Skip to Content

سلامت/

آیا می‌توان بدون تجویز بزشک داروهای چاقی و لاغری مصرف کرد؟


در حال حاضر کم‌خطرترین دارویی که وجود دارد ونوستات یا ارلیستات و زنیکال است، اما همین دارو که اغلب افراد بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنند، مانع جذب چربی در بدن و عوارضی مانند ایجاد مدفوع چرب و بی‌اختیاری ادراری می‌شود.

به گزارش یزدبانو؛ به نقل از مهرخانه، احسانه طاهری گفت: خوردن غذا لذت خاص خود را دارد و اکثر افراد به دنبال مصرف مواد غذایی مورد علاقه‌شان به هر میزان که میل دارند، هستند که البته در ضمن دچار عوارض چاقی و ابتلا به بیماری‌های مختلف را می‌تواند در پی داشته باشد؛ لذا بیشتر افراد به دنبال روشی هستند که بتوانند وزن خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به راحت‌ترین شکل به وزن ایده‌آل دست یابند.

او در خصوص مصرف انواع قرص‌های کاهش یا افزایش‌دهنده وزن، بیان داشت: امروزه شاهد تبلیغ محصولاتی تحت عنوان قرص‌های لاغری یا چسب‌های لاغری با نام‌ها و بسته‌بندی‌های متنوع در سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم، که همه آن‌ها بر این موضوع تأکید دارند که با مصرف این محصولات می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به وزن مناسب دست یافت؛ درحالی‌که از نگاه متخصصان تغذیه هیچ دارویی وجود ندارد که بدون تغییر سبک زندگی، افزایش فعالیت بدنی و اصلاح الگوی غذایی، فرد را قادر به کم‌کردن وزن کند؛ لذا این ادعا‌های مطرح‌شده از طرف شرکت‌های داروسازی فقط جنبه تبلیغی دارند و از نظرعلم پزشکی اثبات نشده‌اند.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان این‌که از دیدگاه پزشکی داروهایی که برای لاغری وجود دارند دو دسته هستند، اظهار داشت: دسته اول داروهایی هستند که بر سیستم اعصاب تأثیر می‌گذارند و باعث کاهش اشتها و میل افراد به خوردن می‌شوند و دسته دوم دارو‌هایی هستند که روی دستگاه گوارش فرد تأثیر می‌گذارند و مانع جذب چربی‌ها به عنوان یک منبع پرکالری در بدن می‌شوند.

همه افراد مجاز به مصرف قرص‌های لاغری نیست

او ادامه داد: نکته مهم در مورد مصرف این داروها این است که هرکدام از این داروها عوارض خاص خودشان را دارند. بنابراین هر فردی که از نظر ظاهری و یا به دلیل بیماری، اضافه وزن و چاقی دارد، مجاز به مصرف قرص‌های لاغری نیست، بلکه تنها برخی افراد در شرایط اضطراری نیاز به دریافت داروهای کاهش وزن دارند.

عضو پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در خصوص انواع داروهای کاهش وزن عنوان داشت: در حال حاضر کم‌خطرترین دارویی که وجود دارد ونوستات یا ارلیستات و زنیکال است، اما همین دارو که اغلب افراد بدون تجویز پزشک مصرف می‌کنند، مانع جذب چربی در بدن و عوارضی مانند ایجاد مدفوع چرب و بی‌اختیاری ادراری می‌شود.

کمبود ویتامین‌های D و K از عوارض مصرف کم‌خطرترین داروی کاهنده وزن

او افزود: اگر این دارو در درازمدت مصرف شود سبب کمبود ویتامین‌های محلول در چربی، از قبیل ویتامین D، که یک آنتی‌اکسیدان مهم است و کمبود آن فرد را دچار پوکی استخوان می‌کند، خواهد شد. همچنین کمبود ویتامین K که در انعقاد خون نقش دارد و کمبود آن باعث خونریزی‌های شدید در زنان می‌شود. مصرف زیاد این دارو همچنین ممکن است باعث نارسایی‌های کبدی در فرد شود؛ بنابراین افرادی که مشکل صفرا و کبد دارند و دچار مدفوع و ادرار چرب هستند نباید از این دارو استفاده کنند.

دارو هرگز جایگزین کاهش وزن به وسیله فعالیت بدنی و ورزش نخواهد شد

طاهری در خصوص دارو‌هایی که برای کاهش قند افراد دیابتی استفاده می‌شود و افراد برای کاهش وزن از آن‌ها استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: این داروها هرگز نمی‌توانند جایگزین کاهش وزن به وسیله فعالیت بدنی و ورزش شوند؛ چراکه هرکدام از آن‌ها عوارض خاص خود را دارد. همچنین داروی دیگری به نام سیبوترامین که باعث کاهش اشتها در افراد می‌شود، عوارضی مانند افزایش فشار خون، خشکی دهان، یبوست، سردرد و بی‌خوابی ایجاد می‌کند.

داروهایی افزایش‌دهنده وزن کدام‌اند؟

او با بیان این‌که در کنار داروهای کاهش‌دهنده وزن داروهای افزایش‌دهنده وزن هم وجود دارند، گفت: این داروها می‌توانند در نواحی خاصی مانند صورت یا قسمت‌های موضعی بدن سبب افزایش وزن شوند و اغلب در عطاری یا مطب‌ها به عنوان داروهای ساختگی نام‌گذاری می‌شوند. این داروها اکثراً در کپسول و به صورت دستی قرار می‌گیرند و ادعا می‌شود می‌توانند متابولیسم بدن را تغییر دهند.

داروهای افزایش‌دهنده وزن؛ ترکیبی از داروهای تیروییدی

دبیر مرکز تحقیقات چاقی و عادات غذایی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم بیان داشت: باید توجه داشت هر دارویی که بتواند متابولیسم بدن را تغییر دهد، ترکیبی از داروهای تیروییدی است و اگر فردی مشکل تیرویید نداشته باشد و آگاهانه یا از روی ناآگاهی این دارو را مصرف کند، عوارض ناگواری برایش ایجاد خواهد شد. همچنین در اکثر داروهایی که ظرف مدت کوتاهی حجم صورت را پر می‌کنند پس از بررسی کورتون مشاهده شده است که در درازمدت سبب پوکی استخوان، عقیم‌شدن، جوش‌های صورت و ابتلا به بیماری‌های اعصاب و روان می‌شود.

چه باید کرد؟

این کارشناس ارشد تغذیه در نهایت توصیه کرد: افراد برای کاهش وزن از رژیم غذایی مناسب و تأییدشده استفاده کنند و حتماً فعالیت بدنی و ورزش را در برنامه روزانه داشته یاشند. همچنین تحت نظر پزشک و متخصص تغذیه و با توجه به این‌که فرد چه بیماری‌های دیگری دارد و در حال مصرف چه دارو‌هایی است، استفاده از دارو جهت افزایش و کاهش وزن کمک‌کننده خواهد بود.

انتهای پیام/ش




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری