Skip to Content


اشتغال در کنار خانه داری با الگو برداری از سیره ی حضرت فاطمه (س)


زنان جامعه ی ما می توانند مانند حضرت فاطمه (س) که یکی از ویژگی های بارز ایشان جمع بین وظایف خانه و اجتماع بود و حتما زنان جامعه باید حضور فعال در اجتماع داشته باشند درصورتی که بتوانند مانند بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه (س) بین این دو وظیفه جمع نمایند.

به گزارش یزدبانو، به نقل از زنان کویر، حضرت آیت الله خامنه ای (دامة برکاته) در جمع زنان فرهیخته در خصوص خانواده از زنان فعال در این حوزه خواستار توجه به چند نکته ی اساسی شدند که در میان مطالبات وی محور کلیدی و حساس این بود " تقویت بنیان خانواده ".

خانواده گرایی سیاستی جدی و مهم در نظام تربیتی ما است خانواده یک آموزشگاه کوچک اما بسیار مهم در زندگی هر انسانی است. تربیت کامل افراد در خانواده و در میان اعضای آن صورت می گیرد. اولین تصورات و تصدیقات، باورها و اصول ذهنی ما در آنجا شکل می گیرد.

اما ده ها است در گفتمان غرب غلبه بر اشتغال و تحصیل است. بتی فریدان نویسنده ی کتاب رمز و راز زنانه خانواده را این چنین توصیف می کند: " خانه سنتی را نوعی اردوگاه کار اجباری می دانست  و زندانیان آن را زنان خانه داری تشکیل می دهند که شست و شوی مغزی داده شده و انسان کامل نیستند " و متاسفانه این فرهنگ غلط در کشور اسلامی ایران جای گرفته است.

چنانکه آیت الله جوادی آملی(دامة برکاته) فرمودند " واقعا برای زنان جامعه ی ما عیب است که خجالت می کشند شغل خود را خانه داری معرفی می نمایند"  و این در حالی است که بعضی از غربیان اخیرا به این نتیجه رسیده اند که کانونی بهتر از کانون خانواده وجود ندارد.

مانند در کشور ایرلند روزی به نام روز تعادل بین کار و زندگی و در کشور آمریکا ماهی به نام ماه تعادل بین کار و خانواده نام گرفته است.

اما در کمال تاسف در کنار این مواضع اخیر غربیان جمله ای که بعضا در مورد بانوان ایرانی مطرح است این است که این افراد از پرستاری و تربیت فرزندان در خانه بریده اند و به پرستاری و تربیت فرزندان مردم مشغول می باشند.

از آن طرف در سیره ی اهل بیت علیه السلام علی الخصوص سیره ی فاطمه زهرا سلام الله علیها می بینیم که ایشان علاوه بر حضوری فعال در خانه در عرصه ی اجتماع و سیاسی هم حضور پررنگ داشتند.

نمونه ی بارز از فعالیت سیاسی ایشان دفاع از حریم ولایت و در جام شهادت را در این راه نوشیدن است. حضرت آیت الله خامنه ای (دامة برکاته) هم سیره ی  حضرت فاطمه (س) را برای زنان جامعه ی ما می پسندد و در جمع زنان فرهیخته و نخبه فرموده اند " باید در بین زنان افراد نخبه تربیت شوند و در اجتماع حضور داشته باشند و با اعتقادات قوی و راسخ خویش خط و مشی صحیح را به افراد جامعه ی ایران القا نمایند و سخنان ایشان پیرامون تقویت کانون و بنیان خانواده بدین گونه نیست که زنان نباید شاغل و محصل باشند بلکه این معنا را در بر دارد که نباید اشتغال و تحصیل زنان را در جامعه بر پذیرش مسئولیت سنگین و وظیفه ی همسری و مادری ایشان غلبه پیدا کند و در ادامه ایشان فرمودند زنان جامعه ی ما می توانند مانند حضرت فاطمه (س) که یکی از ویژگی های بارز ایشان جمع بین وظایف خانه و اجتماع بود و حتما زنان جامعه باید حضور فعال در اجتماع داشته باشند درصورتی که بتوانند مانند بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه (س) بین این دو وظیفه جمع نمایند.

نویسنده: طیبه توکلی

انتهای پیام/
 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری