Skip to Content

مدیر مرکز خدمات تخصصی مطالعات اجتماعی سازمان جهاددانشگاهی یزد:

انجام طرح‌های پیمایش فرهنگی در ترویج فرهنگ کار مهم است


مدیر مرکز خدمات تخصصی مطالعات اجتماعی سازمان جهاددانشگاهی یزد گفت: انجام طرح‌های پیمایش فرهنگی و تدوین برنامه‌های پژوهشی نقش مهمی در ترویج فرهنگ کار صحیح بین آحاد جامعه ایفا می‌کند.

به گزارش یزدبانو به نقل از ایسنا، يكی از مهم‌ترین موضوعاتی که دین مقدس اسلام روی آن تأکیدات بسیار زیادی كرده، تلاش و کوشش و استفاده‌ی بهینه از دسترنج خویش برای تأمین روزی حلال است به طوري كه حتي از كار به منزله‌ي جهاد در راه خدا ياد شده است. از طرفي، کار به‌ عنوان يك سرمایه‌ي عظیم و اثرگذار، نقش مهمی در توسعه بیش از پیش جوامع در عرصه‌های مختلف ایفا می‌کند.

در همين راستا مردم جاي جاي ايران اسلامي نگاه ويژه‌اي به موضوع كار و حرفه دارند ولي با اين حال در دهه‌هاي اخير موضوع بيكاري به يكي از چالش‌هاي دولت تبديل شده و به نظر مي‌رسد علي‌رغم اقدامات موثري كه در اين زمينه صورت گرفته، مقوله‌ي فرهنگ کار به عنوان يك حلقه‌ي گمشده که می‌تواند با ایجاد انگیزه و تغییر نگاه افراد به مقوله‌ي کار و تلاش، معضل بیکاری را بین جوانان و فارغ‌التحصیلان نسل جدید جامعه امروزی برطرف کند، ناديده گرفته شده است.

توجه به مقوله‌ي فرهنگ کار مي‌تواند تجلی‌بخش فکری و رفتاری یک جامعه در مورد کار باشد و دلبستگی، احترام، اعتقاد و ایمان به کار و تلاش‌ که ریشه‌ي خودباوری و اعتماد به نفس در افراد است را احیا کند.

توسعه و ارتقاي اين فرهنگ قطعاً در اعتلای حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه موثر خواهد بود لذا در سالي كه به "اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل" نامگذاري شده، تلاش براي اشاعه و ترویج فرهنگ غنی کار و تلاش به‌عنوان یک ضرورت اعتقادی و ملی، بسيار حائز اهميت خواهد بود.

اين موضوع در يزد كه از سابقه‌ و فرهنگ غني كار و تلاش برخوردار بوده است و اين روزها گاهاً شاهد تغييراتي در اين نوع ديدگاه در بين نسل جوان و البته گاهاً فاقد شغل استان، از اهميت بيشتري برخوردار است لذا خبرگزاري دانشجويان ايران(ایسنا) – منطقه يزد موضوع "انتقال و ترویج فرهنگ صحیح کار و تلاش به جامعه امروز" را در قالب میزگردي ا حضور متخصصان و صاحبنظران حوزه کار و اشتغال استان مورد بررسي قرار داده است.

*اهتمام مسئولان به ترويج فرهنگ کار و تلاش

"اعظم مقیمی" مدیر مرکز خدمات تخصصی مطالعات اجتماعی سازمان جهاددانشگاهی یزد نيز در اين ميزگرد، حمایت و ارتقای فرهنگ عمومی در راستای آگاه سازی اقشار مختلف جامعه در رابطه با موضوع كار و تلاش را مهم و ضروری دانست و بیان کرد:  انجام طرح‌های پیمایش فرهنگی و تدوین برنامه‌های پژوهشی نقش مهمی در ترویج فرهنگ کار صحیح بین آحاد جامعه ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: فرهنگ کار و تلاش در عرصه‌های مختلف باید به دغدغه مسئولان و دست‌اندرکاران نظام در حوزه‌های مختلف اجتماعی،‌ فرهنگی و صنعتی تبدیل شود.

مقیمی با اشاره به نقش خانواده‌ها در بسترسازی اجتماعی در راستای توسعه اقتصادی و ترویج فرهنگ اشتغال بین نسل جدید، گفت:  ایجاد زمینه‌های آموزش سخت‌کوشی با استفاده از منابع فرهنگ بومی از جمله راهکارهای تغییر نگاه نسل امروز به مقوله کار و تلاش است.

اين پژوهشگر در پایان خاطرنشان کرد: تغییر نگاه به بحث کارآفرینی و توجه ویژه به ظرفیت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان هم از ضرورت‌های بحث اشتغال و تشویق جوانان به مشاغل مختلف است.

انتهای پیام / ص




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری