Skip to Content

یزدبانو/خانه داری و پرورش گلهای زینتی در کویر(6)

«فیکوس» زینت خانه های کویر نشینان یزد


کارشناس گل و گیاه این هفته روش کاشت گلی زیبا به نام فیکوس را که درمکان های نیم سایه و دوراز نور مستقیم خورشید پرورش می یابد آموزش داده است.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، معصومه دهقانی کارشناس منابع طبیعی و مدرس گلهای زینتی در گفتگو با یزدبانو روش کاشت و تکثیر و خصوصیات گل زینتی فیکوس را در اختیار کا قرار داده است:

فیکوس
نام علمی ficus   elastica
فیکوس الاستیکا یکی ازمعروفترین گونه های فیکوس می باشد و تقریبا در هر خانه ای یک گلدان از این نوع فیکوس وجود دارد.
برگها سبز براق و چرمی است که به صورت متناوب در طول ساقه می روید؛ با افزایش ارتفاع، برگهای پایینی می ریزند که برای حفظ ظاهرزیبا بهتر است گیاه را هرس کنید. برای این کار ساقه را از نزدیکی سطح خاک قطع کنید تا گیاه جوان شود و از اندام هوایی آن به عنوان منبع تکثیراستفاده نمایید. این گیاه دارای شیرابه مخصوص و سفید رنگی است که در اثر زخمی شدن پوست ازآن جاری می شود.

*نیازها

نور
در مکان های نیم سایه و دور از نور مستقیم خورشید بهترین رشد را دارد اگرچه در سایه هم می تواند زنده بماند ولی رشد مطلوبی نخواهد داشت.

دما
حداقل دمای زمستان 16 درجة  و حد اکثرآن درتابستان 29 درجة سانتی گراد می باشد.

آبیاری
گلدان این گیاه را به گونه ای آبیاری کنید که در فاصله دو آبیاری خاک گلدان خشک شود . اگر خاک گلدان در اثر آبیاری زیاد باتلاقی شود برگهای مسن گیاه زرد شده و خیلی زود می ریزند و اگر آبیاری خیلی کم باشد و خاک مدت طولانی خشک بماند برگها حالت لوله ای به خود می گیرند.

رطوبت
حداقل هفته ای یکبار با استفاده ازآب سبک و ولرم روی برگها را غبارپاشی کنید؛ تمیزبودن پشت و روی برگها با یک اسفنج مرطوب هم به افزایش رطوبت کمک می کند و هم باعث کاهش آفات برگی می شود.
برای تمیز نمودن برگها ازمواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

خاک و تعویض گلدان
مخلوطی از خاک برگ و ماسه  شسته به همراه مقدار کمی کود دامی پوسیده برای کشت این گیاه مناسب است. در صورتی که علائمی مثل کندی رشد و یا خروج ریشه ها اززهکش گلدان دیده شده باید گیاه را به یک گلدان بزرگترمنتقل کرد؛ چنانچه گلدان بزرگ و سنگین است وامکان تعویض گلدان وجود ندارد. حدود پنج تا هفت سانتی متر از خاک سطحی گلدان را با خاک تازه و غنی تعویض کنید.

تکثیر
استفاده از قلمه ساقه یکی از راهای تکثیراین گیاه است .برای اینکارحدود 15 الی 20 سانتی متر از ساقه های فرعی گیاه را قطع کنید به طوری که قلمه شما دارای حداقل 2 جوانه  و یک برگ باشد.
سپس قلمه را 2 ساعت در آب ولرم قرار دهید تا شیرابه آن خارج شود. سپس  قلمه گلدان را در گلدان کوچکی که با ماسه شسته پرشده است بکارید و در جای مرطوب قراردهید .
معمولا فیکوس ها گیاهی سخت ریشه زا هستند به همین دلیل بهتراست از روش خوابانیدن هوایی که در هفته های گذشته شرح دادیم برای تکثیراین گیاه استفاده کنید.

انتهای پیام/ص




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری