طرحنامه مهد کودک اسلامی
یزدبانو،به نقل از یزدرسا؛ بر اساس روایات تربیت از قبل ازدواج شروع می شود و تا سن 21 سالگی اصلی ترین زمان تربیت است بدین صورت که کارشناسان می گویند 70 درصد شخصیت یک انسان تا 7 سالگی شکل می گیرد؛تا سن 14 سالگی 90 درصد شخصیت یک انسان شکل گرفته است و تا سن 21 سالگی تقریبا به صورت کامل شخصیت یک انسان شکل می گیرد و جز موارد استثناء شخصیت قریب به اتفاق آدم ها تغییر چندانی نمی کند.
در اینجا برای بررسی جریان تربیت در مهد کودک های شهرستان یزد برخی اشکالات مهد کودک های موجود را به صورت نمونه ذکر می کنیم:
نگاه درآمدزایی نسبت به تاسیس مهد کودک
عدم تخصص مسئولین مهد در حوزه تربیت کودک
عدم توجه به خانواده به خصوص مادر به عنوان رکن اصلی تربیت و عدم تشکیل جلسات تخصصی با والدین جهت افزایش اطلاعات تربیتی خانواده
عدم رعایت جنسیت در تربیت
کلاس موسیقی و رقص به صورت مختلط برای دختر و پسر در بسیاری از مهدکودک ها به صورت یک چیز عادی
تنبیه بدنی کودکان و در نظر نگرفتن آسیب های روحی و جسمی آن(به عنوان نمونه گناه کبیره خودارضایی در نوجوانان ریشه در تنبیه بدنی آن ها در کودکی دارد.)
عدم محتوای مناسب اسلامی و مورد نیاز کودک در درسنامه ها، شعرها و قصه ها
آموزش مستقیم به کودک و کلاس های آموزشی بر خلاف صریح روایات(آموزش کودک به وسیله بازی،شعر و قصه است)
حجاب و پوشش نامناسب مربیان کودک
استفاده ها از روش ها و تفکرات(مبانی) غربی در تربیت کودکان و محیط آموزشی
استفاده از اسباب بازی های غربی در مهد کودک ها مانند مرد عنکبوتی،تفنگ و ...
عدم مربیان متدین و مقید نسبت به مسائل شرعی با توجه به تاثیرات فوق العاده مربی روی کودکان
عدم اطلاع کافی نسبت به ابزراها و روش ها و مبانی تربیت دینی توسط صاحب امتیاز،مدیر و مربیان
طرح درس های بسیار سنگین برای کودک و عدم تناسب با سنین کودکی و در نتیجه اذیت شدن و سختی های زیاد کودک برای یادگیری
وا داشتن کودکان به رقابت های نادرست در فضای کلاس تا جایی که بعضی کودکان نسبت به فضای کلاس بی رغبت بشوند
استفاده از شیطان به عنوان یک نماد ترس برای کودکان و به موجب آن ترسو شدن نادرست کودکان و احساس خطر کردن نادرست کودک در همه مکان ها
آموزش قرآن به صورت مستقیم به کودک(روخوانی،حفظ) و تحت کلاس آموزشی که موجب زدگی بسیاری از کودکان از قرآن میشود.(در حالیکه آموزش ها تا قبل هفت سال باید غیرمستقیم باشد)
در مهد کودک ها اهداف تربیتی دنبال نمی شود بلکه تنها بچه نگهداری کردن است(خواب کردن کودک در ساعات مهد و...) تا خانواده ها به کارهای خود برسند.
اکثرا مهدها مشاور و روانشناس اسلامی برای مهدشان ندارند.
ندیدن بازی به عنوان یک ابزار اصلی تربیت برای کودک بلکه تنها بازی را برای رفع خستگی کوتاه کودکان وسط کلاس ها استفاده می کند تا بتوانند ادامه آموزش خود را بدهند.
عدم انجام بازی های تربیتی در حالیکه در روایات ما بازی های جذاب و زیبایی را برای کودکان نام برده است.(روایتی داریم که خاک بازی موجب رشد کودک است) درحالیکه اکنون مهدهای کودک بعضی کشورهای غربی مانند انگلیس از این بازی های اسلامی در جهت اهداف تربیتی استفاده می کنند.
نداشتن تیم پژوهشی جهت تهیه محتوای به روز و تربیتی برای برنامه های مهد و استقاده از برنامه های تکراری و بدون مبنای اسلامی
توجه نداشتن به نیازهای مربی تا مربی با آرامش در برنامه ها حاضر باشد و همچنین نداشتن برنامه ای برای رشد مربیان
عدم نظارت صحیح بر مربیان
نداشتن ملاک ارزشیابی مناسب از کودکان به صورت ماهیانه یا چند ماه یکبار
تنوع اسباب بازی ها در مهد کودک ها و در نتیجه ایجاد روحیه تنوع طلبی در کودکان(در حالیکه برای کودک تنها چند اسباب بازی متناسب با سنش و با هدف تربیتی کافی است)
در مهد کودک های موجود هدف مربیان کنترل کلاس و انجام شدن برنامه هاست نه رشد کودکان
بعضی مهدها خود را تربیت کننده می دانند درحالیکه دین اسلام می فرماید مادر تربیت کننده اصلی برای کودکش می باشد.
و مواردی دیگر...
در نهایت به نظر می رسد همه این اشکالات نتیجه نبود الگوی مناسب اسلامی برای ارائه در فضای مهدکودک ها و همچنین کم کاری در حوزه کودک و نوجوان می باشد و این نیاز را می رساند که لازم است مهد کودکی به عنوان نمونه با مبانی اسلامی شکل بگیرد تا بتوان آن را به عنوان الگویی صحیح برای مهدهای دیگرشهرستان،استان و حتی کشور مطرح کرد و همچنین افرادی آموزش ببینند تا بتوانند این تفکر و این جریان را پیش ببرند تا به لطف الهی روز به روز بیش از پیش شاهد اصلاح و دینی شدن مهدهای کودک و مدارس کشورمان باشیم ان شاالله...
ما در اینجا برای نمونه چند نکته از موارد قابل توجه در مهدکودک اسلامی را ذکر می کنیم و مابقی را ان شاالله و به لطف الهی در نوشته های بعدی ذکر خواهیم کرد:
رکن اصلی در تربیت کودک، والدین می باشند و لذا مهد باید برای رشد و تربیت کودک، خانواده او را از نظر دانش تربیتی و روش ها و ابزار تربیتی تقویت کرده و ارتقا دهد.
رهبر معظم انقلاب:
كسانى كه فرزند و تربيت فرزند و شير دادن به بچه و در آغوش مهر و عطوفت بزرگ كردن فرزند را براى كارهايى كه خيلى متوقف به وجود آن ها هم نيست، رها مى كنند، دچار اشتباه شده اند. بهترين روش تربيت فرزند انسان، اين است كه در آغوش مادر و با استفاده از مهر و محبت او پرورش پيدا كند.
بيانات بیانات در اجتماع زنان خوزستان 20/12/1375
تربیت در کودک تا هفت سالگی باید غیر مستقیم و در قالب های بازی،شعر،قصه و فضاهای انس با قرآن و ... باشد و آموزش از طریق مستقیم نه تنها در دراز مدت مفید و موثر واقع نمی شود بلکه موجب زدگی و خستگی او به آن موضوعات را نیز فراهم می کند.
رهبر معظم انقلاب:
اولين مركز درسى كه من رفتم، مدرسه نبود، مكتب بود - در سنين قبل از مدرسه - شايد چهار سال، يا پنج سالم بود كه من و برادر بزرگتر از مرا - كه از من، سه سال و نيم بزرگتر بود - با هم در مكتب دخترانه گذاشتند؛ يعنى مكتبى كه معلمش زن بود و بجز چند نفر پسر بقيه شاگردان،دختر بودند. البته من خيلى كوچك بودم. تجربه اى كه از آن زمان مىتوانم به ياد بياورم اين است كه بچه را در سنين چهار،پنج سالگى اصلا نبايد به مدرسه و مكتب و غير آن گذاشت؛ براى اين كه هيچ فايده اى ندارد. من به نظرم مىرسد كه از آن دوره مكتب قبل ازمدرسه، هيچ استفاده علمى و درسى نكردم.
گفت و شنود صمیمانه رهبر معظم انقلاب با گروهی از جوانان و نوجوانان 14/11/1376
برای تربیت درست و اسلامی نیاز به پژوهش هایی تخصصی در حوزه تربیت اسلامی و کودک می باشد که جای خالی این قسمت در مهدها به وضوح دیده می شود.
اساس تربیت در کودک بازی است و باید اهداف تربیتی را در قالب بازی برای کودکان طراحی کرد.
مهد کودک تنها فضایی برای قرار گرفتن کودک در محیط همسالان و بازی با آن ها و اجتماعی شدن و خلاق شدن او می باشد ولذا قائل شدن به تربیت در مهد کودک خطایی آشکار است.
با توجه به اینکه فضای بازی برای کوکان در محیط خانه فراهم نیست و مدام مورد امر و نهی پدر و مادر در خانه قرار می گیرند این نیاز حس می شود که باید محیطی برای بازی کودک به صورت آزادانه و طراحی شده مهیا شود تا کودک در جمع همسالانش و همچنین کودکانی که تفکرات خانوادگی آن ها نزدیک به هم باشد قرار بگیرد.
مربی به عنوان کسی که تاثیر زیادی روی کودک دارد باید حداقل های تربیتی را داشته باشد و انسان مقید و دین مدار و آگاه به مسائل شرعی و تربیتی باشد و روز به روز نیز خود را از نظر معنوی،اخلاقی و اطلاعات تربیتی ارتقا بدهد.
در مهد کودک ها باید توجه ویژه به رشد مربیان و کسانی که با کودک سروکار دارند بشود.
کم کم باید برای تربیت در جامعه چرخه کامل تربیت یعنی از قصد فرزند آوری (به صورت حداقلی)تا بعد از 21 سالگی مطرح گردد.
در دین مبین اسلام مراحل تربیت اسلامی به صورت مراحل زیر مطرح می شود:
اثرات ملاک های انتخاب همسر در نسل آینده و فرزندان
از زمان ازدواج تا تولد (آمادگی های روحی و جسمی پیش از بارداری،مباحث مربوط به انعقاد نطقه،دوران بارداری)
از زمان تولد تا 7 سالگی (هفت سال اول)
هفت سال دوم (تا 14 سالگی)
هفت سال سوم (تا 21 سالگی)
بعد از 21 سالگی
این چرخه می بایست در جهت تربیت انسان های مومن،متقی و متخلق به اخلاق اسلامی برای رسیدن به حیات طیبه اسلامی(زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلام)که مورد نظر رهبر فرزانه انقلاب می باشد به صورت کامل و با مبانی کاملا اسلامی اجرا گردد.
(رهبر معظم انقلاب در سیاست های کلی آموزش و پرورش سه ویژگی مومن،متقی و متخلق به اخلاق اسلامی را برای رسیدن به حیات طیبه_از مهد کودک تا دانشگاه_لازم و اساسی می دانند)
نویسنده: علی فاطمی پور
مسئول قرارگاه دارالرحمه
Related Assets:
ویژه زنان
- خانهای برای نفسکشیدن بدون ویروس و بیماری! (Opens New Window)
- برگزاری رزمایش الی بيت المقدس به مناسبت هفته بسیج در یزد (Opens New Window)
- آزادی مادر در بند با کمک فرزند شهیدِ یزدی (Opens New Window)
- نفرات برتر مسابقات اسکواش بانوان یزد معرفی شدند (Opens New Window)
- اقتداری اولین بانوی ایرانی فاتح جهان در اسکواش (Opens New Window)
- بیشاز ۵۰۰ زوج یزدی در انتظار وام ازدواج (Opens New Window)
- «زن دلخواه خدا» یا «زن مدنظر غرب» (Opens New Window)
- مطب پزشک متخلف زنان و زایمان در یزد پلمب شد (Opens New Window)
- قیمت پوشاک در یزد تغییری نداشته است (Opens New Window)
- حضور استاندار در منزل مدیرمسئول یزدبانو (Opens New Window)
- بهرهبرداری از ۲۹ واحد بهداشتی در یزد (Opens New Window)
- چرا بیمارستان ولیعصر بافق تکمیل نشده است؟ (Opens New Window)
- آزادی ۳ مادر زندانی یزدی با کمک جاماندگان اربعین حسینی (Opens New Window)
- لزوم یکسانسازی سرفصلهای طرح نماد با محوریت مجموعه بهزیستی (Opens New Window)
- تاثیر آب چغندر بر سلامت قلب زنان (Opens New Window)
- درمان فیبروم رحم به کمک طب سنتی (Opens New Window)
- رعایت حجاب در المپیک کار سختی نبود (Opens New Window)
- نقش زنان در کربلا کمتر از مردان نبود (Opens New Window)
- نخستین پیروزی تیم ملی زنان در لیگ ملتهای آسیای مرکزی (Opens New Window)
- نقش پدر در تغذیه کودک با شیر مادر (Opens New Window)
نکات خانه داری
- درمان فیبروم رحم به کمک طب سنتی (Opens New Window)
- افراد غیرمتخصص باعث تخریب طب سنتی هستند (Opens New Window)
- ۲۰ نکته خانهداری مدرن برای همه خانمها (Opens New Window)
- طرز تهیه مقلوبه پلو عربی مرغ و بادمجان خوشمزه و مجلسی (Opens New Window)
- آشپزی مدرن و سنتی روی یک سفره (Opens New Window)
- ترفندهای ساده ولی کاربردی در خانه داری (Opens New Window)
- طرز تهیه پلوی نخود فرنگی با مرغ ریش ریش شده (Opens New Window)
- ترفندهای جالب خانهداری که نمیدانستید!/ تصاویر (Opens New Window)
- جشنوارههای بومی نشاط اجتماعی جامعه را میافزاید (Opens New Window)
- نکات خانهداری مدرن برای همه خانمها (Opens New Window)
- طرز تهیه لقمههای گوشتی (Opens New Window)
- طرز تهیه کوکو پیازچه با سس مخصوص (Opens New Window)
- شولی؛ پیش غذای محبوب یزدی ها + تصاویر (Opens New Window)
- شستن ظرف ها بدون پیش بند این عوارض را به دنبال دارد (Opens New Window)
- مرغ همچنان در اوج (Opens New Window)
- دستور رئیس جمهور به دو وزارتخانه برای کنترل قیمت مرغ (Opens New Window)
- یارانه ۲.۵ میلیارد دلاری برای تولید گوشت مرغ کجا رفت؟ (Opens New Window)
- راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا (Opens New Window)
- فعالیت زیرزمینی آرایشگاه های زنانه یزد در اوج کرونا!/آرایشگاههای زنانه متخلف لغو مجوز دائم میشوند (Opens New Window)
- راههای محافطت از کودکان در برابر کووید۱۹ (Opens New Window)