ID : 28821977

آئین گلابگیری در باغ پهلوان پور مهریز برگزار شد


این آئین از نیمه فروردین ماه تا نیمه اردیبهشت به مدت یک ماه در باغ جهانی پهلوان پور مهریز ادامه داشت.

به گزارش صبح مهریز؛ مهدی دهقان منشادی متولد 63 و فارغ التحصیل کاردانی کتابداری است و چند سالی است به شغل گلابگیری و دیگر عرقیجات مشغول است. به گفته وی، گلابگیری میراثی از اجداد اوست و پدرش نیز 24 سال است که به این حرفه مشغول است.

وی درگفتگو با خبرنگار صبح مهریز گفت: گلاب گیری از نیمه فروردین ماه تا نیمه اردیبهشت ادامه دارد و حدود 4 سال است که با کمک پدرم در باغ پهلوانپور مشغول برگزاری مراسم گلابگیری هستیم که خوشبختانه مورد استقبال مسافران و مشتریان مهریزی شده است. 

مهدی دهقان منشادی درخصوص تهیه گل برای گلاب گیری افزود: در استان یزد و حتی در شهرستان مهریز، سطح وسیعی زیر کشت گل محمدی قرار نگرفته است و باغداران به صورت محدود به این کار مشغول هستند و مقدار گل های محمدی در استان و شهرستان مهریز کم است. بنابراین بیشترین گل مصرفی استان یزد از شهرهای همجوار مانند شیراز و کرمان فراهم می شود.

این جوان موفق نحوه کار گلابگیری را شرح داد و گفت: گل های محمدی را درون دیگ می ریزیم و 10لیتر آب به آن اضافه می کنیم تا به عمل گلابگیری کمک کند و هم چنین، دیگ به اصطلاح ته نگیرد.

وی افزود: در دیگ را با خمیر مسدود می کنیم تا از هدر رفتن بخار جلوگیری کنیم و چند ظرف پر از آب را روی در این دیگ ها قرار می دهیم تا فشار ناشی از بخار، در دیگ را حرکت ندهد.سپس مشعل های زیردیگ ها را روشن می کنیم و فرآیند گلابگیری آغاز می شود و حدود 4 الی 5 ساعت طول می کشد تا گلاب اعلا بدست آید.

 دهقان منشادی ادامه داد: آب درون دیگ بعد از یک الی دو ساعت  جوش آمده و شروع به تبخیر عرق گل می کند و لوله هایی که در بالای دیگ تعبیه شده است عرق تبخیر شده گل را به لوله های سرد منتقل می کند. انتهای این لوله ها در جوی آب و در زیر آب خنک قرار گرفته تا بخار حاصله تبدیل به میعان شود و در نهایت گلاب از لوله انتهایی که درون حوضچه قرار دارد، خارج می شود.

وی عنوان کرد: گنجایش هر دیگ 25 کیلو گل است و از هر کیلو گل، سه لیتر گلاب می گیریم. بنابراین از هر دیگ انتظار می رود 75 لیتر گلاب بدست آید.

دهقان منشادی درمورد فصل عرق گیری گیاهان مختلف اظهار داشت: از میان عرق های گیاهی، تنها عرق بیدمشک و عرق گل محمدی سالی یک بار در اوایل بهار به دست می آید و مابقی عرقیات به دلیل در دسترس بودن گیاهان دارویی می توان در طول سال نیز بدست آورد.

او با بیان اینکه مهریز ظرفیت پرورش گل محمدی را دارد گفت: بابت برداشت گل و حمل آن از شهرهای همجوار به استان یزد، گلاب گیری شغلی هزینه بر است در حالی که آب وهوای مهریز برای پرورش گل محمدی مناسب است و متاسفانه به علت عدم اطلاع رسانی و خشکسالی و نبود آب کافی و علی رغم درآمدزایی خوب پرورش گل محمدی، تعداد کمی از باغداران به پرورش گل محمدی روی آورده اند. 

انتهای پیام/ج






آخرین عناوین آخرین عناوین