Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

معاون شهرداری ابرکوه:

هر ابرکوهی نیازمند 7/59 مترمربع فضای سبز است/ خاک های شور و آهکی ابرکوه مانع گسترش فضای سبز هستند


معاون شهرداری ابرکوه، گفت: خاک های آزمایش شده ابرکوه دارای درصد زیادی آهک هستند که از حد استاندارد خیلی بالاتر است و به دلیل اینکه میزان جذب آب و عناصر مغذى را سخت تر می کند، احداث فضای سبز در آنها مشکل است.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از روابط عمومی شهرداری ابرکوه، در جلسه علنی شورای اسلامی دکتر سید علیرضا رسولی معاون شهردار با ارائه گزارش تصویری، به بررسی خصوصیات فیزیک و شیمیایی فضای سبز شهر ابرکوه پرداخت.

رسولی با اشاره به تفاوت دما و موقعیت جغرفیایی شهرستان افزود: به منظور بررسی کليه خصوصيات خاک در تمامى نقاط نمونه برداری، از 35 هکتار فضای سبز، 100 نمونه خاک از عمق 30 سانتی متر خاک تهیه شده است، که نمونه های تهیه شده به منظور آنالیز به آزمایشگاه مستقل و خصوصیاتی چون شوری، آهک، بافت، مواد آلی سدیم، پتاسیم و... اندازه گیری شد و سپس نقشه ویژگی های مورد مطالعه در محیط GIS لحاظ شد.

وی همچنین به مشکل نفوذپذيري خاک اشاره کرد و گفت: با استفاده از روش استوانه مضاعف نمونه برداری اين شاخص اندازه گيرى شده است و این نمونه ها دارای درصد آهک زیادی هستند، که از حد استاندارد خود خیلی بالاتر و میزان جذب آب و عناصر مغذى را سخت تر می کند و در این فضاها احداث فضای سبز مشکل است.
معاون شهردار سیری کاذب را پدیده ای براي گياهان فضاى سبز در آینده دانست، که اتفاق می افتد و با اصلاح خاک و کاشت گیاهان مقاوم می توان با این پدیده تا حدودی مبارزه نمود.

رسولی نتایج این طرح را شوری، آهکی و دو قطبى شدن خاک مطرح کرد و گفت: انشاا... گراف هاى آن با نرم افزارى هاى شبکه عصبى و GIS در پايان آن طرح ارائه خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: جدا سازی آب فضای سبز از آب شرب شهری و توزیع فضای سبز شهر ابرکوه دارای اهمیت زیادی است. بنابر آزمايشات و آناليز صورت گرفته منابع آبى موجود داراى شورى و املاح نامناسب مى باشند که عامل اصلى شورى خاک است.

رسولی، بیان کرد: جمع کل فضای سبز موجود در حال حاضر، 357400 هکتار می باشد که بنابر مطالعات طرح تفصيلي هر نفر نیازمند به  20/06 متر مربع فضای سبز است. سطح توسعه فضای سبز پیشنهادی برای 15 سال آینده 7/59 مترمربع به ازاى هر نفر است که باید توسط مديریت شهرى و همراهى سازمان های مربوطه و به خصوص شهروندان اولویت بندی و اجرايي شود.

وی در ادامه، به نصب کنتورهای هوشمند اشاره کرد و افزود: در شبانه روز می توان 18 ساعت آب از منابع آب شهردارى برداشت کرد، که نيازمند مدیریت آن است که منطبق بر طرح فوق با تهیه مخزن 10000 متر مکعبی و قطره ای کردن کلیه سیستم های آبیاری می توان تا حدودی از این مشکل رهایی یافت، که بتوان ميزان 580 هزار مترمکعب نياز آبى سالانه را برطرف ساخت. و طبق مطالعات صورت گرفته, حفظ فضاى سبز موجود و کيفي سازى آن مورد تاکيد هست.

وى در پايان از زحمات شهردار و اعضاى شوراى محترم, همراهى دانشگاه پيام نور ابرکوه, مرکز ملى شورى، ستار(کارشناس ارشد خاکشناسى ) و شرکت توسعه شهر آرا قدردانى و اظهار اميدوارى کرد که انشاا... اين مطالعه پايه و مهم مشمول تخصيص اعتبارات ريالى شود.

انتهای پیام/ ف




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد