Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مشکلات؛ لذت خانه‌دارشدن را از ساکنین مسکن مهر رُبود؛

حادثه قنات ابرکوه برای مسئولین درس عبرت نشد/ مسکن مهر؛ بچه سرراهی که ‌کسی مسئولیتش را نمی‌پذیرد


ساکنین مسکن مهر ابرکوه، از مسئولین به علت بی توجهی به بلاتکلیفی قنات‌های مجاور این منطقه، با وجود حادثه سقوط یک پسر بچه در آن، گلایه کردند.

به گزارش سرو ابرکوه؛ باوجودی که بارها گزارش‌هایی مبنی بر مسائل مسکن مهر ابرکوه و بخش بهمن منتشرشده است، ولی رفع نشدن مشکلات اساسی صدای اهالی را درآورده و طعم شیرین خانه‌دارشدن را از آنها ربوده است.

خطرناک بودن قنات‌ها برای خردسالان همچنان بر قوت خود باقی است
مسعود امامی پناه یکی از ساکنین سایت مسکن مهر ابرکوه، با اشاره به وجود رشته قنات‌ها که یکی از مشکلات اساسی این منطقه است، اظهار کرد : در شب 27 ماه رمضان گذشته پسربچه‌ای در یکی از این قنات‌ها افتاد و دچار آسیب‌های جسمی‌شد. در آن زمان مسئولین با بازدیدهایی که از این قنات‌ها داشتند، در بوق‌وکرنا کردند که پیگیر راهکاری برای آن می‌شوند ولی همچنان که می‌بینید یادشان رفت.

امامی پناه تصریح کرد : والدین در این منطقه مسکونی وقتی فرزندشان دیر به منزل می‌رسد، به هول و ولا می‌افتند که نکند این حادثه ناگوار مجدداً تکرار شده باشد. چراکه خطر جدی برای خردسالان و کودکان دارد.

جولان سگ‌ها و حیوانات ولگرد در اطراف مسکن مهر و دیگر شهرک‌ها
وی، پیاده‌روها سنگ‌فرش نشده، کوچه‌ها و خیابان‌های خاکی که بعضاً محل جمع شدن نخاله‌های ساختمانی شده‌اند، فضاهای خالی و بدون کاربری، نبود فضای سبز عمومی و پارک شادی با حداقل امکانات تفریحی، عدم احداث فضای ورزشی و آموزشی (با دیوارکشی بین یک مدرسه، دو محیط آموزشی دخترانه و پسرانه برای شهرک ایجادشده است) را از دیگر مشکلات اساسی مسکن مهر ابرکوه عنوان کرد.

امامی پناه تأکید کرد : قنات‌های اطراف شهرک جدای از خطر سقوط کودکان و خردسالان، به‌نوعی محل تجمع سگ‌ها و حیوانات ولگرد شده‌اند. بعضاً کسانی هستند که زباله‌ها را شبانه در این قنات‌ها می‌ریزند و نمی‌توان مقصر را پیدا کرد، ولی اگر به‌طور اساسی مسدود یا ساماندهی شوند، مشکلات بهداشتی هم کم‌تر خواهد شد.

الآن کودکان ما پارک لازم دارند نه فردا که بزرگ شدند
وی افزود : با این روند تأخیر و بی‌توجهی مسئولین مربوطه به مسائل و مشکلات ساکنین مسکن مهر، چند سال دیگر که کودکان ما بزرگ شدند و گاهی از این منطقه کوچ کردند، دیگر نیازی به وسایل بازی کودکانه پارک شادی ندارند. پس نفرات بعدی باید هزینه‌های عمومی منطقه را پرداخت کنند.

از اولین ساکنین مسکن مهر بیان کرد : اگرچه مدتی است سرعت‌گیرهایی در خیابان اصلی مسکن مهر احداث‌شده و روشنایی ورودی از سمت شهرک آزادگان در دست اقدام است، ولی ورودی‌ها از سمت بلوار امام علی (ع) بهسازی و مشخص نشده‌اند.

به خاطر نجات از پشه‌ها سقف حیاط خانه‌ام را توری کشیدم
امین قنبری در مسجد امام سجاد (ع) در جمع همسایگان خود عنوان کرد : پارک کردن ماشین‌های سنگین (کامیون‌ها) در ورودی و به‌ویژه نبش کوچه‌ها که دید عابران و رانندگان دیگر وسایل نقلیه را می‌گیرد، یکی از معضلاتی است که بعد از چند سال هنوز فرهنگ‌سازی نشده است.   

قنبری، با اشاره به اینکه تابستان برای نجات یافتن از پشه‌های مزاحم (که بعضاً خطرناک هم هستند مثل پشه سالک) سقف حیاط خانه‌اش را توری کشیده است، گفت : بوی آزاردهنده بار کامیون‌ها (کود حیوانی، مرغ و...)، سروصدای کامیون‌ها و خطراتی که برای بچه‌های خردسال در حال بازی دارد، از دیگر مواردی است که هیچ‌کس به آن اهمیت نمی‌دهد.

زمین‌های تجاری بلااستفاده و نبود بازارچه مایحتاج ضروری
وی تصریح کرد : چنانچه زمین‌های تجاری واقع در این منطقه، با قیمت‌های مناسب به مزایده گذاشته شود، تا افراد علاقه‌مند جهت راه‌اندازی و احداث واحدهای تجاری جذب شوند، مشکل بازارچه اجناس ضروری و مواد غذایی موردنیاز اهالی، میوه‌فروشی، قصابی، نانوایی و سوپرمارکت حل خواهد شد.

قنبری در پایان تأکید کرد : زیرا با این شرایط اقتصادی خانواده‌هایی که توانایی تأمین وسیله نقلیه عمومی و شخصی را ندارند، به خاطر وقت‌گیر بودن و هزینه رفت‌وآمد واقعاً در مضیقه هستند.

تنها واحدهای آموزشی مسکن مهر در چند متری قنات‌ها
خسرو فلاح زاده مدیر مدرسه پسرانه دین و دانش، تأکید کرد : مدارس شهرک در چند متری قنات‌ها احداث‌شده‌اند، که واقعاً برای دانش آموزان که شور و حال زیادی دارند و همیشه در حال حرکت و تکاپو هستند، بسیار خطرناک است.

فلاح زاده ادامه داد : این مدارس که تنها واحد آموزشی مسکن مهر ابرکوه هستند، نیازمند امکانات و تجهیزات صمعی و بصری، کامپیوتر و... می‌باشند.

وی، نبود مدرسه راهنمایی دخترانه و پسرانه و پارک ماشین‌های سنگین در اطراف را از دیگر مشکلات این منطقه عنوان کرد.

قنات‌ها سطل زباله شهرک‌های اطراف شده‌اند
احسان رحیمی با تأیید صحبت‌های همسایه‌اش مبنی بر بحث ترافیک شهرک، خط‌کشی نشدن خیابان‌ها و عدم نصب تابلوهای ضروری، کامیون‌ها و مشکلات ناشی از آن، گفت : قنات‌ها در واقع سطل زباله عمومی شهرک هستند، که باعث آلودگی هوا و ایجاد بوی تعفن شده‌اند.

رحیمی، نامشخص بودن مالکیت قنات‌ها که یکی از علل دستگاه‌های زیربط برای عدم رسیدگی به آن است، را یکی دیگر از زمینه‌های نارضایتی اهالی عنوان کرد.

زباله‌ها؛ زمینه آسایش پشه‌ها و حیوانات موزی است
ساکن مسکن مهر ابرکوه، اذعان کرد : یک‌لحظه تصور کنید؛ شهرکی که اطراف آن و داخلش قنات، خاک و فضای بلااستفاده باشد که منبع زباله و پست مانده‌های منازل است، چگونه باید از شر پشه‌ها و حیوانات موزی مثل موش و عیور، حیوانات درنده مثل شغال، روباه و سگ خلاص شود.

وی، ضمن اشاره به آلودگی کارخانه‌های صنعتی که فضای سبز و درختان (بوستان فراغه) را نیز تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد : فاصله استاندارد منطقه مسکونی و صنعتی در شهرستان رعایت نشده است و این امر سلامتی جسمی و تنفسی ساکنین را بیشتر تهدید می‌کند.

هر دفعه با خالی کردن یک کامیون خاک در پارک محل، در دهن اهالی را می‌بندند
سید رضا تجلی یکی دیگر از ساکنین مسکن، ضمن مقایسه وضعیت فضای سبز و تفریحی این منطقه با برخی روستاهای شهرستان و جوی‌های آب (موجب آلودگی شده‌اند)، اظهار کرد : بارها از مسئولین تقاضا کردیم مکانی را برای ایجاد فضای سبز مشخص کنند، تا با همکاری دستگاه‌ها و اهالی هزینه درختکاری و آبیاری را تأمین کنیم، ولی متأسفانه کسی گوش نکرد و اکنون هزینه‌ها چندین برابر شده است.

آیا روز موعود برای شروع عملیات اجرایی فرا می‌رسد؟!
تجلی با انگشت به پارک محل اشاره کرد و گفت : هر بار که ساکنین نسبت به این موضوع معترض می‌شوند، یکی دو تا ماشین خاک در پارک ارمغان مالیات خالی می‌کنند و می‌گویند عملیات اجرایی شروع‌شده است، ولی خودتان واقعیت را ببینید.

وی یادآور شد : بعضی صاحب‌خانه‌ها به‌دلخواه و باسلیقه خود، محوطه پیاده‌رو جلو منزلشان را سنگ‌فرش کرده‌اند، چند سال دیگر مسئولین می‌گویند رنگ‌ها و نوع مصالح هم‌خوانی ندارد و باید عوض شود. روز از نو روزی از نو....

واسطه اهالی مسکن مهر ابرکوه با مسئولین کیست؟
سید حسین مهاجری با اشاره به محوطه و فضای جلو مسجد امام سجاد (ع) که چهره محل را کدر کرده است، گفت : بحث اصلی این است که اهالی منطقه انتقادات و نظرات خود را باید به چه کسی بگویند. واسطه آنها و مسئولین کیست؟

مهاجری افزود : جدای از مشکلات آموزشی، تفریحی، فضای سبز، مکان عمومی، مسجدی (که مشکل زیرساخت دارد)، قنات‌های خطرآفرین و... مدرسه‌ای در اینجا با بودجه دولتی ساخته و اکنون به دو دبستان دخترانه و پسرانه تقسیم‌شده است.

مسکن مهر؛ طفل سرراهی که هیچ‌کس مسئولیتش را قبول نمی‌کند
وی اظهار کرد : حتی برخی سرویس مدارس به بهانه اینکه این منطقه در حومه شهر است، هزینه‌های بیشتری از والدین دریافت می‌کنند. با پیگیری‌هایی که انجام شد، قول مساعد جهت اختصاص خط اتوبوس واحد به این منطقه در مهرماه سال 97 را داده بودند، که متأسفانه هنوز عملی نشده است.

مهاجری تصریح کرد : حدود سه چهار هزار نفر قشر جوان در مسکن مهر و محلات اطراف زندگی می‌کنند، که ازلحاظ بهداشتی، روانی، کسب‌وکار آسیب می‌بینند و از داشتن برخی امکانات نسبت به دیگر مناطق شهرستان محروم هستند.

ساکن مسکن مهر ابرکوه، با اشاره به اینکه تاکنون هیچ‌کس مسئولیت این طفل سرراهی را قبول نکرده است، گفت : برآورد هزینه چندین میلیون تومانی برای احداث پارک کار نشدنی است، لذا با مشخص کردن فضای مناسب و قرار دادن تعدادی وسیله بازی در آن، لذت داشتن پارک را به کودکان هدیه کنند.

برخی مشکلات با کوچک‌ترین اقدام رفع خواهد شد
محسن صفاری تأکید کرد : درصورتی‌که نور، لبه‌ها، شن‌ریزی و آسفالت خیابان کمربندی پشت مسکن مهر تکمیل می‌شد، قسمتی از بار ترافیک خیابان اصلی به این سمت انتقال می‌یافت. اطراف شهرک مسکن مهر، ولایت و آزادگان با قنات محاصره‌شده است که روز و شب برای اهالی خطر دارد.

صفاری افزود : در نزدیکی برخی خانه‌ها و کوچه که محل تردد مردم است، به خاطر وضعیت نامناسب نخاله‌ها و زباله‌هایی که در زمین‌های بلااستفاده رها می‌شود، محل زندگی حیوانات موزی و پشه‌ها شده است.

وی در پایان گفت : این درست که همیشه و همه‌جا مشکلات بوده و هست، ولی برخی مسائل با کوچک‌ترین اقدام رفع خواهد شد و باید همت کنیم.

بوی تعفن برخی قنات‌ها رهگذران را آزار می‌دهد
محمدرضا محمدی معاون مدرسه دین و دانش ضمن اشاره به بسیاری از مشکلات بیان کرد: در این منطقه قنات‌ها به‌نوعی تبدیل به محل جمع‌آوری زباله و فاضلاب شده‌اند، چنانچه انتهای شهرک مسکن مهر به سمت شهرک آزادگان بوی تعفن، عابرین را آزار می‌دهد.

محمدی افزود: وجد پشه‌ها خصوصاً در فصل گرم تابستان، توقف خارج از ضوابط  کامیون‌ها در پیچ خیابان‌ها و کوچه‌ها که حتی معضلی برای دیگر محلات شهرستان است، از دیگر مشکلات اساسی ساکنین این منطقه است.

انتهای پیام/ ز.ف




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد