Skip to Content

یک محقق طب سنتی مطرح کرد؛

اصلاح سبد غذایی مؤثرترین راه درمان کم خونی


یک محقق طب سنتی گفت: مصرف قرص آهن در برخی موارد خود باعث یبوست و چاقی در افراد می‌شود و بسیاری از بیماران از این مسئله نگرانند، معتقدم کسانی که مشکل کم‌خونی دارند به جای مصرف قرص آهن به اصلاح تغذیه رو بیاورند که بهترین درمان است.

به گزارش یزدبانو، به نقل از طنین یاس، فاطمه جوادی، محقق طب سنتی بیماری کم خونی را از بیماری‌های شایع در خانم‌ها دانست و اظهار کرد: این بیماری در خانم‌ها بیشتر از آقایان شایع است و مهمترین دلیل آن شاید خونریزی‌های مکرر عادت ماهانه در خانم‌ها باشد.

وی به علائم این بیماری در افراد اشاره کرد و گفت: سرگیجه، سردرد، زردی صورت، پفت کردن پلک، ضعف اعصاب، خواب زیاد، ریزش مو،ورم پا،خستگی مفرط، سردی در ناحیه پا از نشانه‌های بیماری کم خونی در افراد است.

این محقق طب سنتی، مصرف بی‌رویه مرغ و پایین آمدن مصرف گوشت قرمز را یکی از عوامل بروز کم خونی در افراد برشمرد و گفت: به دلیل اینکه  گوشت قرمز، آهن بیشتری دارد برای افراد دچار بیماری کم‌خونی مفید است.

جوادی ادامه داد: همچنین مصرف مویز و شیره انگور بسیار برای درمان کم خونی توصیه می‌شود که متاسفانه خیلی‌ ا افراد فواید مویز را نمی‌شناسند و از مصرف این ماده ارزشمند غذایی با آهن غفلت می ورزند.

وی، رژیم غذایی سرخود و مصرف بیش از اندازه چای سبز را در بروز بیماری کم خونی مؤثر دانست و افزود: متاسفانه گرفتن رژیم سرخود غذایی و بدون نظارت از سوی پزشک مربوطه در خانم‌ها دیده می‌شود که این خود در بروز بیماری کم خونی بی تاثیر نیست.

این محقق طب سنتی با اشاره به مصرف زیاد چای سبز در بین خانمها گفت: از آن جهت که خیلی از خانم‌ها به خاطر لاغر شدن بسیار به خوردن چای سبز رو می آورند همین امر احتمال ابتلای آنها به کم‌خونی را بیشتر می‌کند، چرا که خوردن چای سبزبه طور مداوم و بلافاصله بعد از غذا خود مانع از جذب آهن می شود و در نهایت فرد را مبتلا به این بیماری می کند.

جوادی تصریح کرد: جالب است بدانید مصرف بیش از اندازه لبنیات خود باعث بیماری کم خونی شده و جذب آهن بدن پایین می آید؛ همچنین نانی که در حال حاضر جزء عادت غذایی ما ایرانیان است متاسفانه غنی نبوده و به هیچ وجه آهن ندارد.

این مشاور تغذیه در رابطه با باید‌ها و نباید‌های تغذیه در رابطه با  بیماری کم خونی اظهار کرد: مصرف فندق، عدس، شیره انگور،عرق یونجه، عرق شبدر، سبزیجات و به خصوص مویز در افراد کم‌خون به خصوص خانم‌هایی که بیماری کم خونی دارند بسیار توصیه می شود؛ بالعکس مصرف لبنیات، غذا‌‌های فست فودی، چای نیز در این افراد توصیه نمی شود.

این محقق طب سنتی، مشکل کمبود ویتامینb به خصوص در رابطه با کم خونی در خانم‌ها را خطر جدی دانست و اظهار کرد: امروزه خیلی از خانم‌هایی که مراجعه می کنند، مشکل کمبود ویتامین b دارند که خود در بروز بیماری کم خونی  و ریزش موی ناشی از آن  بی‌تاثیر نیست و توصیه ما این است که افراد تغذیه خود را اصلاح کنند.

وی به مصرف قرص آهن برای رفع کم خونی اشاره کرد و گفت: مصرف قرص آهن در برخی موارد خود باعث بروز بیماری یبوست و چاقی در افراد می شود که بسیاری از بیمارانی که به ما مراجعه می کنند از این مسئله نگران و ناراحت هستند و اعتقاد من این است که  کسانی که مشکل کم خونی دارند به جای مصرف قرص آهن به اصلاح تغذیه رو بیاورند که بهترین درمان است.

جوادی، عوارض بیماری کم خونی در مزاج بلغمی را بیشتر از سایر مزاج‌ها دانست و افزود: افرادی که دارای مزاج بلغمی و در سنین بالا هستند مشکل کم خونی در آن‌ها بیشتر به چشم می آید و معمولا کف پای این افراد سرد و بی حس است.

انتهای پیام/ش




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری