Skip to Content

گزارش مشروح/ کارشناش خانواده در برنامه عصر خانواده :

تشویق و تنبیه در سیره امیر مؤمنان/ تجلی زیبایی در برابر همسر شکرگزاری از خداوند است


یک کارشناس مسائل خانواده در برنامه آموزشی فرهنگی عصر خانواده شبکه دو سیما با تشریح روش تشویق و تنبیه به جا در سیره امیر مؤمنان در برخی مسائل همسران از جمله اظهار زیبایی در برابر یکدیگر در هر سنّی و در محیط خانواده را بیان کرد.

به گزارش خبرنگاریزدبانو، الهام حیادار کارشناس حوزه خانواده در برنامه عصرخانواده با موضوع نقش تشویق های غیرکلامی در رابطه با همسران ضمن تبیین سیره امیرمؤمنان در موضوع  تنبیه  و تشویق خاطرنشان کرد : ایشان در حوزه حکومتی خود اصرار داشتند که پس از تشریح دستورالعمل ها به فرمانداران و نمایندگان خود در هر منطقه، خودشان هم پس از مدتی در جریان کارهای محول شده قرار بگیرند و مخصوصا فرد را احضارمی کردند که آیا گزارشی که از عملکرد او به دستشان رسیده است صحت دارد یا نه ؟ و به محض رضایت از فرمانداران خویش بلافاصله بالای منبر رفته و او را مورد تشویق قرار می دادند.

حیا دار افزود : در  سیره مولا علی (ع) می بینید که تشویق نه پیش از انجام کار محول شده است نه با فاصله از انجام کار بلکه بدون فاصله فرد به خاطرحسن عملش مورد تشویق قرار می گیرد و این نشان از اهمیت داشتن بحث تشویق و تنبیه به جا است .

وی دراین زمینه تأکید کرد : وقتی ما فرزند مان را تشویق یا تنبیه می کنیم باید به موقع باشد و بداند برای چه مورد تشویق یا تنبیه قرارمی گیرد؛ گاهی فرزندان ما تنبیه یا تشویق می شوند بدون آن که دلیلش را بدانند یا آنقدر با عمل آنها فاصله دارد که دیگر آن تأثیری که باید داشته باشد را ندارد.

این کارشناس حوزه خانواده با اشاره به تأکید روایات اسلامی برالقاء عمل به مردم بدون زبان افزود :  القای عملی،  راهکاری برای هم مرد و هم زن در حوزه خانواده است که باعث قدردان بودن همسران از یکدیگراست.

حیادار تصریح کرد : روایات در این زمینه به طور همسان زن  و مرد را مورد خطاب قرار می دهد و به عنوان نمونه امام صادق (ع) در روایتی به این مضمون می فرمایند : اظهار زیبایی از اخلاق مؤمن است و متأسفانه مشاهده می کنیم برخی خانم ها یا آقایان لباسهای شیک و زیبای خود را فقط هنگام حضور در مجالس استفاده می کنند و در خانه خانم با لباسهای کناراجاق گاز یا آقا با زیر پیراهنی در خانه حضور دارند و می گویند اینطور راحت تریم البته می توان با لبسهای مرتب و زیبا هم راحت بود و اگر قرار است لباس زیبایی را در مجالس بپوشیم اول برای همسرمان بپوشیم .

وی به سیره امام حسن مجتبی (ع) هنگام حضور در مقابل پروردگار در وقت نماز پرداخت و گفت : ایشان آنگونه خود را آراسته می کردند که وقتی به ایشان گفته می شد برای چه اینقدر خود را می آرایید می فرمودند برای حضور در برابر پروردگارم و برای او تجمل (اظهار زیبایی) نموده ام .
این کارشناس خانواده با تأکید بر استفاده از بوی خوش  و لباس زیبا  توسط همسران در منزل عنوان کرد : برخی خانم ها سنشان که از40 سال گذشت برخی معذورات همچون بالا رفتن سن را برای عدم آراستگی و زیبایی در منزل بهانه قرارمی دهند و می گویند از ما دیگرگذشته است! درحالی که این خلاف اسلام است و سفارش اکید پیامبراکرم اسلام (ص) است که زنی که ازدواج کرد صبح و شب باید خود را از جهت (تعویض لباس، شانه زدن موی سر) آراسته و زیبا کند و چنین در خانه  برابر همسر حضورداشته باشد .

حیادار با تصریح به وجود روایات بسیار از پیامبر و امام صادق علیهم السلام در زمینه نقش تجمل همسران در حفظ پاکدامنی یکدیگر اذعان کرد : در روایتی از امام صادق (ع) هست که مردان بنی اسرائیل خود را زیبا نمی کردند به خاطرهمین زنانشان به فحشا کشیده شدند! و نیزمی فرمایند : تجمل از اخلاق مؤمنین است و خدا جمال و تجمل را دوست دارد  و جمال به معنی نهایت زیبایی  و تجمل آشکار کردن زیبایی است و در روایت است که خداوند  از اظهار فقر و مذلت بنده اکراه دارد یعنی بیزار است!

وی با بیان این نکته که اظهار زیبایی برابرهمسر اثبات قدردانی از اوست اذعان کرد : اظهار زیبایی البته همواره  به معنای آنچه از آرایش زیاد در ذهن می آید نیست بلکه مقصود همواره آراسته بودن، داشتن بوی خوش و لباس زیبا و پاکیزه و مرتب  و ظاهری خوشایند است که نوعی آشکار کردن لطف خدا با اظهار نعمتها و زیباییهای عطا شده از نزد اوست زیرا خداوند این آشکار کردن نعمت را دوست دارد و در پیشگاه همسر باید این زیباییها را به تجلی کشید.

انتهای پیام/ص




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری