Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه:

کارآفرینی برای مالکان خانه های تاریخی ابرکوه/ شناسایی بیش از 200 خانه تاریخی و دیدنی در ابرکوه


سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه گفت: بیش از 200 خانه تاریخی مربوط به دوران قاجاریه در شهرستان شناسائی و 37 باب آن به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

به گزارش سرو ابرکوه، مجاهد کرباسی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه اظهار کرد: بیشتر این خانه ها در محلات بافت تاریخی شهر ابرکوه واقع شده است که در مجموع حدود پنج هزار متر مربع مساحت دارد.


وی با بیان اینکه 2 باب خانه تاریخی آماده ثبت در فهرست آثار ملی ایران است، یادآور شد: مالکان خانه های تاریخی ابرکوه می توانند برای ثبت اقدام و برای تغییر کاربری به اماکن گردشگری شامل، بوم گردی، رستوران سنتی و سفره خانه سنتی اقدام کنند که در این زمینه تسهیلات ارزان قیمت به آنها پرداخت می شود.


کرباسی ادامه داد: خانه های شاخص ابرکوه شامل خانه پردیسان ، آقازاده، موسوی، سید علی آقا، حسینی دوست و حاجی خان است که در محله دروازه میدان یکی از محلات بافت تاریخی شهرستان ابرکوه واقع شده اند.


این مسئول خاطرنشان کرد: خانه آقازاده ابرکوه به عنوان اثر تاریخی شاخص نمادی از هنر معماری سنتی ایران زمین اثر ماندگار دوران قاجار است که با شماره 1830 در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است و به عنوان آثار تاریخی شاخص ایران از سوی دولت معرفی شد و عکس این خانه تاریخی در پشت اسکناس جدید 2 هزار تومانی حک شده است.


سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه تصریح کرد: تاکنون بیش از 400 اثر تاریخی، معنوی و طبیعی است شناسنایی شده است که 128 اثر و 126 هکتار بافت قدیمی آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .


شهرستان ابرکوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد