Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

گوشه هایی از مشکلات 424 خانوار عشایری ابرکوه؛

دریافت تسهیلات کم بهره کم ترین توقع عشایر ابرکوه/مراتع ابرکوه چراگاه ییلاقی 80 هزار دام عشایری/ضرورت ارتقاء گَله داری که اساس زندگی عشایر است


عشایر ابرکوه مردمانی با سطح توقعات پایین هستند که با آفتاب گرم می شوند، با باد خنک می شوند و از مهتاب روشنایی می گیرند، پس لازم است که مورد توجه و استقبال بیشتری قرار بگیرند.

روز گذشته روز ملی روستا و عشایر بود و همین موضوع فرصتی شد تا خبرنگار سرو ابرکوه، گوشه هایی از روند زندگی و مسایل آنها را از زبان مسئولان امور عشایری ابرکوه، بازگو کند.

مراتع ابرکوه چراگاه ییلاقی 80 هزار دام های عشایر است
جواد شمس مسئول امور عشایر در جهاد کشاورزی ابرکوه ضمن تبریک روز ملی روستا و عشایر به تمامی روستاییان و عشایر، اظهار کرد: در حال حاضر جامعه عشایر با تولید 25 درصد گوشت قرمز، 35 درصد صنایع دستی و با در اختیار داشتن 28 درصد دام کشور به عنوان جامعه ای مولد، به تولید و اقتصاد کشور کمک می کنند.

مسئول امور عشایر در جهاد کشاورزی ابرکوه افزود: آنها با خصوصیات منحصر به فرد در زمینه معیشت و زیست، آداب و رسوم و سنت ها، با جوامع دیگر متفاوت هستند.

شمس گفت: شهرستلن ابرکوه با دارا بودن بیش از 400 خانوار عشایری یکی از دو شهرستان دارای عشایر استان یزد است. این عشایر برای تغذیه بیش از 80 هزار راس دام سبک خود، از مراتع ییلاقی ابرکوه و مراتع قشلاقی فارس استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر تلاش های زیادی جهت ارتقاء کیفیت زندگی و همچنین توسعه اقتصادی عشایر انجام شده است، که حاصل آن ساماندهی سکونت گاه های آنها در مراتع قشلاقی، ساماندهی چشمه ها و ساخت آب انبار، ارائه تسهیلات کم بهره بلند مدت، توزیع نهاده های دامی ارزان قیمت، آبرسانی سیار به دام و... بوده است.

شمس بیان کرد: همچنین در سال جاری ساخت دو باب آب انبار، راه اندازی شرکت تعاونی عشایری جهت مشارکت موثر و همه جانبه آنها در تصمیم گیری ها، ارائه تسهیلات ارزان قیمت و توزیع جو یارانه ای، از جمله اقداماتی است که برای عشایر شهرستان انجام شد و یا در حال انجام است.

ضرورت ارتقاء گَله داری که اساس زندگی اقتصادی عشایر است
مسئول امور عشایر ابرکوه اذعان کرد: در راستای احیا صنایع دستی عشایری، ارائه خدمات به بانوان در قالب صندوق خرد زنان روستایی و عشایری، اصلاح نژاد دام عشایری و... نیز برنامه هایی صورت گرفته است.

وی با تأکید بر این موضوع که نقش عمده و موثر عشایر در تولید و اقتصاد را نباید فراموش کرد، گفت: گَله داری اساس زندگی اقتصادی عشایر است و باید از تمامی پتانسیل ها و ظرفیت ها جهت ارتقاء این زندگی استفاده کرد.

شمس خاطر نشان کرد: همچنین پیشنهاداتی به منظور مطالعات پتانسیل های گردشگری عشایری در حال پیگیری است، که امیدواریم در پایان سال جاری با اقداماتی که صورت خواهد گرفت شاهد ارتقا سطح اقتصادی خانوارهای عشایری باشیم.

سکونت 424 خانوار عشایری با جمعیت بیش از 2 هزار نفر در شهرستان ابرکوه
احمد کرم نژاد نماینده مردم عشایر شهرستان ابرکوه، با اشاره به سکونت عشایر عرب خمسه در اسفندآباد و ایل بختیاری در دهستان فراغه، اظهار کرد: تعداد 424 خانوار عشایری با جمعیت بیش از 2 هزار نفر در شهرستان ابرکوه زندگی می کنند، که تا قبل از سال 1380 در گمنامی به سر می بردند، ولی با پیگیری های انجام شده در استان فارس و یزد، کم کم مورد توجه بیشتری قرار گرفتند.

کرم نژاد افزود: از آن زمان تا کنون با حمایت های مسئولان امور عشایر جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان شهرستان، استان و کشور، امکانات رفاهی مثل ساخت اتاق به جای استفاده از سیاه چادرها که از نظر بهداشتی و امنیتی استاندارد نبودند، برق خورشیدی و... در اختیار عشایر قرار گرفت.

وی تصریح کرد: احداث آب انبارها در منطقه عشایری ابرکوه جهت رفع مشکل کم آبی، سرکشی واحد سیار بهداشت در منطقه عشایری استان فارس، از جمله خدماتی است که در سال های اخیر به عشایر ارائه شد، ولی با این وجود هنوز مشکلات زیادی وجود دارد که نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.

ییلاق و قشلاق؛ دلیل محروم ماندن عشایر ابرکوه از برخی مزایای استان فارس یا یزد
کرم نژاد از عشایر ابرکوهی با تأکید بر این مشکل عشایر که به دلیل ییلاق و قشلاق، جز یک استان مشخص محسوب نمی شوند، گفت: آنها مردمانی کم توقع، دلیر و شجاع (پیشقدم در جبهه)، قوی، صبور که سایه نشین نیستند و دارای استعداد و ظرفیت های فوق العاده هستند. بیشترین مایحتاج زندگی خود همچون استفاده از داروهای گیاهی که در طبیعت از بین می رود، برق، آب و... را از طبیعت می گیرند.

کرم نژاد ادامه داد: عشایر فرزندانی سخت کوش و باهوش دارند که با نبود امکانات رفاهی، آموزشی و تجهیزات امروز، استعدادهای زیادی تحویل جامعه دادند و درجات علمی بالایی کسب کردند.

وی بیان کرد: عشایر کسانی هستند که با وزش باد خنک می شوند و با تابش آفتاب گرم می شوند و از نور مهتاب برای روشنایی شب هایشان استفاده می کنند.

کشور نیازمند توجه به عشایر است
کرم نژاد اذعان کرد: از آنجا که لبنیات، پروتئین و فراورده های دامی جز مواد غذایی ضروری زندگی هر فرد است و عشایر یکی از مهمترین تولیدکنندگان آن در کشور هستند، پس مملکت نیازمند این قشر است و باید مورد حمایت و استقبال بیشتر قرار بگیرند.

نماینده عشایر ابرکوه گفت: با توجه به معضل بیکاری که در کشور بیداد می کند، سرمایه گذاری در امور عشایری می تواند درصد بالایی از این مشکل را حل کند. به عنوان مثال با تعداد دام هایی که خودم نگهداری می کنم سالانه برای 5 الی 15 نفر به طور مستقیم و ثابت، با حقوق مناسب اشتغالزایی کرده ام و علاوه بر این جهت رساندن تولیدات عشایر به مصرف کننده ها، برای چند نفر شغل موقت نیز ایجاد می شود، که در صورت ساماندهی می توان آن را دائمی کرد.

بانوان عشایر نمونه کامل زن نمونه هستند
وی ابراز کرد: بانوان عشایر نیز که نمونه کامل زنان هستند، با کمترین امکانات در گرمای تابستان و سرمای زمستان، پا به پای مردان شان شهر به شهر حرکت می کنند و خم به ابرو نمی آورند و اگر مورد حمایت قرار بگیرند، در تهیه داروهای گیاهی، گرفتن کتیرا، بافت گلیم، فرش و هنرهای دیگر سرآمد هستند.

کرم نژاد خاطر نشان کرد: توقع عشایر از مسئولان این است که برای اداره امورات زندگی شان، تسهیلات کم بهره به آنان ارائه شود تا مجبور نباشند دام هایشان را با قیمت ارزان در مواقع ضروری و غیر از فصل موعود بفروشند.

وی ابراز امیدواری کرد که مسئولان مربوطه پیگیر احداث گلخانه ای که طرح آن ارائه شده است، ولی بنا به دلایلی اجرایی نشد، باشند که در صورت اجرا شدن این طرح از مهاجرت جوانان عشایر جلوگیری خواهد شد.

جاذبه های زندگی عشایری گرداشگران داخلی و خارجی را مجذوب خود کرده است
عشرت افشار مسئول شرکت تعاونی کشاورزی عشایر ابرکوه، با اشاره به اینکه زندگی عشایر یکی از سبک های قدیمی زندگی است، اظهار کرد: علت جاودانگی این سبک زندگی جاذبه های آن است، که توجه گردشگران داخلی و خارجی را هم به خود جلب کرده است.

افشار گفت: این جاذبه ها شامل نوع مسکن، شیوه زندگی کوچی، زبان و گویش، موسیقی منحصر به فرد، آداب و رسوم خاص، خودکفایی، ساده زیستی، پایبندی به شرف، دین و میهن، داشتن شاخصه غیرت و شجاعت، مهمان نوازی، کم توقعی، زندگی مبتنی بر دامپروری و کشاورزی و... است.

عشایر ابرکوه از طوایف بزرگ عرب خمسه و بختیاری هستند
مسئول شرکت تعاونی کشاورزی عشایر ابرکوه تصریح کرد: شجره عشایر ابرکوه که بیشتر در مناطق هارونی و فراغه ساکن هستند، به عرب خمسه و بختیاری می رسد که از بزرگترین طوایف عشایر ایران هستند.

افشار که خود نیز از عشایر عرب خمسه طایفه لبو محمدی تیره محمد کریمی است، افزود: نبود راه های مناسب جهت رفت و آمد به مناطق ییلاق و قشلاق، نداشتن حق بیمه حوادث و جبران نشدن خسارت های وارده به مراتع در اثر بلاهای طبیعی، استخراج معادن در محدوده عشایر که باعث نابودی تغذیه دام و مسدود شدن مسیر عبور و مرور می شود، از جمله مشکلاتی که عشایر ابرکوه با آن دست و پنجه نرم می کنند.

دوری والدین از محل تحصیل فرزندان، شرایط آموزش را سخت تر می کند
مدیر مدرسه ابتدایی عشایری با اشاره به اینکه فرزندان عشایر استعداد و ظرفیت هایی دارند، که می توانند برای کشور آینده ساز باشند، گفت: مشکلات آموزشی مثل نبود امکانات و تجهیزات به روز، دوری والدین از محل تحصیل فرزندان در زمان کوچ، عمده مشکلاتی  است که شرایط تحصیل را برای دانش آموزان عشایر سخت و طاقت فرسا می کند.

وی عنوان کرد: نوسانات بازار علوفه و قیمت دام، عدم دسترسی به شبکه دامپزشکی، بروز بیماری های دامی و تلف شدن آنها، مسائل فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، خطر از بین رفتن زبان و گویش، زمان و نحوه کوچ و هزینه بر بودن آن، از دیگر موضوعاتی است که جهت حفظ زندگی عشایری باید جدی گرفته شود.

بهره برداری از شرکت تعاونی عشایری موجب ارائه خدمات بهتر به عشایر
افشار ضمن بیان اینکه شرکت تعاونی عشایری کوچ قشلاق ابرکوه، مراحل ثبت نهایی را می گذراند، تأکید کرد: اگر این تعاونی به بهره برداری برسد؛ روند فعالیت های صدور دفترچه عشایری جهت واگذاری تسهیلات، تأمین مایحتاج و ارزاق غیرقابل دسترسی، تأمین و توزیع نهاده های دامی، خرید و فروش محصولات عشایری و تولیدات لبنی، را آسان می کند.

وی اذعان کرد: ایجاد تسهیلات رفاهی مثل آبرسانی، برق رسانی، امکانات بهداشتی، احداث منبع ذخیره آب، واکسینه دام ها، شناسایی ایل راه ها و تقویت آنها، کمک به احیاء صنایع دستی و حفظ فرهنگ عشایر از دیگر خدماتی است که این شرکت تعاونی قادر به ارائه آن خواهد بود.

افشار تصریح کرد: همچنین خدمات توسعه فعالیت ها، تولیدات و ایجاد فرصت های شغلی برای عشایر با اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی مثل اصول صحیح تغذیه دام، پرورش گیاهان دارویی، بسته بندی محصولات غذایی، با احداث این تعاونی بهتر و کامل تر در اختیار جامعه عشایر قرار می گیرد.

گفتنی است مخاطبان می توانند برای دیدن گوشه هایی از زندگی عشایر ابرکوه، اینجا را کلیک کنند.

انتهای پیام/ ف




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد