Skip to Content

مدیرکل اسبق زنان و خانواده استان یزد در دولت نهم و دهم؛

اسناد چهارده گانه دولت دهم در استانداری یزد اجرایی نشد/ عدم تحقق وعده های انتخاباتی به زنان


مدیر کل اسبق زنان و خانواده استان یزد با ابراز گلایه از تضعیف عملکرد دولت قبل توسط برخی مسئولان فعلی استان یزد برخی اقدامات استانداری یزد را در کنارگذاشتن اسناد آینده محور که بر اساس سند چشم انداز 20 ساله و برای بهبود وضعیت بخش های مختلف استان از جمله کاهش فقر و آسیب های اجتماعی، سلامت، خانواده، اشتغال، عفاف و حجاب، آموزش و پرورش و...تنظیم شده بود افشا کرد.

به گزارش یزدبانو، خانم مریم عبدالحسین زاده رحیمی یکی از فرهنگیان بازنشسته استان یزد به شمار می رود که علاوه بر شغل مقدس معلمی، چهار سال سمت مشاور استاندار در امور بانوان در استانداری دولت نهم و با ارتقای امور بانوان استان ها در کشور پس از سه دهه تلاش، در قریب به چهار سال دیگر هم علاوه بر مشاور استاندار در امور زنان در سمت مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استان یزد در دولت دهم را در کارنامه خود دارد و پس از آن با تأسیس یک مؤسسه خیریه و فرهنگی، عضویت در جمعیت بانوان فرهیخته و فعال عرصه فرهنگ دینی تبلیغات اسلامی و نیز شورای عالی بسیج جامعه زنان به فعالیت های اجتماعی خود ادامه می دهد.


*عدم تحقق وعده های انتخاباتی دولت در حوزه زنان
مدیر کل اسبق دفتر زنان و خانواده استان یزد به مناسبت هفته دولت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار یزدبانو در پاسخ به سؤال ارزیابی خود از عملکرد دولت یازدهم در حوزه زنان اظهار کرد: در زمان انتخابات اخیر ریاست جمهوری شعارهای بسیاری برای جلب آرای زنان که نیمی از جمعیت رأی دهندگان را تشکیل می داد اعم از ارتقای جایگاهای مدیریتی زنان رسانه ای می شد ولی با گذشت سه سال از روی کار آمدن دولت هنوز تحوّل چشمگیری در این حوزه دیده نمی شود و به وعده های انتخاباتی عمل نمی شود.
عبدالحسینن زاده رحیمی تلاش زنان انقلابی و متدیّن کشور به ویژه زنان یزدی را در طول بیش از قریب به چهار دهه در انقلاب اسلامی ستود و گفت: طی سال های متمادی امور بانوان در استان ها با عنوان کمیسیون زنان شناخته می شد که از نقش مشورتی فراتر نمی رفت و پس از آن نیز تا دولت نهم تنها مشاور استانداران در امور بانوان برنامه های استانداری و ادارات در حوزه زنان را پیگیری و هماهنگ می کردند و ردیف اعتباری دیده نشده بود.


* امور بانوان استان ها در دولت قبل ازسمت مشاور به مدیر کل ارتقا یافت
وی تصریح کرد: در دولت دهم با یک تحول 100درصدی، مشاوران استاندار در امور بانوان و جوانان علاوه بر حفظ سمت مشاوری به مدیر کلی دفتر زنان و خانواده استان ها  ارتقا یافتند و با حذف کلمه جوانان و افزودن خانواده به آن، برای اولین بار موضوع خانواده و آسیب های مرتبط با آن در دایره توجه مدیران دستگاهها و استانداران قرار گرفت.


*زنان در دولت یازدهم از سفره آماده دولت قبل بی بهره ماندند
مدیر کل اسبق دفتر زنان و خانواده استان یزد بیان کرد: با توجه به فراهم ساختن زیرساخت های مدیریتی زنان کشور و محکم کردن پایه های مدیریتی آن در تمام استان ها در دولت دهم و حتی ایجاد معاونت امور زنان و خانواده در نهاد ریاست جمهوری، متأسفانه با این سفره آماده هنوز در دولت یازدهم شاهد تحول شگرفی در حوزه زنان نبوده ایم و بیشتر مسأله زنان به بازی های رسانه ای و دوری از اهداف غایی آن و کمرنگ شدن مسأله خانواده احساس می شود.


*اسناد چهارده گانه ای که در استانداری یزد اجرایی نشد
عبدالحسین زاده  یکی از برنامه های شاخص و محوری مهندس فلاح زاده استاندار سابق یزد را تدوین اسناد 14 گانه و به دور از گرایش های سیاسی دانست و گفت: این اسناد یکی از اقدامات استانی به شمار می رفت که  در کنار سایر مسئولیت های کشوری و استانی معاونان استاندار و برخی مدیران کل ادارات استان و اساتید دانشگاه بدون صرف هزینه های گزاف و بدون داشتن ردیف اعتباری بوده است.
وی افزود: تدوین اسناد کاری کاملا پژوهش محور و با نگاه به سند چشم انداز 20 ساله ترسیم شده بود که متأسفانه در استانداری فعلی خبری از اجرای آن به گوش ما نرسید و حتی دریافت نسخه ای از سند عفاف و حجاب را که پس از رفتن از دفتر امور بانوان و خانواده درخواست کرده بودم بی نتیجه ماند و از روی رایانه پاک شده بود.
عضو جمعیت بانوان فرهیخته استانی یزد برخی از این اسناد را شامل سند توسعه و اشتغال، مبارزه بافقر، کاهش آسیب های اجتماعی، خانواده، عفاف و حجاب، آموزش و پرورش، سلامت و...برشمرد.

*افزایش نمایندگان زن در مجلس حاصل افزایش خودباوری زنان دولت قبل
عبدالحسین زاده تصریح کرد: در دولت قبل حضور یک وزیر زن در عرصه حسّاس وزارت بهداشت ، انتصاب 30 مدیر کل امور زنان در استان ها و معاونت امور زنان ریاست جمهوری و چند مورد دیگر را شاهد بودیم که می بایست از سوی دولت انتخاب می شدند ولی در این دولت با سیر نزولی و عدم تحقق وعده های انتخاباتی در مورد افزایش پست های مدیریتی زنان مواجه شدیم و تنها به حفظ جایگاه مدیریتی قبلی اکتفا شد.
وی تصریح کرد:   گرچه در مجلس شورای اسلامی فعلی با افزایش تعداد نمایندگان زن روبرو هستیم ولی می توان این حضور را  حاصل برنامه های روشنگری دولت قبل در افزایش خودباوری زنان نسبت به توانمندی های خود و همنوعانشان دانست که در انتخابات اخیر مجلس تجلّی یافت.


*آموزش 30 هزار زن یزدی با موضوع خانواده در دولت قبل
مدیر کل اسبق دفتر زنان و خانواده استان یزد یکی از مصداق های عملی دولت قبل در مسأله زنان را اجرای طرح های رحمت و توانمندسازی دختران روستایی  در کشور دانست و تأکید کرد: در دولت نهم و دهم با اجرای طرح رحمت و با رویکرد ایجاد خانواده سالم و کاهش آسیب های آن توانست نهضت بزرگی را در حوزه خانواده و سالم سازی آن و شیوه های صحیح همسرداری راه اندازی کند.
عبدالحسین زاده تصریح کرد:  استان یزد هم با اختصاص ردیف بودجه ای ویژه که در کل کشور به اجرای طرح رحمت اختصاص یافته بود توانست با تربیت مربیان این طرح قریب به 30 هزار زن اعم از خانه دار و شاغل را آموزش دهد و در افزایش روحیه خودباوری به ویژه در بین زنان خانه دار نسبت به وظایف مقدس مادری و همسرداری و اولویت بخشی به دیدگاه زنان شاغل استان نسبت به وظایف همسری و مادری نقش ماندگار و غیر قابل انکاری را به یادگار نهد.
این بانوی فرهیخته به طرح بازرسی عفاف و حجاب از ادارات دولتی و مراکز نیمه دولتی اشاره کرد و با ابراز گلایه از سخنان برخی مسئولین ارشد استان افزود: اجرای این طرح به هیچ وجه با هدف مچ گیری نبود بلکه اعضای این ستاد با هماهنگی قبلی با رؤسای ادارات ساعات بازدید را اعلام می کردند و یکی از طرح های ماندگار که در اکثر ادارات استان هنوز رعایت می شود جداسازی اتاق کار زنان و مردان است.
انتهای پیام / زهراصبوحی
 




رای شما
میانگین (2 آرا)
The average rating is 3.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری