مشتریان پروپا قرص وایبر و تلگرام خانم های خانه دار هستند
به گزارش یزدبانو، استفاده از فضاهای مجازی مانند تلگرام ، وایبر، لاین و ... این روزها دیگر پیروجوان نمی شناسد و تقریبا هرکسی که تلفن هوشمند دارد، عضو یک یا دو گروه هم هست. اما آنچه که این روزها بیشتر توجه را جلب کرده حضور زنان خانه دار در گروههایی برای آموزش و خرید و فروش است؛ فروش لباس و کفش، شیرینهای خانگی و هزاران محصول دیگر امروز دیگر در گروههای مجازی باب شده و تبدیل به یک تجارت مجازی برای زنان خانه دار شده است.
در همین زمینه با محمدرضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت و گویی انجام داده ایم. در زمانی که این گفتگو انجام شد، آقای رستمی مشاور وزیر ورزش و جوانان و همچنین دبیر کمیته ملی فضای مجازی و جوانان وزارت ورزش و جوانان بود.
این گفتگو را میخوانید؛
آقای دکتر، جدیدا حضور زنان خانه دار در فضای مجازی مانند تلگرام و وایبر افزایش یافته و حتی برخی از این فضا به عنوان تجارت و آموزش استفاده می کنند. شما این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟
همانطور که می دانید، الان عمومیت گرایش به فضای مجازی در بین همه اقشار جامعه وجود دارد اما زنان خانه دار چون کمتر درگیری دارند میزان استفاده شان بالا است؛ البته هنوز آمار نگرفتیم که میزان استفاده گروههای اجتماعی مانند دانشجویان، دانش آموزان یا زنان و مردان چقدر است اما آنچه شواهد نشان می دهد زنان خانه دار بیشترین استفاده را دارد. از این رو ما تصمیم گرفتیم با افزایش سواد رسانه ای در میان تمام گروهها به ویژه زنان ومادران آسیبهای این موضوع موضوع را کنترل کنیم چون تنها تعداد محدودی از کاربران که در این زمینه تخصص دارند نحوه استفاده را می دانند.
البته به نظر من این موضوع تفاوتی در میان زن و مرد وجود ندارد چون هر دو در این فضا فعالیت زیادی دارند. باید بدانیم که مصرف رسانه ای شامل چه رسانه هایی، به چه میزان و به چه شکلی و کاربردی است. یعنی باید ابعاد مختلف آن را پیدا کنیم و بدست آوریم که مثلا از وایبر شهروندان به عنوان یک کار تجاری استفاده می کنند یا تفریح و شادی.
یعنی در کارگروه فضای مجازی وزارت ورزش و جوانان برنامه ای برای بالا بردن سواد رسانه ای زنان و مادران دارید؟
بله، چون بیشتر زنان باید مورد توجه قرار گیرند چون آنها خانواده را اداره می کنند. از این رو در سال 94 برای مادران به ویژه مادران خانه دار که تقریبا مصرف آنها از فضای مجازی بیشتر است چون فرصت بیشتری در خانه دارند طرح سبک زندگی در عصر رسانه ویژه مادران را اجرا کنیم. مادران جون با جوانان در ارتباطند، اگر سواد رسانه ای داشته باشند، در تربیت آنها نقش مهمی دارند، می توانند در کنترل استفاده از فضای مجازی موثر باشند و موفقتر عمل کنند. به هرحال اگر سطح آگاهی مردم بالا برود هم خودشان از این فضا مصون می مانند و بعد توانایی انتقال این دانش، سواد و آگاهی را به جوانان و خانواده داشته دارند.
این طرح به چه صورت خواهد بود؟
طرح شامل سه بسته آموزش، تبلیغات و فرهنگ سازی و پژوهش است. در بخش آموزش ما مدیریت موبایل در خانواده، مدیریت ماهواره در خانواده، مدیریت شبکه های اجتماعی و مدیریت کامپیوتر و بازیهای آن در خانواده را به صورت کاربردی آموزش می دهیم که به لحاظ رفتاری و نگرشی می تواند موثر باشد. از نظر تبلیغات هم به دنبال این هستیم تا به کمک رسانه های مکتوب، دیداری و نوشتاری پیامها و انیمیشنهایی تولید کنیم که سطح آگاهی و فرهنگی از نظر مواجه با این موضوع در بخش آموزش بالا برود و حساسیتها را افزایش دهد تا آسیبهای احتمالی را شناسایی و کاهش دهیم و مزایای استفاده از ین شبکه ها را هم نشان دهیم؛ تا یک آگاهی بیشتر و همگرایی بین مردم باشد. در حوزه پژوهش سه پژوهش داریم که پایه های سیاستگذاری، برنامه ریزی حقوقی در فضای مجازی می شود.
این پژوهشها را چگونه انجام می دهید؟
پژوهش اول درمورد مصرف شهروندان به ویژه مادران، بررسی سواد رسانه ای شهروندان و اعتیاد رسانه ای است. این برای اولین بار است که در کشور یک طرحی در این مورد برنامه ریزی و درحال اجرا است و امیدوارم تمام نهادهای مدنی و دولتی کمک کنند تا کار کار انجام شود و نتابج خوبی برای کشور داشته باشد.
این طرح چه زمانی اجرا می شود؟
طرح به لحاظ منابع آموزشی آماده شده، گروههای آموزشی هم معین هستند اما منابع مالی نیاز به کمک داریم. امیدوارم تا پایان تابستان کار اجرا شود.
کار پژوهشی به چه صورت خواهد بود؟
کار میدانی و روشهای گروهی داریم که با مخاطبان عام و خاص انجام می شود و از حضور صاحبنظران در کل کشورهم استفاده می کنیم تا درکل کشور اجرا شود.
چطور می توانید این طرح و پژوهش را در کل کشور اجرا کنید؟
سواد رسانه ای یعنی چگونگی استفاده و مواجه عاقلانه، انتقادی و فعالانه از انواع رسانه ها. ما ابتدا با تبلیغات و نشان دادن مزایای استفاده از این رسانه ها را نشان می دهیم وبعد کلاسهای آموزشی را به کمک نهادها برگزار می کنیم. بیتشر هم گروه هدف ما مادران هستند، چون اگر مادران آموزش ببینند و ابعاد مختلف استفاده از رسانه را بدانند نباید تردید کرد اثرات اجتماعی، شغلی، فرهنگی و اجتماعی دارد و فرصتهای خوبی فراهم می کند. به هر حال الان هم از این فضاها برای تجارت استفاده می شود اما اگر ما بدانیم چطور از این فضا استفاده کنیم بیشتر می تواند در اشتغالزایی و آگاهی موثر باشد.
بنابراین شما هم معتقدید که از این فضا می توان برای اشتغالزایی استفاده کرد؟
با توجه به اینکه مقوله اشتغال مهمترین دغدغه مسوولان و مردم است با استفاده علمی و تخصصی از فضای مجازی می توانیم گامی اساسی در راستای ایجاد اشتغال برداریم. با ایجاد طرح توانمندسازی کسب و کار در فضای مجازی، فرصت اشتغال برای 31 هزار نفر در نقاط مختلف ایران اسلامی ایجاد می شود. طرح توانمندسازی کسب و کار فضای مجازی برای جوانان و مادران در همه استان ها اجرا می شود و این طرح شامل کسب و کار فضای مجازی، خویش فرما و دانش بنیان است.
منبع:خبر آنلاین
انتهای پیام/
Related Assets:
ویژه زنان
- خانهای برای نفسکشیدن بدون ویروس و بیماری! (Opens New Window)
- برگزاری رزمایش الی بيت المقدس به مناسبت هفته بسیج در یزد (Opens New Window)
- آزادی مادر در بند با کمک فرزند شهیدِ یزدی (Opens New Window)
- نفرات برتر مسابقات اسکواش بانوان یزد معرفی شدند (Opens New Window)
- اقتداری اولین بانوی ایرانی فاتح جهان در اسکواش (Opens New Window)
- بیشاز ۵۰۰ زوج یزدی در انتظار وام ازدواج (Opens New Window)
- «زن دلخواه خدا» یا «زن مدنظر غرب» (Opens New Window)
- مطب پزشک متخلف زنان و زایمان در یزد پلمب شد (Opens New Window)
- قیمت پوشاک در یزد تغییری نداشته است (Opens New Window)
- حضور استاندار در منزل مدیرمسئول یزدبانو (Opens New Window)
- بهرهبرداری از ۲۹ واحد بهداشتی در یزد (Opens New Window)
- چرا بیمارستان ولیعصر بافق تکمیل نشده است؟ (Opens New Window)
- آزادی ۳ مادر زندانی یزدی با کمک جاماندگان اربعین حسینی (Opens New Window)
- لزوم یکسانسازی سرفصلهای طرح نماد با محوریت مجموعه بهزیستی (Opens New Window)
- تاثیر آب چغندر بر سلامت قلب زنان (Opens New Window)
- درمان فیبروم رحم به کمک طب سنتی (Opens New Window)
- رعایت حجاب در المپیک کار سختی نبود (Opens New Window)
- نقش زنان در کربلا کمتر از مردان نبود (Opens New Window)
- نخستین پیروزی تیم ملی زنان در لیگ ملتهای آسیای مرکزی (Opens New Window)
- نقش پدر در تغذیه کودک با شیر مادر (Opens New Window)
نکات خانه داری
- درمان فیبروم رحم به کمک طب سنتی (Opens New Window)
- افراد غیرمتخصص باعث تخریب طب سنتی هستند (Opens New Window)
- ۲۰ نکته خانهداری مدرن برای همه خانمها (Opens New Window)
- طرز تهیه مقلوبه پلو عربی مرغ و بادمجان خوشمزه و مجلسی (Opens New Window)
- آشپزی مدرن و سنتی روی یک سفره (Opens New Window)
- ترفندهای ساده ولی کاربردی در خانه داری (Opens New Window)
- طرز تهیه پلوی نخود فرنگی با مرغ ریش ریش شده (Opens New Window)
- ترفندهای جالب خانهداری که نمیدانستید!/ تصاویر (Opens New Window)
- جشنوارههای بومی نشاط اجتماعی جامعه را میافزاید (Opens New Window)
- نکات خانهداری مدرن برای همه خانمها (Opens New Window)
- طرز تهیه لقمههای گوشتی (Opens New Window)
- طرز تهیه کوکو پیازچه با سس مخصوص (Opens New Window)
- شولی؛ پیش غذای محبوب یزدی ها + تصاویر (Opens New Window)
- شستن ظرف ها بدون پیش بند این عوارض را به دنبال دارد (Opens New Window)
- مرغ همچنان در اوج (Opens New Window)
- دستور رئیس جمهور به دو وزارتخانه برای کنترل قیمت مرغ (Opens New Window)
- یارانه ۲.۵ میلیارد دلاری برای تولید گوشت مرغ کجا رفت؟ (Opens New Window)
- راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا (Opens New Window)
- فعالیت زیرزمینی آرایشگاه های زنانه یزد در اوج کرونا!/آرایشگاههای زنانه متخلف لغو مجوز دائم میشوند (Opens New Window)
- راههای محافطت از کودکان در برابر کووید۱۹ (Opens New Window)