Skip to Content

در آستانه میلاد امام رضا (ع)؛

قدمگاه امام رضا (ع) در ابرکوه ساماندهی می شود


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه گفت: کار مرمت و ساماندهی مسجد بیرون ابرکوه که قدمگاه امام رضا (ع) می باشد آغاز شد.

به گزارش یزدبانو به نقل از یزدرسا، عباس قدیریان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با سرو ابرکوه اظهار داشت: همزمان با دهه کرامت و در آستانه میلاد امام رضا(ع) کار مرمت و ساماندهی مسجد بیرون ابرکوه و محوطه اطراف آن آغاز شد.


قدیریان گفت: مسجد بیرون که هسته ی اولیه ی آن در قرون اولیه ی اسلامی بنا شده یکی از قدیمی ترین مساجد ابرکوه می باشد که در جنوب شهر واقع گردیده و چون در گذشته، بیرون از حصار شهر ساخته شده به «مسجد بیرون» شهرت یافته است.
وی تصریح کرد: مسجد بیرون که در سالیان دور، منزلگاه امام رضا (ع) در سفر مدینه تا مرو بوده است برای مردم ابرکوه مکانی مقدس و متبرک است. این مسجد شامل دو ایوان، گنبدخانه، شبستان با حیاط مرکزی است. ایوان غربی این بنا به گنبدخانهای گشوده میشود که از داخل، به شکل مربع و از خارج به صورت نیمدایره است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه ابراز داشت: ضخامت دیوارهای آن به بیش از 70/1 متر میرسد. کتیبهی کاشی معرّق در سه رشته خط به عرض تقریبی 65 سانتیمتر به رنگهای سفید و آبی بر پیشانی سردر ورودی مسجد نصب شده که از آن، اطّلاعات تاریخی به دست میآید. خط نسخ آن از انواع خطوط کتیبههای مورد توجّه دوران تیموری در قرن نهم هجری یا پانزدهم میلادی است.
قدیریان خاطر نشان کرد: با توجه به قداستی که این محل در بین مردم دارد و همه ساله در روز 17 آبان به یمن ورود امام رضا(ع) در این محل مراسم باشکوهی برگزار می شود، میراث فرهنگی بر حسب وظیفه ذاتی خود کار مرمت و ساماندهی آن را همزمان با دهه کرامت در دستور کار خود قرار داده است.
گفتنی است کار ساماندهی این بنا که در تاریخ 17/09/1377 با شماره 2170 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است با اعتبار 360 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی به صورت پیمانی اجرا خواهد شد.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری