Skip to Content

گفتگوی صمیمی با مامای نمونه اردکان؛

آوای اولین گریه نوزاد و تبسم همراه با درد مادر دلنواز ترین آهنگ زندگی یک ماماست/ امیدوارم که در پیشگاه خداوند نمونه باشم و هرگز تلاشم را با هدف نمونه شدن انجام نداده ام


به گزارش یزد بانو، پایگاه خبری اردکان گویا در روز جهانی ماما میهمان یکی از افراد خدوم و پرتلاش این عرصه شده است. متن زیر حاصل گفتگوی صمیمی پایگاه خبری اردکان گویا با سرکار خانم کاظمی مامای نمونه شهرستان اردکان است که با وجود مشغله کاری مهمان گفتگوی ما شدند :

خودتان را کامل معرفی کنید و بگویید در کدام بیمارستان و بخش مشغول به کار هستید؟

طیبه کاظمی هستم،اهل شهرستان سیرجان و فارغ التحصیل رشته مامایی در سال 1373 که از همان سال شروع به کار کردم، در حال حاضر در بخش زایمان بیمارستان ضیایی شهرستان اردکان مشغول بکار هستم.


چند فرزند دارید؟

2 فرزند دارم.


آیا کارتان باعث نشده تا به زندگی تان لطمه وارد شود؟

اگر به این سوال شما پاسخ منفی بدهم اغراق کرده ام چون بطور حتم شاغل بودن من موجب کاستی هایی از سوی من برای خانواده ام شده است ولی تا آنجایی که در توان داشتم و دارم سعی میکنم آن خلا ها را پر کنم.

انگیزه شما برای ورود به این شغل چه بوده است؟علاقه من به این شغل انگیزه واقعی من بود.


آیا از اینکه این شغل را انتخاب کردید راضی هستید و اگر به قبل برگردید بازاین شغل را انتخاب می کنید؟

بله راضی هستم اما مهمتر از همه این است که خداوند از ما راضی باشد.بااینکه شغل مامایی شغلی سخت و خسته کننده است در عین حال لذت بخش هم هست و اگر به قبل برگردم سعی می کنم همین شغل یا شغلی که در ارتباط با مادر و نوزاد هست را انتخاب کنم.

 

همسر شما تا چه اندازه مشوق شما در پیشرفت کارتان بوده اند؟

بله در حدی است که ایشان همیشه تاکید دارند که در شغلم بیش از وظیفه کارمندی خدمت کنم چرا که معتقدند کوتاهی و کم کاری من اثر مخرب و غیر قابل جبرانی به همراه دارد و در پیشگاه خدا مسئول هستم و من نیز تا آنجا که توان داشته ام کوتاهی نکرده ام.


وضعیت بیمارستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه  بیمارستان با توجه به تلاش مدیران دلسوز و زحمت کش و به نسبت دیگر بیمارستان های دولتی دارای امکانات بسیارخوبی است و بر اساس استاندارد های اعتبار بخشی تا سال قبل رتبه یک را کسب کرده است. در مجموع شبکه بهداشت و درمان استان یزد در قیاس با اکثر استانهای کشور و با توجه به فرهنگ نیک و خداپسندانه ای که در این استان شاهد هستیم نشان می دهد که  آینده ای به مراتب بهتری را پیش رو داریم.


وضعیت و امکانات اتاق زایمان که محل اصلی خدمت شماست را چگونه ارزیابی می کنید؟

از نظر سطح بندی وزارت بهداشت ،امکانات اتاق زایمان در سطح 2 لحاظ شده است یعنی مادران از هفته 37 به بالا در صورت داشتن مشکل می توانند در بیمارستان بستری شوند و این سطح بندی از نظر امکانات و وسایل و پرسنل مجرب و متخصصین مورد نیاز در این بیمارستان می باشد که از همه مهمتر پرسنل مجرب و زحمتکش اتاق زایمان هستند که مانند خواهر در کنار هم مشغول به خدمت هستیم. جادارد که تشکر ویژه ای از استاد عزیزم سرکار خانم پورحسینی مسئول اتاق زایمان اردکان که به نوعی اعتبار بیمارستان و اتاق زایمان هستند داشته باشم که همیشه همراه و حامی ما در تمامی مراحل کار و زندگی بوده اندو به شخصه هر چه از این رشته و شغل دارم را مدیون ایشان هستم هم در دوران دانشجویی و هم در دوران کار و خدمتم.


به نظر شما آیا حقوق و مزایایی که برای پرستاران و ماماها در نظر می گیرند عادلانه است؟

خیر، در ابتدای اجرای طرح نظام سلامت تعرفه ای جهت زایمان گداشته شده بود که مورد اعتراض قرار گرفت و تا کنون اطلاعی از تغییر در قانون در دسترس نمی باشد و از مهرماه تعرفه ها معلق است.

 

به نظر شما به دلیل کدام ویزگی در کارتان به عنوان مامای نمونه انتخاب شدید؟

من همیشه امیدوارم که در پیشگاه خداوند نمونه باشم و هرگز تلاشم را با هدف نمونه شدن انجام نداده ام و فقط سعی کرده ام آنچه را که در توان دارم انجام دهم و در خدمت به هم نوعانم کوتاهی نکنم و خداوند را ناظر بر اعمال خود میدانم که امیدوارم خدا هم از من راضی باشد.


یکی از بدترین و بهترین خاطرات دوران اشتغالتان را بیان کنید.

در شغل ما همواره خاطرات شیرین از خاطرات تلخ بیشتر است چرا که همیشه درد با شادی و آرامش به پایان می رسد. وقتی که نوزادی به دنیا می اید صدای گریه نوزاد باعث لبخندو شادی مادر و همین طور ماما می باشد و همین که مادر از سلامت کودک سوال می کند و به او اطمینان خاطر می دهیم، دعای مادر در حق ماما باعث احساس رضایت از کارمان می شود و این شیرین ترین لحظات زندگی ماست.
اما خاطره ای که در اابتدا تلخ بود اما به یک خاطره به یادماندنی برای من تبدیل شد این بود که در یکی از شبهایی که شیفت بودم، ساعت 3 یامداد بیماری را آوردند که بعد از به دنیا آمدن نوزاد و انجام سزارین هرچه تلاش کردیم نتوانستیم وضعیت مادر را به حالت نرمال برگردانیم و در ان زمان با کمک استاد بزرگم خانم دکتر رشیقی توانستیم تاحدی خونریزی بیمار را تا حد زیادی کنترل کنیم امادر نهایت  خانم دکتر رشیقی به جای ما شیفت بیمارستان را قبول کردند و من با امبولانس بیمار را به همراه همکارم به یزد منتقل کردیم و درتمام طول مسیر در حال خون دادن و ماساژ بیمار بودیم که در نهایت توانستیم او را از مرگ حتمی نجات دهیم.


حس شما در زمان به دنیا آمدن یک نوزاد چیست؟

اولین جرقه ذهنی وجود سلامتی مادر و و نوزاد می باشد  و آوای اولین گریه نوزاد و تبسم همراه با درد مادر دلنواز ترین آهنگ زندگی یک ماماست.


چه راهکارهایی را برای ارتقا سطح بیمارستان و امکانات بخش زایمان پیشنهاد می کنید؟

با توجه به ارتقا سطح سلامت مادران و کاهش آمار زایمان که جزء وظایف عملکردی بیمارستان ها هست، نیاز به افزایش و بهسازی فضای موجود اتاق زایمان می باشد که مسئولین از طریق وزارت خانه و دانشگاه شهید صدوقی پیگیر هستند. علاوه بر آن نیاز به افزایش جذب پرسنل مامایی نیز هست که ان شاالله در اسرع وقت اقدام خواهد شد. از لحاظ امکانات هم در حال حاضر امکانات و وسایل در حد نیاز موجود هست اما با توجه به افزایش زایمان های فیزیولوژیک و بهسازی فضای اتاق زایمان امکانات بهتری فراهم خواهد شد.   
از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید متشکریم

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری