Navigation Navigation

محتوا محتوا

همت بلند جوانان یزدی اقتصاد مقاومتی را در عمل معنا می‌کند

از سود میلیونی جوان یزدی با تولید محصولات لبنی تا طلاسازی که قارچ هم پرورش می‌دهد


جوانان یزدی با داشتن روحیه سخت‌کوشی مردمان کویر که همواره زبان زد خاص و عام بوده است توانسته‌اند در موارد متعدد اقتصاد مقاومتی را از عرصه حرف خارج کرده و عملی کنند.

به گزارش یزدامروزبه نقل از یزدرسا، داشتن نیروی جوان و متخصص همواره از مؤلفه‌هایی بوده است که کشورها برای توسعه و پیشرفت به آن متکی بوده‌اند. اکنون مشکلات اقتصادی باعث شده است بسیاری از جوانان باوجود داشتن تحصیلات عالیه از داشتن مشاغل مربوط به حرفه خود محروم باشند اما در این میان هستند جوانانی که باوجود همه مشکلات کمر همت را بسته و خود در قامت کارآفرین تلاش کرده‌اند برای خود و اطرافیانشان اشتغال ایجاد کرده و به تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنند.

استان یزد نیز همواره از استان‌هایی بوده است که فرهنگ کار و تلاش در آن زبان زد خاص و عام بوده است؛ مردمان پرتلاشی که همه‌روزه برای به دست آوردن روزی حلال مشقت و سختی زیادی را به جان می‌خرند. امروز نیز جوانان یزدی بسیاری سعی کرده‌اند با ارتقای ای روحیه اقتصاد مقاومتی را در عمل معنا کنند که در ادامه گزارش به تنی چند از این جوانان موفق اشاره می‌کنیم:

یوسف حسین شیری یکی از دامداران جوان 30 ساله یزدی در مصاحبه با خبرنگار  یزدرسا، اظهار کرد: با دریافت وام 30 میلیونی از بسیج شروع به کارکردیم و هم‌اکنون درمجموع 600 رأس دام داریم که ارزش آن 300 میلیون تومان است.

 وی افزود: در اوایل شیر خود را به شرکت شیر می‌فروختیم که خیلی برایمان دشوار بود زیرا هرروز به بهانه اینکه شیرمان اسیدی یا چرب است از ما خرید نمی‌کردند یا باقیمت کمتری برمی‌داشتند.

 این کارآفرین یزدی در ادامه گفت: بعدازاین موضوع به فکر ایجاد مغازه برای فروختن شیر و همچنین تولید محصولات لبنی از شیر خود افتادیم و توانستیم در کنار شیر انواع محصولات لبنی مثل کره، ماست، روغن، پنیر و سرشیر تولید کنیم و به فروش برسانیم.

 وی اذعان کرد: در حال حاضر 15 گاو شیری داریم که روزانه چیزی حدود 700 لیتر شیر تولید می‌شود و از این مقدار 150 تا 2 هزار لیتر آن در مغازه به فروش می‌رسد و قسمتی دیگر از آن در یزد پخش می‌شود و مابقی آن نیز برای تولید محصولات لبنی است

 حسین شیری بیان کرد: درمجموع گاوداری و فروشگاه تولید محصولات 66 نفر به‌صورت ثابت اشتغال دارند و درآمد خالص این مجموعه ماهانه حدود ده میلیون است.

وی بابیان اینکه محصولات لبنی و شیر جایگاه خوبی در سبد خانوار دارد، گفت: خوشبختانه فروش محصولات تولیدی به‌خوبی پیش می‌رود و توانسته‌ایم در سطح شهر نیز محصولات خود را پخش‌کنیم.

این کارآفرین به مشکلات خود در این راستا اشاره کرد و افزود: متأسفانه خوراک دام از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و هزینه‌ای که بابت آن پرداخت می‌شود در مقابل آن ارزش غذایی کافی برای دام ندارد و سبب تأثیر مستقیم در میزان شیردهی دام می‌شود.

دهقان یکی دیگر از جوانان 24 ساله یزدی درزمینهٔ تولید محصولات لبنی با تلاش و پشتکار خود توانسته اقتصاد مقاومتی و رسیدن به خودکفایی را به معنای واقعی در عمل نشان دهد.

حسین‌علی دهقان جوان 24 ساله یزدی در مصاحبه با خبرنگار یزد رسا، بابیان اینکه در ابتدا فقط فروشگاه تولید محصولات لبنی داشت، اظهار کرد: برای تأمین شیر برای فروشگاه همیشه با مشکل روبرو بودم و زمانی که بازار شیر خوب می‌شد نمی‌توانستم به میزان کافی شیر تأمین کنم یا اصلاً شیری به دستمان نمی‌رسید.

وی در ادامه بابیان اینکه بعد از مدتی به این فکر افتادم که برای تأمین شیر فروشگاه یک گاوداری راه‌اندازی کنم و حداقل بتوانم نیازی از مصرف روزانه فروشگاه خود را تأمین کنم، افزود: نزدیک یک سال است که گاوداری خود را با 30 میلیون وام و قرض راه انداختم.

دهقان گفت: در حال حاضر 8 رأس گاو شیری دارم و با اجاره محلی برای گاوداری شروع به فعالیت کردم و روزانه به‌طور میانگین 230 لیتر شیر تولید می‌کنیم.

این دامدار جوان اذعان کرد: از میزان تولید شیر گاوداری حدود 150 لیتر آن به فروش می‌رود و باقیمانده آن نیز روزانه برای تولید محصولات لبنی شامل ماست، پنیر، دوغ و ماست چکیده می‌شود.

وی بابیان درمجموع کل فروشگاه و گاوداری سه نفر مشغول فعالیت می‌باشند، افزود: هنوز برای تأمین شیر با مشکل مواجه هستیم و به دلیل نداشتن سرمایه کافی قادر به گسترش دامداری نیستم و مابقی نیاز شیر خود را از بیرون تأمین می‌کنیم.

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: کل سرمایه فروشگاه و گاوداری 50 میلیون است و به شکر خداوند درآمد خوبی داشته و با توجه به اینکه محل گاوداری اجاره است و حقوق سه کارگر را نیز پرداخت می‌شود در انتها حدود 3 میلیون تومان سود خالصی برای من باقی می‌ماند.

کارآفرین جوان یزدی گفت: تحصیلات دانشگاهی و گرفتن مدرک او را راضی نکرده و پس از تحصیل در دو رشته دانشگاهی مسیر زندگی خود را از دانشگاه جدا کرده و در عرصه تولید قدم گذاشته است.

محمدهادی مجاهدی، یکی دیگر از جوان موفق یزدی است که تحصیلات دانشگاهی و صرف گرفتن مدرک او را راضی نکرده و پس از تحصیل در دو رشته دانشگاهی مسیر زندگی خود را از دانشگاه جدا کرد و در عرصه تولید قدم گذاشته است.

این جوان موفق در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص فعالیت خود گفت: بعد از تحصیل در دو رشته دانشگاهی به این نتیجه رسیدم که در شرایط فعلی هیچ‌کدام از این مدرک‌های دانشگاهی برای من فایده‌ای ندارد و با توجه به علاقه زیادی که به عرصه‌های مختلف کشاورزی داشتم پرورش قارچ را انتخاب کردم.

مجاهدی ادامه داد: علی‌رغم ایده‌های مختلفی که در ذهن داشتم اما سرمایه کافی برای شروع کار نداشتم بنابراین با یک نفر در کار پرورش قارچ شریک شدم به این صورت که سرمایه اولیه از او و کار از من بود. به همین ترتیب بعد از آموزش و تهیه تجهیزات کار خود را از یک سالن نه‌چندان بزرگ شروع کردم.

وی اظهار داشت: پس از شروع کار به کم قانع نشدم و ریسک کارهای بزرگ‌تر را پذیرفتم و باکار و تلاش سخت و شبانه‌روزی موفق به راه‌اندازی پنج واحد نیمه‌صنعتی در شهرستان زارچ شدم و اکنون به‌گونه‌ای است که دیگر حجم تولیدات این سالن‌ها جوابگوی مشتریان نیست و در حال پیگیری برای راه‌اندازی یک واحد پرورش قارچ دیگر هستم.

مجاهدی با اشاره به هزینه‌های راه‌اندازی یک سالن پرورش قارچ بیان کرد: برای راه‌اندازی یک سالن 10 تنی جهت تهیه تأسیسات زیربنایی، مواد اولیه و هزینه‌های نیروی انسانی، به‌طورکلی از تجهیز تا برداشت به حدود 15 میلیون تومان نیاز است.

وی بابیان این‌که قارچ یک محصول کاملاً ارگانیک است اظهار داشت: دوره پرورش قارچ دو ماه است که 40 روز اول آن تقریباً بیشترین زحمت و سختی کار در این زمان است و در 20 روز پایانی زمان برداشت است که در سه مرحله انجام می‌شود.

این پرورش‌دهنده قارچ دقت در انجام کار را ضروری دانست و افزود: در این 20 روز، اولین برداشت بسیار مهم است چراکه سود اصلی کار در این زمان است و اگر فرد نتواند برداشت خوبی داشته باشد و این برداشت از بین برود سود چندانی نصیب وی نمی‌شود و دو مرحله بعدی برداشت تقریباً هزینه‌های کار را پوشش می‌دهد.

مجاهدی بر رعایت نکات فنی و اصولی تأکید کرد و افزود: عدم رعایت نکات فنی و اصولی در زمان برداشت کیفیت محصول و به دنبال آن سود دوره را تحت تأثیر قرار می‌دهد چراکه تفاوت قیمت قارچ درجه‌یک و درجه‌دو تقریباً 60 درصد است و اگر به‌درستی عمل نکنند؛ ضرر می‌کنند.

وی بابیان این‌که مصرف قارچ در استان و کشور به‌خوبی جاافتاده است ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌هایی که در زمان کشت و برداشت انجام می‌دهیم خوشبختانه مشکلی درفروش و قیمت بازار نداریم و محصولات خود را به شهرستان‌های مختلف یزد و کرمان ارسال می‌کنیم و حتی سفارش روزانه 500 کیلو قارچ برای بندرعباس را داشتیم که متأسفانه حجم تولید ما جوابگوی آن نبود.

مجاهدی در خصوص اشتغال‌زایی در این کار گفت: در سالن‌های پرورش قارچ برای 7 نفر به‌طور دائم و موقت اشتغال ایجادشده است. به‌طورکلی عرصه‌های تولیدی کوچک مانند پروش قارچ به دلیل نیاز به سرمایه نه‌چندان زیاد می‌تواند زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد را فراهم کند.

این فعال کشاورزی با اشاره به وجود دلالان در این کار گفت: به دلیل کوچک بودن اغلب سالن‌ها، نیروی خاصی برای فروش ندارند و ازاین‌رو هم تولیدکننده هستند و هم فروشنده درواقع برای حذف دلالان، خود اقدام به عرضه مستقیم به مغازه‌داران می‌کنند که متأسفانه این حرکت نیز باعث کاهش قیمت محصول و ضرر تولیدکنندگان می‌شود.

مجاهدی بابیان این‌که در چند سال اخیر افراد زیادی به پرورش قارچ روی آورده و متأسفانه تعداد زیادی از آن‌ها شکست‌خورده‌اند ادامه داد: دلایل عدم نتیجه گرفتن این افراد بیشتر به دلیل عدم تهیه مواد اولیه مناسب از راه درست، عدم رعایت نکات فنی در زمان برداشت و نوسانات قیمت قارچ که ناشی از عملکرد نادرست بعضی از پرورش‌دهندگان بوده است.

وی با اشاره به مشکلات پرورش‌دهندگان قارچ گفت: دلالان درفروش محصول و تهیه کم پوست پرورش‌دهندگان را دچار مشکل می‌کنند به‌طوری‌که زمان زیادی پول و سرمایه فرد را می‌گیرند و بعد از گذشت 20 الی 40 روز کم پوست موردنیاز فرد را تحویل می‌دهند درحالی‌که می‌توانند سریع‌تر این کار را انجام دهند.

مجاهدی در توصیه به افرادی که می‌خواهند وارد این کار شوند گفت: قبل از ورود به هر کاری باید آموزش‌های لازم را دریافت کرد و با افراد باتجربه مشورت کنند. متأسفانه اکثر افرادی که دچار مشکل و شکست می‌شوند به دلیل اشتباهات ناشی از عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات لازم بوده است و این موضوع اهمیت و بروت آموزش و کسب اطلاعات فنی را نشان می‌دهد.

این جوان موفق یزدی لازمه کار تولیدی را زحمت و تلاش دانست و ادامه داد: برای ورود به کارهای تولید باید ابتدا بازار فروش آن را بررسی کنند و با نیازسنجی دقیق عرصه مدنظر خود را انتخاب کنند چراکه در شرایط فعلی بعضی از رشته‌ها کاملاً اشباع‌شده و در مقابل هنوز ظرفیت‌های بسیاری در بعضی از رشته‌ها خالی مانده است.

درحالی‌که امروز جوانان زيادی به دنبال شغل به این‌طرف و آن‌طرف می‌روند و به دنبال آزمون‌های استخدامی هستند اما جوانانی هم هستند که کمر همت بسته و برای خود ایجاد شغل کرده‌اند.

زارع که اکنون 20 ساله است و متأهل٬ سه سال قبل در کنار تحصيل٬ در يک کارگاه طلا سازی مشغول کار شد٬ ابتدا شاگرد بود و حالا خود يک کارگاه طلا سازی دارد.

وی گفت: از سن هفده‌سالگی در کنار درس خواندن در يک کارگاه زرگری به‌عنوان شاگرد مشغول کار شدم٬ ابتدا خيلی سخت بود صبح‌ها تا ساعت 2 عصر در مدرسه و عصرها از ساعت 3 تا اواخر شب و گاهی که کار زياد بود تا نیمه‌شب مشغول کار بودم٬ ديپلم را که گرفتم ديگر درس نخواندم و بعد از دو سال شاگردی خودم کارگاه زده و درروی پای خود ايستادم. ¬

اين جوان سخت‌کوش يزدی عنوان کرد: ابتدا خيلی سخت بود و با وام و چک کارم را آغاز کردم اما خدا را شکر توانستم موفق شوم و روی پای خود بايستم. زارع افراد: حدود دو سالی است که بازار طلا نيز مانند ساير اصناف به مشکل خورده است و خیلی‌ها کار طلاسازی را رها کرده‌اند اما من باوجود تمام مشکلات توانسته‌ام کارگاه را سر پا نگه‌دارم و در اين وضعيت بازار کار دشواری است.

اين جوان موفق يزدی که در عرصه اقتصاد مقاومتی غير از کارگاه طلا سازی٬ پرورش قارچ هم دارد گفت: همان سن هفده‌سالگی به پرورش قارچ هم‌روی آوردم٬ ابتدا با سرمايه حدود 13 ميليون شروع کردم و يک سالن داشتم و اکنون با وسعت دادن به کار دو سالن 14 تنی با همه تجهيزات دارم و برای ارتقاء از وام بسيج سازندگی ناحيه روح‌الله يزد کمک گرفتم. 

زارع اذعان کرد: ماهيانه حدود 2 تن قارچ برداشت می‌کنم٬ خيلی می‌توان بيشتر از اين از سالن‌ها قارچ برداشت کرد اما من چون اين پرورش قارچ شغل دومم است خيلی فرصت رسيدگی ندارم اما راضی هستم. بعضی وقت‌ها انسان در شهر اراده‌هایی را می‌بیند مثال‌زدنی٬ باشد که بسياری از جوانان و نوجوانان کمر همت ببندند و صدالبته دولت نيز با رفع موانع توليد و اشتغال‌زایی به کمک همت‌های بلند جوانان ديارمان بیاید.

انتهای پيام/






آخرین اخبار آخرین اخبار