Skip to Content


بانوان و کارکنان مشاغل در معرض بیماری هپاتیت Bدر یزد آزمایش دهند


کارشناس مسئول بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی از شناسایی 1789 مورد ابتلا به ویروس هپاتیت در استان خبر داد و به افراد در معرض خطر از جمله پرستاران، پزشکان و خانواده های یزدی که دارای بیمار هپاتیتی هستند هشدار داد تا برای اطمینان آزمایش دهند.

به گزارش یزدبانو به نقل از وبدا- یزد، کارشناس مسئول بیماریهای واگیر دانشگاه اظهار داشت: بیماری هپاتیت انواع مختلفی شامل هپاتیت نوع A،B،C،E وG دارد که شایع ترین آنها هپاتیت نوع B  و C می باشد که از طریق اعتیاد تزریقی، رفتارهای پرخطر جنسی، استفاده از خون آلوده برای بیماران،تتو و حجامت منتقل می شود و به عنوان بیماری منتقله از خون شناخته می شود.

سید علیرضا پورمازار افزود: این نوع از هپاتیت به علت ایجاد دو عارضه مهم که در برخی از مبتلایان منجر به سیروز کبدی و در برخی دیگر باعث سرطان کبدی می شود توانایی مزمن شدن دارد و می تواند عوارض جدی برای بیمار ایجاد کند.
وی مهمترین علائم ابتلا به هپاتیت را تب، خستگی، تهوع، دردهای شکمیدر ناحیه کبد، کاهش اشتها، زردی پوست و چشمها، تیرگی ادرار و دردهای عضلانی عنوان کرد و گفت: تزریق از طریق سرنگ آلوده، شایع ترین علت ابتلا به هپاتیت است.
وی در ادامه یادآور شد: تاکنون تمامی متولدین سال 68 به بعد در کل کشور علیه بیماری هپاتیت واکسینه شدند و در سال گذشته تعداد 1789 مورد مبتلا به ویروس هپاتیت در استان یزد شناسایی شده اند که از تعداد 344 نفرمعتاد تزریقی می باشند.
وی تصریح کرد: افرادی که با خون آلوده تماس دارند مانند پزشکان، پرستاران و خدمه بیمارستانها، کسانی که یکی از اعضای خانواده آنها مبتلا به هپاتیت نوع B می باشد و همچنین افرادی که با وسایل تیز و برنده  سر و کار دارند باید جهت انجام آزمایش هپاتیت و اطمینان از سلامت خود به مراکز سلامت جامعه و مراکز بهداشتی مراجعه نمایند تا در صورت نیاز، به صورت رایگان علیه این بیماری واکسینه یا به پزشک متخصص عفونی و گوارش ارجاع شوند.
پورمازار افزود:هپاتیت نوع A معمولا بدون علائم خاص در فرد بروز کرده و گروه سنی مبتلا به این بیماری، کودکان زیر ده سال می باشند که مهمترین عامل ابتلا به آن، استفاده ازمنابع آب و غذای آلوده، عدم رعایت بهداشت فردی و استفاده از میوه و سبزیهای آلوده و ضدعفونی نشده می باشد.
وی همچنین از واکسیناسیون بیماران دیابتیک در مرکز تحقیقاتی- درمانی دیابت یزد با توجه به کاهش سطح سیستم ایمنی بدن این بیماران خبر داد.

انتهای پیام / ص




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری