Skip to Content

سبک زندگی اسلامی/

جنین خوش اخلاق من!/ قسمت دوم: صله رحم يعني...


بانوان باردار در این دوران صله رحم داشته باشند.

یزدبانو؛ تربيت نه از 7 سالگي شروع مي شود، نه 3 سالگي ونه چند ماهگي بلکه از دوران جنيني است که همه چيز شکل مي گيرد. البته روايت هاي بسياري وجود دارد که در آن بر اهميت دوران بارداري و سلامت روحي و رواني مادر باردار تأکيد شده؛ بنابراين، اين دوران نه تنها براي جنين بلکه براي مادر هم بسيار مهم و تأثير گذار است.

درواقع اضطراب يا آرامش رواني مادر در دوران بارداري به جنين منتقل شده و هر دو را تحت تأثير قرار مي دهد. پس براي اينکه مادر و جنين هر دو در آرامش و سلامت روحي و جسمي باشند، بايد هم مادر و هم اطرافيان او به ويژه پدر مواردي را در نظر داشته و رعايت کنند.

معمولاً 9 ماه طول مي کشد تا نوزاد متولد شود. دراين مدت خانم باردار نمي تواند و البته نبايد رفت و آمدهاي خود با خانواده و اقوام را قطع کند؛ به اين بهانه که توانايي جا به جا شدن را ندارد يا همسرش چنين اجازه اي به او نمي دهد.

نکته قابل توجه اين است که خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: « و اتقوا الله الذي تسائلون به والارحام.» در تفسير «مجمع البيان» به نقل از امام باقر (ع) روايت است. «معناي تقوا از ارحام اين است که از قطع صله رحم بپرهيزيد.» بنابراين چنين دستوري به طور مطلق آمده و افرادي که گمان مي کنند در دوران بارداري نبايد با دوستان و اقوام رفت و آمد داشته باشند، کاملاً در اشتباهند چرا که در ايجاد روحيه مادر بسيار مؤثر است.

تحقيقات انجام شده گوياي آن است که در چنين شرايطي همسر و اقوامش بايد مراقب باشند شرايطي را ايجاد نکنند که او را دچار ترس؛ اضطراب يا شوک عصبي کنند. از سوي ديگر ابتلا به افسردگي در طول دوران بارداري و بعد از وضع حمل موضوعي است که بسياري از خانم ها با آن مواجهند. دراين خصوص بايد دانست که رفت و آمد با دوستان و آشنايان، احتمال ابتلا به افسردگي را کاهش مي دهد و تا اندازه اي مي تواند سلامت روحي و رواني او را تضمين کند. البته اين مورد در کنار تلاوت مداوم قرآن، نقش پررنگ تر و مؤثرتري خواهد داشت.

نویسنده: زینب بیکی

 

 




رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری