Skip to Content

گفتگوی تفصیلی / مشاور خانواده

شکل گیری آینده و شخصیت نوجوان درگرو رفتار امروز والدین است+بیان راهکارهای عملی


مشاور خانواده گفت : «بلوغ» تغییر فیزیکی و «نوجوانی» تغییر روانی و شخصیتی است که به علت همزمانی این دو با هم، نوجوانی به یکی از بحرانی ترین مراحل زندگی تبدیل شده است که از همه طرف نوجوان را تحت تأثیر قرار می دهد.

به گزارش خبرنگاریزدبانو،  فریبا شکیبا در گفتگوبا یزدبانو پیرامون شیوه  برخورد با نوجوان اظهار داشت : پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : به شما سفارش می کنم که نسبت به نوجوانان نیکی کنید زیرا آنها نازک دل هستند.
شکیبا در این زمینه افزود : دوران نوجوانی مرحله گذر و عبور از کودکی به بزرگسالی است  پس وظیفه والدین این است که دوران بلوغ را خوب بشناسند و کمک کنند که دوران بلوغ  به خوبی طی شود.

وی با بیان این مطلب که زمان شروع  بلوغ در پسرها بين سنين 10 تا 14 سالگي و در دخترها از 9 تا 13 سالگي است تصریح کرد : ولی با توجه به شرایط جغرافیایی  و تغذیه ای و ژنتیکی تغییر می کند؛ بلوغ تغییر فیزیکی، نوجوانی تغییر روانی و شخصیتی می باشد که به علت همزمانی این دو با هم، نوجوانی  به یکی از  بحرانی ترین مراحل زندگی تبدیل شده است که از همه طرف نوجوان را تحت تاثیر قرار می دهد.

این کارشناس ارشد خانواده خاطرنشان کرد : نوجوانان در این سن تغييرات زياد جسمانی و ظاهری  و روانی را پشت سر مي‌‌گذارند که عدم آگاهی از آن، خصوصا تغییرات روانی  و شخصیتی ، منجر به اختلافات و درگیری هایی بین نوجوان  و خانواده می شود.

 

*20 مورد خصوصیات نوجوانی

شکیبا تغییرات روانی  دوران نوجوانی را شامل بحران  هویت، استقلال  و جدا شدن از خانه و خانواده، گرایش به دوستان و همسالان، خطرپذیری، الگوپذیری های گوناگون، دمدمی مزاج، اختلال در تصویر بدنی ، خودشناسی ، مشکل اجتماعی نشدن  و گوشه گیری ، نگرانی، مخالفت با والدین، کله شقی، پرخاشگری، عصبانیت، احساس حقارت، تعارض، اضطراب، دشواریهای تحصیلی  و گرایش به اعتیاد و مسائل جنسی برشمرد.

وی در ادامه تأکید کرد : پس والدین آگاه باشند که این تغییرات مختص فرزند آنها نیستند و همه نوجوانان در این سن در شرایط روحی اینگونه قرار دارند پس با آنها برخورد صمیمانه داشته باشند زیرا ممکن است صدمات روحی و روانی به فرزندان وارد کنند.

کارشناس خانواده با هشدار به والدین نسبت به در نظر گرفتن عواقب رفتارهای نادرست خود با نوجوانان گفت : مثلا ممکن است با رفتار اشتباه، باعث احساس حقارت در او شده و همین احساس در آینده برای او به صورت عقده ایی در آید و مانند بسیاری از عقده های دیگر به جنایات و خلاف های بزرگ منتهی گردد و آن وقت شما نیز که در به وجود آمدن این عقده سهم بزرگی داشته اید، در جنایت او شریک می شوید.


*اشتباهات خواسته یا ناخواسته والدین در برخورد با نوجوان

شکیبا برخی از اشتباهات والدین را در رفتار با نوجوان چنین برشمرد : تحقیرکردن نوجوان جلوی دیگران و همسالان، سرزنش کردن و موفقیت دیگران را بر سرش کوبیدن، مقایسه کردن، امر و نهی و نصیحت کردن، چک کردن وسایلش و ورود به حریم شخصی او،کنترل شدید تربیتی  و سخت گیری های وسواس گونه و غیرمنطقی، محرومیت عاطفی خانواده، عدم ثبات قوانین و معیارهای اخلاقی در محیط خانه ، بی محلی و اهمیت ندادن، تبعیض گذاشتن بین فرزندان و گذاشتن برچسب های منفی از مهمترین اشتباهات والدین نسبت به نوجوانان است.

وی نوع رفتار والدین با نوجوانان را در شکل گیری شخصیت و آینده او دارای نقش بسزا دانست و افزود : حتی نوع رفتار، عامل گرایش یا عدم گرایش به بزهکاری ها  و مشکلات رفتاری می باشد بطوریکه در تحقیقات نشان داده شده نوجوانانی که اقدام به خود کشی می کنند می‌خواسته‌اند از احساس طرد شدگی یا گناه، رهایی یابند یا این عمل را به خاطر یک وضعیت غیر قابل تحمل و یا رها شدن از افکار و احساسات بد، انجام داده‌اند.

* کارهای مثبتی که والدین می توانند در برخورد با نوجوانانشان انجام دهند

 

وی پذیرش و درک کردن شرایط روحی نوجوان را از مهمترین کارهای مثبت والدین دربرخورد با نوجوان برشمرد و گفت : نوجوان را درک کنید و شرایط روحی و روانی او را بپذیرید.

شکیبا اضافه کرد :  محبت  و  پرهیز از درگیری  و خشونت یکی دیگر از کارهای مثبت است ؛ محبت خود را از او دریغ نکنید، به طور کلامی و عملی حتی با در آغوش گرفتن، بوسیدن ابراز کنید.

وی به حمایت و پشتیبانی به عنوان یکی دیگر از کارهای مثبت  در رابطه با نوجوان پرداخت و تصریح کرد: در همه مواقع حامی نوجوان  بوده و پشتش را خالی نکنیم  و نیز با او رابطه دوستانه برقرار کنیم.

*مسؤولیت دادن به نوجوانان

مشاور خانواده مشارکت  و سهیم کردن در مسائل را نیز از جمله کاهای مثبت در ارتباط با نوجوان دانست و اظهار داشت : به او مسؤولیت بدهید، در تصمیم گیری ها و مسائل مهم زندگی از او مشورت گرفته و به نظراتش اهمیت بدهید و او را جدی بگیرید.

شکیبا خاطرنشان کرد :  هیچگاه نظرات خود را به نوجوانان ، تحمیل نکنید زیرا آن را نخواهند پذیرفت و شدیداً عکس العمل نشان خواهند داد ؛ در عوض با آنها با دلیل منطقی و ملایم رفتار کنید.

*تحسین نقاط مثبت نوجوان

وی در دامه تصریح کرد : شما پیامدها و دلایل خود را با آنها در میان گذاشته و بعد بگذارید خودشان  فکر کرد ه و راه را انتخاب کنند.

وی تحسین، ستایش  و تکیه بر نقاط مثبت  را هم از کارهای مثبت در رابطه با رفتار با نوجوان عنوان کرد  و گفت :  موفقیت ها و کارهای مثبت او را تحسین کنید، جلو دیگران از او تعریف کنید، با احترام با او حرف بزنید و هیچ وقت او را تحقیر نکنید.

شکیبا در ادامه اظهار داشت : برای او وقت بگذارید و ساعت ها بشینید و به حرف های او گوش کنید، نشان دهید که علاقه مندید و از حرف زدن با او لذت می برید.

 

*راهکارهایی برای والدین شاکی از نوجوان

وی با مخاطب قرار دادن والدینی که در مشاوره ها از رفتار بد نوجوانشان شکایت و گله دارند توصیه کرد:  باید اولا به رفتار خودشان با او در گذشته نگاه کنند و اشتباهاتشان که باعث بروز این رفتارها شده را مرور کنند و  دوما صبوری به خرج دهند و به جای درگیری و خشونت، به مثابه یک دوست در کنارش باشند، با او مهربانی کنند  و همراهانه به او کمک کنند  در مسیر زندگی به بیراهه نرود و یار یگر و پشتیبان او باشند.

این کارشناس ارشد روانشناسی، در پایان با بیان جمله ای از سقراط  پرداخت و گفت : از سقراط پرسیدند چرا بیشتر با جوانان مجالست  و هم نشینی می کند؟ پاسخ داد که شاخه های نازک و تَر را می توان راست  کرد ولی چوبهای سخت که طراوت آنها رفته باشد به استقامت نگراید.




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری