Skip to Content

گزارش/ رییس حوزه علمیه الزهرای یزد در شانزدهمین همایش یزدشناسی

حذف چادراز زمان رضا خان تا کنون خاکریز اول دشمنان است


آزاده نیکپوردر جمع برخی مسؤولان و زنان فرهیخته استان یزد گفت : از زمان رضا خان تا کنون خاکریز اول دشمنان در جنگ نرم و جبهه فرهنگی حذف چادر و عفاف بوده و در مرحله دوم حذف منبرها و روضه خوانی ها بوده است.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، پژوهشگر و رییس حوزه علمیه خواهران الزهرای یزد در شانزدهمین همایش یزدشناسی که با موضوع «پیشینه عفاف و حجاب در یزد با تأکید بر نقش زنان یزدی در مبارزه با کشف حجاب اجباری رضاخانی» در مرکز همایشهای دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار شد در  ابتدای سخنان خود با طرح این سؤال که اجرای حدود حجاب وظیفه یک نهاد حکومتی است یا خیر؟ اظهار داشت:  سخن خداوند در باره حجاب با «قل» شروع می شود وبه این معنی است که خواسته خداوند است پس وظیفه همگان است تا به آن عمل کنند.


*خاکریز اول دشمنان حذف چادر از سر زنان ایرانی است
نیکپورنکته مهم درباره مسأله حجاب را «بعد فرهنگی» آن دانست و گفت: خاکریز اول دشمنان، بحث حجاب و عفاف بوده است و متأسفانه بعضی افرادی که دست اندر کار امور فرهنگی هستند شاید این اولویت را احساس نکنند که خاکریز اول دشمنان در جنگ نرم بحث چادر و عفاف و حجاب است و مرحله دوم و به موازات آن حذف منبرها و روضه خوانی ها بوده است.
وی با تصریح بر اینکه چادر حجاب برتر است افزود: زنان صدر اسلام با پوشش کامل حتی در جنگ حضور می یافتند و هر زن سرباز، 9 مرد رومی را از پای در می آورد.


*پوشش بیرونی حضرت زهرا(س)
این پژوهشگر عفاف و حجاب درباره نحوه پوشش بیرونی حضرت زهرا(س) نیز گفت: در تاریخ آمده است حضرت زهرا(س) وقتی از منزل خارج می شد هم مقنعه بلند می پوشید و هم جلباب که همان چادر است بر سر داشت.
نیکپور با بیان این مطلب که هر پدیده اجتماعی و فرهنگی دارای دو بعد بیرونی و درونی است اظهار داشت: برخی برای سلب مسؤولیت از خود، مسأله حجاب و عفاف را یک مسأله بیرونی می پندارند بلکه عوامل محیط خانواده و درون آن هم مهم است.
وی تصریح کرد: در بیروت که به عنوان عروس خاورمیانه لقب گرفته است در حالی که مراکز فحشای بسیاری وجود دارد ولی در درون خانواده های شیعه حزب الله لبنان جوانانی از لحاظ روحیه انقلابی، شجاعت و غیرت در حال پرورش هستند.


*تکریم دختران در اولویت خانواده ها قرار گیرد
رییس حوزه علمیه خواهران حضرت زهرا(س) یزد در بخش دیگری از سخنانش یکی از مسائل درونی خانواده ها را توجه نداشتن به شخصیت دخترانشان دانست و افزود: اسلام رویکردش به جنسیت اول مؤنث است بعد مذکر و ما چقدر با این وجود به تکریم شخصیت دختران می پردازیم؟
نیکپور با بیان اینکه سعادت و شقاوت هر فرد از دامن مادرش بر می خیزد افزود: ما مهارتهای مادر بودن را به دختران جامعه آموزش نداده ایم در حالی که تربیت اسلامی از همان روز اول بارداری  شروع می شود و شیب ملایم می خواهد به طوری که برای نماز خواندن کودکان اسلام روش ملایم را از سه سالگی با شهادتین آغاز می کند و در 4 سالگی ذکر صلوات، در 5سالگی تنها شناخت جهت قبله و سجده ، در 6 سالگی آموزش ابتدایی نماز و کم کم تا 9 سالگی امر به نماز می کند.

*کمبود دوره های آموزشی حجاب برای دختران
وی انتقاد کرد: ما هنوز در زمینه حجاب نتوانسته ایم دوره های آموزشی را برای دخترانمان برگزار کنیم که چگونه با داشتن پوشش به فعالیت بپردازند.


*نمره انظباط دخترباحجاب با یک دختر بدحجاب عادلانه نیست
رییس حوزه علمیه خواهران الزهرای یزد،  نمره انظباط را در کارنامه دانش آموزان دختررا  یادآور شد و گفت: نمره انظباط باید بیانگر نحوه پوشش دختران باشد که آیا این دختر دانش آموز در دوران تحصیل از قوانین پوشش مدرسه تخطی کرده است یا خیر؟ در حالی که نمره انظباط دختر بدحجاب با دختر با حجاب برابر داده می شود.
نیکپور با تصریح بر این مطلب که بحث حجاب یک بحث مجرد و انتزاعی نیست گفت: حجاب و عفاف قطعا درآمیخته با فرهنگ و سیاست  است و ما نمی توانیم ساده زیستی را کنار بگذاریم و بگوییم باحجاب باش بلکه باید در کنار آن اقتصاد را مورد توجه قرار دهیم و ساده پوشی و ساده زیستی را یک ارزش تلقی کنیم.
 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری