Skip to Content


آیت‌الله سبحانی: اگر معاد را باور کنیم کمتر گناه می‌کنیم


حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به وقایع اخیر سوریه و مصر گفتند: کسانی که این آتش افروزی‌ها را می‌کنند اگر به معاد اعتقاد داشتند، دست از این کارها بر می‌داشتند.

به گزارش‌ یزدبانو به نقل از خبرگزاری حوزه، معظم‌له در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود در مدرسه علمیه حجتیه، جایگاه معاد در اسلام را مهم دانستند و افزودند: اگر قیامت نباشد زندگی بشر با حیوان تفاوتی نمی‌کند و همان طور که حیوان می‌خورد و می‌خوابد، انسان هم همین کارها را انجام می‌دهد.

ایشان ادامه دادند: هر مکتبی که در آن معاد نباشد دین نیست، بلکه «مسلک» است، چون دین باید هدفدار باشد.

استاد برجسته حوزه خاطرنشان کردند: تا وقتی معاد نباشد، خلقت عبث است، لذا دین سه پایه دارد، توحید، نبوت، و معاد.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به تاثیر اعتقاد به معاد در انجام اعمال نیک، یادآور شدند: اگر مدیر یک موسسه بداند، حساب و کتابی در کار هست، کارهایش را طبق برنامه انجام می‌دهد و الا هر طور خواست عمل می‌کند، مشرکان نیز چون اعمالشان طبق برنامه الهی نبود، از معاد می‌ترسیدند.

ایشان در تفسیر این آیه از سوره یاسین « وَيَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ » گفتند: مشرکان از پیامبر‌(ص) پرسیدند معاد چه زمانی است؟ پیامبر‌(ص) چون نمی‌توانست معاد را با اعلام زمان آن اثبات کند به عبارتی تعیین زمان معاد امکان ندارد، لذا با توصیف کردن، معاد را توضیح دادند.

معظم‌له با اشاره به تفسیر معاد به دمیدن در صور، اظهار داشتند: معاد مانند شیپور زدن نیست ولی چون فهم ما نسبت به آخرت، کودکانه است، خدا طوری صحبت می‌کند که ما بفهمیم.

چون که با کودکان کارت فتاد            هم زبان کودکی باید گشاد.

مفسر برجسته قرآن افزودند: معاد دو نفخ صور است، یکبار همه می‌میرند و بار دیگر همه از قبر خود بلند می‌شوند و اگر گفته می‌شود، شیپور زده می‌شود می‌خواهند آن معنای دقیق را به زبان ما توصیف کنند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به ناگهانی بودن معاد تصریح کردند: طبق آیات و روایات، در حالی‌که مردم مشغول داد و ستد روزانه هستند، معاد واقع می‌شود و حتی فرصت نمی‌کنند لقمه غذایی را که در دستشان است بخورند.

معظم‌له ادامه دادند: اگر به این معنا معاد را باور کنیم، کمتر گناه می‌کنیم چون معاد، مثل ماموری است که ممکن است هر لحظه سراغ انسان بیاید.

معظم‌له با اشاره به ثواب و عقاب اعمال در قیامت گفتند: عدالت خدا در جرم و گناه است که به همان میزان کیفر می‌دهد، اما فضل او در پاداش دادن است که ده برابر ثواب می‌دهد.

حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان اظهار داشتند: اگر خدا با عدلش با ما رفتار کند همه مردود و رفوزه می‌شویم، لذا خدا در برابر مجرمان عادل است و در برابر مومنان فاضل است.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری