Skip to Content

آشنایی با شیوه‌های فرزند پروری؛

«تک فرزند‌ها» در دسته فرزند پروری افراطی/ «دموکراتیک» بهترین روش تربیت فرزند


یک کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی گفت: شیوه فرزند پروری از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که انتخاب هر شیوه‌ای، زندگی آینده کودک را رقم می‌زند.

عباس رستگار در گفتگو با خبرنگار یزدبانو به تصریح شیوه‌های فرزند‌پروری پرداخت و گفت: یکی از این شیوه‌ها، روش«سهل‌گیر» است که در این روش والدین سطح انتظارشان پایین بوده و خواسته روشنی از فرزند خود ندارند و از طرفی میزان محبتشان به فرزند نیز پایین می‌باشد.
درستکارروش «مستبدانه» را دیگر شیوه فرزند‌پروری عنوان کرد و اذعان داشت: در‌این شیوه سطح انتظار والدین بالا بوده و در کنارآن میزان محبت پایین است و والدینی این روش را بر می‌گزینند که ارتباط خوبی با فرزندشان برقرار نکرده و در خصوص باید‌ها ونباید‌ها توضیحی به کودک نمی‌دهند.
وی ادامه داد: بهترین شیوه فرزندپروری روش«دموکراتیک» بوده که در‌آن سطح انتظارات بالا و مشخص است و به همان میزان محبت به فرزند هم بالاست.
درستکار، شیوه«والدین غافل» را دیگر‌شیوه تربیت فرزند برشمرد و اظهار داشت: در این شیوه که بیشتر«بچه‌های طلاق» در این دسته قرار دارند میزان انتظارات از فرزند و محبت به فرزند هر دو پایین است.
کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی خاطرنشان کرد:معمولا تک فرزند‌ها در دسته فرزندپروری روش«سهل‌گیر» جای دارند. و به دلیل انتظارات پایین و محبت بالا، اثرات سوء بر روی فرزند می‌گذارد.
وی ادامه داد: در خانواده‌های با رویکرد این چنینی کودک مهارت‌های زندگی را به خوبی یاد نمی‌گیرد و شاید ریشه علمی اعتقاد قدیمی‌ها مبنی بر اینکه«تک‌فرزند‌ها» لوس هستند، این مسئله باشد.
درستکار افزود: به لحاظ روان‌شناختی«تک‌فرزند‌ها» یک سویه می‌نگرند، فقط خود را دیده و به دیگران توجه ندارند و با توجه به اینکه تاثیر یادگیری مهارت‌های ده‌گانه در سنین پایین بیشتر است، از آنجایی‌که برای«تک‌فرزند‌ها» هر چه خواسته‌اند فراهم شده است، اینگونه افراد در جامعه دچار مشکل می‌شوند.
درستکار با بیان اینکه«تک‌فرزندی» آثار سوء جبران ناپذیررا در پی خواهد داشت، تصریح کرد: در طول تجربه مشاوره تعدادی از فرزندان از عمه، خاله، عمو و دایی به عنوان«سنگ صبور» یاد کرده‌اند.
که اگر روند«تک‌فرزندی» ادامه یابد، در آینده کودکان از این پشتبیان‌ها محروم می‌شود.
 

 

 

 


      




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری