Skip to Content

یزد بانو/ یک متخصص طب سنتی

درمانهای گیاهی دردسترس برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و گلودرد


یک متخصص طب سنتی با توجه به شیوع سرماخوردگی و گلودرد راهکارهای طب سنتی را در مورد پیشگیری از سرماخوردگی و راههای درمان خانگی آن را به تفصیل بیان کرد.

به گزارش خبرنگاریزد بانو، درادامه سلسله مباحث طب سنتی که ازهفته قبل با موضوع تصحیح عادات غذایی در سبک زندگی آغاز نمودیم با توجه به آغاز فصل سرما و افزایش شیوع ابتلا به سرماخوردگی مفید دانستیم که راههای ساده و در دسترس در زمینه ی پیشگیری و درمان سرماخوردگی را در گفتگو با دکتر افسانه شاکری متخصص طب سنتی ارائه نماییم.


*پیشگیری از سرماخوردگی
این متخصص طب سنتی برای پیشگیری از سرماخوردگی اینگونه توصیه کرد : علاوه براقداماتی نظیر عدم قرارگیری در معرض هوای سرد و جریان مستقیم باد واستفاده از پوشش مناسب بویژه درناحیه سرراهکارهایی با هدف افزایش سطح ایمنی بدن وجود دارد که در ذیل به برخی ازآنها اشاره می شود.
دکتر شاکری افزود : روش درمانی قدیمی و ساده برای  تأمین « ویتامین ث» به دین ترتیب عمل می کنیم که یک عدد لیمو ترش شیرازی درشت را برش داده و آب آن را در یک لیوان آب جوشیده ولرم ریخته و بعد از افزودن یک قاشق مرباخوری عسل میل کنید.
وی ادامه داد: توجه به این نکته لازم است که ویتامین ث در درجه حرارت بالا تخریب می شود و در نتیجه آب مورد استفاده نباید داغ باشد؛ ضمناً به بیماران کلیوی بخصوص آن دسته که سنگهای کلیوی با ترکیب ویتامین ث (اسید آسکوربیک) دارند توصیه می شود از خوردن مقادیر زیاد ویتامین ث بپرهیزند.
این متخصص طب سنتی در مورد دم نوش ها نیز گفت : دم کرده ای  برای افزایش عوامل دفاعی بدن که در فصل زمستان می توان روزانه در دو نوبت صبح و عصراز آن استفاده کرد شامل : ترکیب آویشن، بابونه،  بادرنجبویه و رازیانه نیم کوب که به میزان مساوی مخلوط شده اند  به اندازه  دو قاشق چایخوری در یک لیوان آب جوش ریخته و بعد از 20 دقیقه دم کشیدن صاف کرده و با عسل میل کنید.


*توصیه درمانی برای گلو درد
دکتر شاکری درباره توصیه های طب سنتی در مورد گلودرد اظهار داشت : اغلب گلودردها ویروسی بوده برخی از آنها باکتریال هستند و نکته مهم و قابل توجه این است که گلودرد چرکی با عامل استرپتوکوک خطرناک بوده و نیازبه درمان آنتی بیوتیکی با پنی سیلین دارد.
وی تصریح کرد : در نتیجه در صورت بروز تب بالا و گلودرد شدید و گاهی شکم درد و تهوع بخصوص در کودکان حتماً به پزشک مراجعه نماییم تا در صورت نیاز از درمان آنتی بیوتیکی بهره مند شوید..

این متخصص طب سنتی افزود : در سایر موارد در بدو شروع علائم گلودرد و التهاب حلق،  درمان گیاهی به این صورت زیر توصیه می شود که اول : «غرغره بابونه : یک  تا  دو  قاشق چایخوری گل بابونه را در یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم گذاشته و پس از صاف کردن هر یک ساعت یک استکان آنرا غرغره شود » و دوم : «غرغره تخم گشنیز : یک قاشق غذاخوری تخم گشنیز کوبیده شده را در یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم گذاشته و پس ازصاف کردن هر دو ساعت غرغره کنید».
دکتر شاکری در ادامه توصیه کرد : از غرغره آب لیموترش تازه رقیق شده با آب و یا لعاب حاصل از خیساندن گل ختمی هم می توان در درمان التهاب گلو سود جست.
گفتنی است :  در بحثهای آتی به درمانهای ساده ی سایرعلائم و عوارض سرماخوردگی از جمله گرفتگی بینی، سینوزیت، سرفه و ... خواهیم پرداخت.





رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری