Skip to Content


اساس زندگی سعادتمند و سالم در گرو ازدواج سالم و ساده است


ترویج ازدواج آسان بهترین راه مصون داشتن دختران و پسران از گناه است که در فرهنگ سازی این امر مهم رسانه ها، انسانهای فکور و شخصیت های دلسوز اجتماعی می توانند نقش بسزایی داشته باشند

به گزارش یزدبانو، به نقل ازصبح بردسکن، ازدواج و تشکیل خانواده سنگ بنای هر جامعۀ بزرگ انسانی است که در انجام  وظایف فردی و روابط اجتماعی آنها نقش بنیادین دارد و یکی از مهم ترین و زیباترین سنن اجتماعی انسان ها در طول تاریخ است که ریشه در فطرت و آفرینش آدمی دارد و تأمین کننده و تعدیل کنندۀ بسیاری از نیازهای روانی، عاطفی، اجتماعی، اخلاقی، اعتقادی و حتی اقتصادی انسان می باشد که در اسلام بسیار مورد تأکید قرار گرفته است.

با توجه به آسیب‌های موجود در جامعه، ازدواج جوانان سبب کاهش معضلات و آسیب‌ها در سطح جامعه می شود؛ اکنون در برخی خانواده‌ها مقایسه‌ها و چشم و هم چشمی‌هایی وجود دارد که همین مسئله ازدواج جوانان را نه تنها آسان بلکه سخت تر کرده است.

پیروی از ارزش های راستین دین اسلام و سیره عملی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در زمینه ازدواج را می توان بهترین الگو برای نسل جوان جامعه دانست چرا که ترویج ازدواج آسان بهترین راه مصون داشتن دختران و پسران از گناه است از این رو خانواده ها باید در مسأله ازدواج از سخت گیری و مهریه های سنگین بپرهیزند.

به فرمودۀ مقام معظم رهبری، متأسفانه این پرداختن به تشریفاتِ ازدواج و مهریه های گران و جهیزیه های سنگین و مجالس آن چنانی، خیلی اخلاق ها را فاسد کرده است که در جایی دیگر می فرمایند: هر چه مراسم را کمتر و و ساده تر بگیریم، بهتر است.

بعضی ها می گویند: ما مهریه را سنگین می کنیم برای این که مانع طلاق بشویم، این خیلی خطای بزرگی است، هیچ مهریه سنگینی مانع از طلاق نمی شود و نشده است. آن چیزی که مانع طلاق می شود، اخلاق و رفتار و رعایت موازین اسلامی است.

امام صادق علیه السلام در این مورد می فرماید: «اَمّا شُؤْمُ الْمَرْأَةِ فَکَثْرَةُ مَهْرِها وَعُقُوقُ زَوْجِها؛(16) شومی و ناخجستگی زن، زیاد بودن مهریه او و نافرمانی از شوهرش می باشد.»

بعضی از خانواده ها به خیال خودشان برای اینکه پایه های زندگی را برای دخترشان محکم کنند و داماد، هوس نکند دختر را طلاق دهد، سعی می کنند تا می توانند مهریه را دست بالا بگیرند در حالی که ناخواسته با همین عملِ خود به نحوی بنیان زندگی فرزندشان را متزلزل می کنند.

آن امری که سبب استحکام و استقرار کانون خانواده می شود، مهریه سنگین نیست؛ بلکه وجود صفا و محبت و دوستی بین زوجین است و در احادیث داریم که مهریه زیاد در دل مرد ایجاد کینه و دشمنی می کند و همین امر، سبب از بین رفتن محبت و تزلزل زندگی آنان می شود.

رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی به دلیل مخاطبان زیادی که دارند، می توانند در ترویج ازدواج آسان نقش مهمی داشته باشند؛ مشاوران ، صاحب نظران و حتی مسوولان دست اندرکار باید برای ترویج ازدواج آسان و سالم به دور از تشریفات و زرق و برق این فرهنگ را ترویج نمایند که بهره گیری از تجربیات گذشته با نگاه به جامعه مدرن امروزی می تواند راهگشا باشد.

ازدواج آسان می‌تواند راهکاری برای میل و شوق جوانان به ازدواج شود و خانواده‌ها می توانند با کنار گذاشتن خواسته های غیر قابل قبول، به ازدواج آسان جوانان کمک کنند؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید: «اِنَّ مِنْ یُمْنِ الْمَرْأَةِ تَیْسِیرَ خِطْبَتِها وَتَیْسِیرَ صِداقِها و...؛(14) از میمنت [و خجستگی] زن این است که راحت خواستگاری شود و کابینش (مهریه اش) سبک باشد... .»

خواستگاری آسان و راحت یعنی اینکه مسائلی مانند: پرداخت شیربها، مهریه های سنگین، خرید سنگین، هزینه های چشم و هم چشمی، برگزاری مراسم پرخرج، قرار دادن شرایط دشوار و اموری از این دست مطرح نشود تا یک زن با میمنت و مبارکی وارد منزل همسرش شود و زندگی توأم با محبت و آسایش فکری و روحی را آغاز نمایند.

وظیفه رسانه ها و انسانهای فکور و شخصیت های دلسوز اجتماعی در این زمان القاء دید واقع گرایانه به قشرهای مختلف اجتماع در زمینه ازدواج است؛ این تغییر نگرش باید از طریق رسانه ها خصوصاً صدا و سیما با تهیه و تولید مصاحبه، فیلم ها و سریالهای متناسب با این موضوع و همچنین توسط مبلغان محترم در محافل و مجالس مذهبی، صورت پذیرد.

باز هم فرمایش مقام معظم رهبری راداریم که: در همه امور زندگی تان، سادگی را رعایت کنید. اولش هم از همین مراسم ازدواج است، از این جا شروع می شود. اگر ساده برگزار کردید، قدم بعدی اش هم می شود ساده و الا شما که رفتید آن مجلس کذایی، مثل اعیان و اشرافهای زمان طاغوت را درست کردید، بعد دیگر نمی توانید بروید توی خانه کوچکی، مثلاً با وسایل مختصری زندگی کنید.

ازدواج یک امر الهی است که رسول گرامی اسلام به آن سفارش بسیار فرموده اند، اما جوان امروز جامعه ما باید بداند که هر قدر دنیا دچار تغییر شود، اساس زندگی سعادتمند و صالح او در گرو ازدواج سالم از جهات مختلف است و نباید در این مقوله کوتاهی کند و تردید به خود راه دهد.

برای تحقق این امر اصیل و ارزشی باید فرهنگ سازی لازم صورت گیرد و اتکای به فرهنگ غنی اسلام بهترین گزینه در سیاق فرهنگ سازی است، مشروط بر آنکه احکام آیین حیات بخش اسلام را با هدف منافع شخصی و گروهی مصادره نکنیم و یا در آن تغییر ایجاد نشود.

انتهای پیام/ش
 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری