Skip to Content

یک مبلغ و استاد حوزه علمیه

احیا و حفظ تربیت و فرهنگ اسلامی؛ مستلزم معرفت و شناخت بانوان از معارف دینی است


یک استاد حوزه با تأکید بر اینکه برای داشتن فرهنگی پویا و حفظ شدن فرهنگی ملی – اسلامی، باید یک حرکت فکری و اساسی در سطح بانوان صورت بگیرد اظهار داشت: سیره و سبک زندگی حضرت زهرا(س) الگوی بی نظیری برای بانوان است.

به گزارش یزدبانو به نقل از طنین یاس، مریم سادات طباطبایی استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار طنین یاس، احیا ، توجه و بکارگیریر ارزش های اسلامی و فرهنگ ایرانی را راهکار برون رفت از تهاجم فرهنگی دانست و افزود: در این زمینه بنابر فرمایش مقام معظم رهبری باید با عزم ملی و مدیریت جهادی وارد عمل شویم.

این مشاور فرهنگی، یکی از مهم ترین مؤلفه های قدرت در دنیای امروزی را تلاش، خودباوری ملت ها و تکیه به داشته های خود دانست و گفت : حضرت علی(ع) در این زمینه می فرمانید:« بزرگواری را به دست نمی آورد کسی که تلاش و کوشش در او مرده باشد.»  و در سخنی دیگر می فرمایند: « تلاش کردن و به دست آوردن به هم نزدیک است و هر کسی که همت زیاد داشته باشید تلاشش هم زیاد است»

وی در ادامه گفت: رهبر انقلاب با بصیرت ولایی خود،تلاش و کوشش در جهت حفظ و احیا فرهنگ و شکوفایی اقتصاد کشور را در رأس امور قرار داده اند و بر فرض است زن و مرد، مسئولین، صاحبان تفکر، دانشجویان و عامه مردم ، خواسته ایشان را جامه عمل بپوشانیم.

این مبلغ و مشاور دانشگاه با اشاره به اهمیت نقش زنان در حوزه فرهنگی ، اظهار داشت: بانوان به عنوان تشکیل دهندگان نیمی از بدنه جامعه با حضور اسلامی و رعایت ضوابط و قوانین در رفتار، گفتار و کردار خود  نه تنها زیبای اسلامی به جامعه می بخشد بلکه نیم دیگر را هم به آن سمت هدایت می کند.

طباطبایی نقش همسری و جایگاه مادری را یکی دیگر از نقش های مهم و تأثیرگذار زنان در جامعه برشمرد و افزود: خانم علاوه بر تأثیرگذاری فردی خود بر جامعه، با برعهده گرفتن نقش های همسری و مادری، هدایت گر یک جامعه است؛ از این رو و امام خمینی (ره) می فرمایند: « شغل تربیت فرزند، از همه شغل ها بالاتر و مهم تر است» امام خمینی (ره) « می فرمایند شغل مادری ، شغل انبیاء است» این نشان دهنده این نکته است که نقش خانم در فرهنگ جامعه چقدر مهم و پررنگ  است.

این مشاور فرهنگی با تأکید بر اینکه مادری  که تربیت فرزند را بر عهده دارد باید خودش دارای شناخت و معرف باشد گفت:  اگر زنی اصلاح شود، خانواده اصلاح شده است و اگر زنی تربیت صحیح داشته باشد، جامعه ما را افرادی با تربیت صحیح تشکیل می دهند و  جامعه ما اصلاح شده است.

این استاد حوزه علمیه با استناد به آیات قرآن کریم ادامه داد:« ای کسانیکه ایمان آورده اید خود و خانواده خود را از آتش جهنم حفظ کنید» و اینجا هست که اگر مادری ، فرزندی صالح تربیت کند خانواده و جامعه را از بلایای دنیوی و اخروی حفظ کرده است.

وی نخستین گام برای تربیت اسلامی و اصلاح امور یک زن را  معرفت و شناخت درست او  به معارف دینی و علمی دانست و گفت : یک زن اگر ابتدا از خود شروع کرده و تهذیب نفس کند در تربیت فرزند صالح و همسرداری موفق  و کلامش تأثیر گذار خواهد بود؛  امام علی (ع) می فرماید: « تربیت فرزند نیکوکار و شایسته زیباترین لاله هاست»‌ و در غیر این صورت « فرزند بد شرافت را نابود ساخته و پیشینیان خود را نابود می کند.»

این مشاور فرهنگی دومین قدم  در نهادینه کردن فرهنگ اسلامی در خانواده را انس با قرآن و عشق به اهل بیت عنوان کرد و افزود: پیامبر فرمودند: بچه ها را با سه چیز انس دهید به من ، اهل بیت و قرآن مجید برای همین است که باید فضای خا نه را به تلاوت قرآن و عشق به اهل بیت عطرآگین کند.

طباطبایی گفت : سومین قدم در راه تربیت اسلامی و حفظ ارزش های معنوی جامعه دوری جستن از آداب و رسوم کفار مخصوصا در خوراک و پوشاک است در این زمینه امام صادق (ع) می فرمایند «خداوند به یکی از پیامبر وحی فرمود از خوراک و اداب و رسوم دشمنان خدا پیروی نکنید چرا که از آنها پیروی کنید از دشمنان خدا محسوب می شوید» از این رو یک خانم در تمامی عرصه ها طوری فرزندان را تربیت می کند که در راستای سبک زندگی اولیا خدا و دوستان خدا باشد و این احیای فرهنگ غنی شیعه است.

این استاد حوزه با تأکید بر اینکه برای داشتن فرهنگی پویا و حفظ شدن فرهنگی ملی – اسلامی، باید یک حرکت فکری و اساسی در سطح بانوان صورت بگیرد اظهار داشت: سیره و سبک زندگی حضرت زهرا(س) مخصوصا دعای ایشان در پیشگاه خدا می تواند الگوی بی نظیری با بانوان ما باشد.

وی گفت :حضرت زهرا(س) دعایی دارند که « خدایا از شما می خواهم قدرت و توان عبادت در تو را» .. یعنی خانم خانه ابتدا در تزکیه و تقوی خود کار کن ... «خدایا بصیرت در کتابت را به من عنایت کند« ... یعنی در مسائل دینی شیعه ای شناسنامه ای نباشم و با معرفت و فهم مسائل دین را انجام دهم و افتخار کنم که شیعه هستم ....« خدایا حکم تو را بفهمم »... یعنی ما هم احکام الهی را یاد بگیریم و بعد یاد بگیریم ... درود خدا بر محمد و آل محمد و بعد می فرمایند «خدایا قرآن را از ما شاکی و ناراضی قرار نده»... روز قیامت یکی از شاکیان قرآن است که مرا مهجور  قرار دادند و به من عمل نکردن و این که زندگی ما قرآنی باشد بسیار مهم است.. محمد و الش را از ما روی گردان قرار نده ...

این مبلغ دانشگاه با بیان اینکه  باید طوری زندگی کنیم که مورد تأیید ائمه باشیم و باعث افتخار ائمه باشیم ، تصریح کرد:  فاطمه زهرا(س) در همسر داری و تربیت فرزندان در عرصه عبادت و دین و نقش های اجتماعی چون ستاره ای میدرخشند و من زن مسلمان باید الگوی چون ایشان داشته باشم و در این صورت فرهنگ غنی شیعه را احیا کردم .




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری