Skip to Content

استاد حوزه و دانشگاه:

حاکمیت فرهنگ دینی در جامعه دستاورد امام خمینی(ره) است/ وضعیت امروز اصلا قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست


یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: ما هم به وضع موجود انتقاد داریم اما وضعیت امروز با قبل از انقلاب اصلا قابل قیاس نیست.

به گزارش یزدبانو؛ حجت‌الاسلام حسن غفاری‌فر در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا با تأکید بر جایگاه برجسته و نقش تعیین‌کننده امام خمینی(ره) در احیای احکام اسلامی گفت: حضرت امام علاوه بر اینکه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی بود و برای مدتی رهبری نظام را عهده‌دار بود، در رهبری بعد از خود نیز نقش‌آفرین بود چرا که رهبر انقلاب که امروز سکان‌دار نظام هستند، شاگرد ایشان بودند.

وی با اشاره به دستاوردهای امام خمینی و انقلاب اسلامی افزود: حاکمیت فرهنگ دینی در جامعه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای امام و انقلاب محسوب می‌شود. قبل از انقلاب خبری از این وضع دینی و مذهبی در جامعه نبود و به عنوان مثال اصلا فرهنگ نماز در جامعه حاکم نبود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: ما هم به وضع موجود انتقاد داریم اما وضعیت امروز با قبل از انقلاب اصلا قابل قیاس نیست. قبل از انقلاب اصلا کسی جرأت نداشت علیه رباخوری حرف بزند به خاطر اینکه این مقوله فرهنگ حاکم در جامعه بود.

غفاری‌فر ادامه داد: در دوران قبل از انقلاب در هر شهر و روستایی سرشناسانی ربا دهنده بودند و ربا هم که می‌گوییم به معنای مطلق ربا، یعنی کسانی بودند که پولی را در اختیار می‌گذاشتند و اصلا هم کاری نداشتند کجا هزینه می‌شود، آن‌ها فقط درصدشان را می‌گرفتند؛ در حالی الان اصلا اینگونه نیست.

وی تأکید کرد: البته همانگونه که گفتم ما هم انتقادهایی داریم اما اینکه کسانی به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند کأنه اوضاع امروز در این زمینه قابل قیاس با گذشته است این بی‌انصافی به تمام معنا است. یعنی نه در بانک و نه در خارج بانک ما چنین وضعیتی نداریم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: الان فرهنگ رباخواری نیست. به برکت جمهوری اسلامی مردم احکام را یاد گرفته‌اند و پول را در تجارت هزینه می‌کنند و سود دریافت می‌کنند. حتی بخش بیشتر پول‌هایی که در بانک‌ها هم وجود دارد در حال حاضر در زمینه تجارت هزینه و جابجا می‌شود. این ربا نیست این همان احکام الهی است که درست و صحیح است و امضای مراجع هم پای آن است. حتی برخی از آقایانی که مطالبی می‌گویند خودشان پای درسشان چیز دیگری گفته‌اند.

غفاری فر با تأکید بر اینکه یکی از محورهای دیگری که بعد از انقلاب مورد توجه قرار گرفت کمک به محرومین بود، اظهار داشت: اصلا قبل از انقلاب کمک به محرومین معنایی نداشت. شاید در ایام عید فطر مثلا چندتا مؤمنی که روزه می‌گرفتند، فطریه‌شان را به محرومین می‌دادند یا ممکن بود در هر منطقه‌ای دو نفر آدم خیر مثلا باشند، اما فرهنگ کمک به محرومین نبود و چیزی شبیه به کمیته امداد امام و  بهزیستی و طرح‌های بزرگی که در محرومیت‌زدایی الان انجام می‌شود، وجود نداشت و اصلا خبری از این مسائل نبود.

وی یادآور شد: یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب، شکوفایی و خودباوری ملت است. خودباروی در عرصه اقتصاد، فرهنگ و سیاست از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است، مهمترین تاثیر خودباوری این است که ملت به هویت خود اعتماد کند و بر آن هویت ساختمان فرهنگ و سیاست و اقتصادش را بنا گذارد.

عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) گفت: انقلاب اسلامی مهمترین اثری که داشت این بود که اعتماد از دست رفته را بازگرداند و چهره به ظاهر عظیم ولی پوشالی استعمار را در هم شکست. یعنی مردم ابتدا خود و توانایی‌هایشان را باور کردند و بعد اقتدار دشمن و استعمار را سلب کردند و به رهبری امام فریاد می‌زدند: دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

غفاری‌فر خاطرنشان کرد: با وقوع انقلاب اسلامی ایران فرهنگ اهل بیت علیهم‌السلام احیا شد، این در حالی است که قبل از انقلاب اصلا خبری از این مسائل نبود.

وی با اشاره به نفوذ نظام جمهوری اسلامی در منطقه، افزود: در دوران کنونی شاهد هستیم که در منطقه هلال شیعی شکل گرفته و با نقش‌آفرینی نظام اسلامی فرهنگ مقاومت و اهل بیت علیهم‌السلام در منطقه فراگیر شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید: البته همه آنچه که به دست آورده‌ایم به برکت اسلام است و راه‌حل مشکلات هم در اسلام است. بدون تردید از مذاکره با غرب و تعامل با دشمن چیزی عاید ملت نخواهد شد.

غفاری‌فر با اشاره به تجربه مذاکرات هسته‌ای و هزینه‌هایی که به واسطه اعتماد به دشمن به مردم تحیمل شد، گفت: ای کاش رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه و دیگر اعضای دست‌اندرکار برجام به اشتباه خود پی‌ببرند و به آن اذعان که اگر چنین شود مورد استقبال مردم هم قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری