که باید برای صادرات به آن‌ها از جزئیات نیازمندی‌های آنان مطلع بود.

 باقری‌فرد اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌ها از ساخت داخل تجهیزات پزشکی باید هم مالی باشد و هم معنوی؛ باید به سمتی برویم که تمام تکنولوژی‌های موردنیاز کشورمان در داخل تهیه شود و آن‌هایی که تکنولوژی پیچیده‌ای دارند توسط دانشگاه‌های ما و شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها ساخته شود.

 وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای ۳۰ درصد تجهیزات پزشکی که وارد می‌کنیم برنامه‌ریزی ساخت داخل شده است افزود: بعضی از این تجهیزات و وسایل هایتک و طبق علم روز دنیا است که تلاش داریم با یک برنامه‌ریزی مناسب میزان داخلی سازی تجهیزات پزشکی را به مرز ۹۰ درصد برسانیم.

 معاون وزیر بهداشت گفت: مقدار زیادی از همین ۷۰ درصد تجهیزات پزشکی و نیازهای آموزشی و پزشکی کشور در لیست تحریم قرار داشت اما دانشمندان و جوانان کشورمان توانستند این نیازها را داخلی سازی کرده و دغدغه‌ها را کم کنند؛ باید به سمتی حرکت کنیم که خودمان همه تجهیزات پزشکی را تولید کنیم؛ در این راستا دانشگاه‌های علوم پزشکی یزد، کرمان و مشهد، ایران و شهید بهشتی به‌صورت گسترده فعالیت می‌کنند.

 باقری‌فرد تصریح کرد: تولیدات تجهیزات پزشکی در کشورمان باید به‌گونه‌ای صورت گیرد که نگاه به صادرات داشته باشیم و بتوانیم بر اساس نیازهای خارج از کشور و طبق سفارش‌های آن‌ها گام‌های تولید را برداشته و صادرات محور رفتار کنیم.

منبع: برنا

انتهای خبر/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری