Skip to Content

گزارش/

بهزیستی تاکنون چند درصد زنان بی‌سرپرست استان یزد را توانمندسازی کرده است؟


حمایت برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، امری اجتناب‌پذیر است از این رو تاکنون 15درصد از زنان بی سرپرست استان توانمندسازی شده اند...

به گزارش یزد رسا، حمایت برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، امری اجتناب‌پذیر است از این رو تاکنون 15درصد از زنان بی سرپرست استان توانمندسازی شده اند...

همشهری نوشت:حمایت برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، امری اجتناب‌پذیر است از این رو تاکنون 15درصد از زنان بی سرپرست استان توانمندسازی شده اند.بسیاری از بانوان بی سرپرست، کوهی از صبر و استقامت هستند اما به دلیل نبود اعتماد به نفس، خود را می‌بازند و نیاز به تکیه گاه و آغوشی گرم برای حمایت و هدایت دارند.

سازمان بهزیستی استان با برنامه‌های خود، توانمندسازی و ارتقای اعتماد به نفس و عزت نفس این بانوان را بر عهده دارد و در این زمینه برنامه‌هایی را نیز تدوین کرده است.



ارائه خدمات مستمر به زنان سرپرست خانوار
کارشناس مسئول امور زنان و خانواده بهزیستی استان گفت: سازمان بهزیستی بعد از معرفی، بازدید و تحقیق، زنان بی‌سرپرست را تحت پوشش حمایتی خود قرار می‌دهد و با سنجش توانمندی و خوداتکایی، به توانمندسازی آنها اقدام می‌کند.

« مریم هوشمند» افزود: در میان زنان سرپرست خانوار شهری، 6/43 درصد باسوادند و این نسبت در نقاط روستایی، 8/16 درصد است.به گفته وی در جامعه شهری، 4/31درصد و در جامعه روستایی و  2/44‌درصد این زنان به منابع درآمدی مستقل دسترسی دارند و سایر زنان به طور عمده متکی به سایر اعضای خانواده یا کمک‌های انفاقی هستند.
 
وی تاکید کرد:آمار مشخص و درستی از تعداد زنان سرپرست خانوار استان وجود ندارد که عمده دلایل بی سرپرستی 70‌درصد آنها مرگ همسر  و 30‌درصد طلاق است.
 
این کارشناس گفت: زنان بعد از قرار گرفتن تحت پوشش سازمان‌های بهزیستی، در اولین مرحله، به طور مستمر ماهانه  55 الی 100 هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: اولویت کار سازمان بهزیستی، توانمندسازی زنان بی‌سرپرست است و این زنان بعد از قرار گرفتن زیر چتر حمایتی سازمان بهزیستی، بر حسب توانایی‌های فردی، مشمول دریافت مستمری در دوره‌های متفاوتی می‌شوند.
 


یزد؛ الگوی توانمندسازی زنان بی‌سرپرست
کارشناس مسئول امور زنان و خانواده بهزیستی استان با اشاره به جایگاه مطلوب یزد نسبت به سایر استان‌ها در مورد حمایت از زنان بی‌سرپرست، گفت: برای نظم بخشیدن به خدمات حمایتی زنان بی سرپرست، علاوه بر مهار تعدد مراکز تصمیم گیری، باید از انجام فعالیت‌های موازی نیز خودداری شود.
 
هوشمند تاکید کرد: یکی از راه‌های مهم توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، سوق دادن کمک‌های سازمان‌های حمایتی در حوزه خدمات بیمه ای و تامین اجتماعی است.
 
وی افزود: اجرای طرح بیمه اجتماعی زنان بی سرپرست، علاوه بر کمک به ارتقای امنیت روحی و روانی این زنان در اداره زندگی و کاهش دغدغه‌ها، پشتوانه محکمی‌در شرایط سخت آینده و دوران کهولت و از کارافتادگی محسوب می‌شود.وی گفت: طبق شاخص استاندارد سازمان بهزیستی کشور، 10 درصد زنان بی سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی باید توانمند و خوداتکا باشند که این آمار در استان یزد به 15 درصد افزایش یافته است.هوشمند با بیان اینکه هدف هرگونه برنامه حمایتی از زنان سرپرست خانوار، توانمندسازی است، گفت: 717 نفر از زنان بی سرپرست استان، زیر چتر حمایتی بیمه اجتماعی قرار دارند.

تشکیل 43 گروه همیار برای اشتغال
کارشناس مسئول امور زنان و خانواده بهزیستی استان از تشکیل 43 گروه همیار برای اشتغال زنان سرپرست خانوار در استان خبر داد و گفت: این گروه‌ها با هدف افزایش اعتماد به نفس و توانا ساختن این زنان شکل گرفته است.
 
هوشمند  از عضویت 7 الی 12 نفر در گروه‌های همیار خبرداد و گفت: مهم‌ترین اهداف شکل گیری این گروه‌ها  اشتغالزایی این بانوان است از این رو 25 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به این گروه‌ها پرداخت می‌شود.
 
وی گفت: عمده فعالیت شغلی این گروه‌های همیار، حرفه‌های نانوایی، اتومبیل کرایه زنان، زیلوبافی و خیاطی و غیره است.
 
به گفته هوشمند، در حمایت از اشتغال فردی زنان سرپرست خانوار، هر یک از آنها مشمول دریافت 2 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض از سازمان بهزیستی استان می‌شوند.
 
وی عمده حرفه‌های خوداشتغالی بانوان یزدی را  در حیطه گردشگری، آرایشگری، تولید قارچ و پخت نان سنتی عنوان کرد و افزود: در مواردی که زنان بی سرپرست، قادر به خوداشتغالی نباشند، به عنوان نیروی کار به مراکز، ارگان‌ها و ادارات استان معرفی می‌شوند.

مكث
تعریف زنان بی سرپرست
زنان بی سرپرست طبق آخرین تعاریف، به زنانی اطلاق می‌شود که بیوه و یا مطلقه هستند و تحت پوشش چتر حمایتی سازمان بهزیستی استان قرار دارند.توانمندسازی زنان بی سرپرست، یکی از سیاست‌های سازمان بهزیستی استان است که در این زمینه 15 درصد از زنان سرپرست خانوار استان، توانمند شده اند.
انتهای پیام/ص



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری