Skip to Content

کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی یزد:

«اعتیاد» خودنماترین آسیب اجتماعی یزد/ کمک به متکدیان تشویق آن‌ها برای ماندن در این شغل است


کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی یزد گفت: اولین آسیبی که به‌شدت در استان یزد خودنمایی می‌کند، «اعتیاد» است.

به گزارش یزد بانو؛ «سید محمدرضا قائم محمدی» کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی یزد، در گفتگو با خبرنگار  یزد بانو با بیان اینکه خیلی نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را تفکیک کرد، گفت: ما به آنچه در مجموعه‌ی نظام اجتماعی ایجاد اختلال کند، آسیب اجتماعی می‌گوییم.

وی با اشاره به اینکه در استان یزد اولین آسیبی که به‌شدت خودنمایی می‌کند، «اعتیاد» است، خاطرنشان کرد: در خانواده‌ای که یکی از اعضای آن معتاد است سایر اعضا هم به‌طور مستقیم با آن آسیب درگیر هستند.

قائم محمدی با اشاره به اینکه «طلاق» در زمره آسیب‌های اجتماعی یزد خودنمایی می‌کند، اذعان کرد: در سال 96 از هر 5 و 3 دهم ازدواج یکی به طلاق منجر شده است که این آمار نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه در برخی شهرهای بزرگ از هر 2 ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود، ادامه داد: طلاق در یزد نسبت به شهرهای بزرگ بسیار کمتر دیده می‌شود؛ اما این خود زنگ خطری است که باید مدنظر قرار داد.

این مقام مسئول «مهاجرت» را از دیگر آسیب‌های اجتماعی استان یزد عنوان کرد و افزود: «مهاجرت» هم آسیب است و هم زمینه خیلی از آسیب‌ها را فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه استان یزد در حوزه دانشجویی آمار بسیار بالایی از پذیرش دانشجو از نقاط مختلف کشور را دارد، تصریح کرد: افراد بافرهنگ‌های مختلف به یزد می‌آیند و این ممکن است آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد.

قائم محمدی «خشک‌سالی» را از دیگر آسیب‌های اجتماعی استان یزد برشمرد و ادامه داد: با فرارسیدن خشک‌سالی درواقع افرادی که در روستاها زندگی می‌کنند مجبورند برای امرارمعاش به شهر بیایند و چون شیوه زندگی متفاوتی داشته‌اند طبیعتاً گرفتار یک سری آسیب‌هایی خواهند شد.

وی افزود: افرادی که به دلایل مختلف از نقاطی به نقاط دیگری می‌روند فرهنگ خود را دارند و با زمینه فرهنگی که در مقصد وجود دارد دچار تعارض می‌شوند و این خود باب گرفتاری در آسیب‌های اجتماعی را باز می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه «فضای مجازی» مانند مهاجرت هم آسیب و هم زمینه‌ساز آسیب‌های دیگر است، تصریح کرد: مثلاً فضای مجازی درزمینهٔ طلاق بسیار اثرگذار است. خیلی از زوج‌های متقاضی طلاق که روابط فرا زناشویی داشته‌اند افرادی هستند که از طریق فضای مجازی با فردی غیر از همسر خودشان ارتباط برقرار کرده‌اند.

وی «تکدی گری و کودکان کار» را دیگر آسیب اجتماعی یزد برشمرد و تصریح کرد: تکدی گری علل گسترده‌ای چون مشکلات اقتصادی، درآمد پایین خانواده و در برخی موارد اجبار کودکان به تکدی گری دارد؛ بعضی از این افراد هم در قالب تیم‌های سازمان‌یافته تکدی گری می‌کنند.

قائم محمدی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی مسئول هستند که هنگام جمع‌آوری افراد متکی ازلحاظ فرهنگی روی آن‌ها کار کنند، اظهار کرد: درواقع فردی که به متکدی کمک می‌کند، او را تشویق می‌کند تا در این شغل بماند.

وی با اشاره به اینکه شهرهایی داریم که خالی از تکدی گری است، افزود: این به مردم آن شهر برمی‌گردد که جوری با متکدی رفتار کنند که از شغل خود دست بکشد.

این مقام مسئول یادگیری مهارت‌های زندگی توسط افراد جامعه را شاه‌کلید برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: سازمان جهانی بهداشت فراگیری 10 مهارت ازجمله مهارت‌های «شناخت و تقویت خود و همدلی»، «روابط بین فردی و اجتماعی»، «مهارت تصمیم‌گیری»، «مهارت کنترل هیجان و خشم»، «تفکر خلاق» را توصیه می‌کند که تا 80 درصد از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌کند.

قائم محمدی خاطرنشان کرد: اگر دستگاه‌های متولی بتوانند در سنین نوجوانی آموزش این مهارت‌ها را یاد دهند این مسئله می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار مؤثر باشد.

انتهای پیام/ش

 

 




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری