Skip to Content


راهکارهای بازگشت بازار سرمایه به روزها سبز


یک کارشناس اقتصادی گفت: در ۱۳ مرداد سال گذشته ارزش بورس ما در بازار جهانی ۵۲۰ میلیارد دلار بوده و ناکارآمدی دولت تدبیر و امید این رقم را به ۲۰۲ ملیارد دلار رسانده است و برای جان گرفتن بازار سیگنال‌هی امید باید به بازار برگردد.

به گزارش یزدبانو، عظیم ثابت رئیس کمیته بورس در ستاد کمیته اقتصادی آیت الله رئیسی درباره اقدامات برنامه ریزی شده در این کمیته برای سامان‌دهی به بازار سرمایه گفت: برای تامین مالی بازار سرمایه در دنیا هشت روش رایج وجود دارد که پس از سرمایه گذاری داخلی، جذب سرمایه خارجی و شراکت سرمایه گذاران برون مرزی، مهمترین معیار سنجش ارزش بازار سرمایه در کشورها به حساب می‌آید.


وی افزود: مهمترین عامل رونق بازار سرمایه این است که این بازار بدون فشار به سیستم بانکی بتواند به اهداف خود دست یابد و بورس را تامین مالی نماید تا ارزش سهم و سود سالانه معیار انتخاب سهم برای خرید باشد که شفافیت مهمترین عامل برای بنیان قوی در انتخاب سهم است؛ سومین مساله تشکیل نهادهای مالی و روش‌های تامین مالی و خلق ابزارهاست که در کشور ما ظرفیت از ابزارهای لازم هم در این زمینه وجود دارد.

ثابت اضافه کرد: دولت هم با عرضه شرکت‌های خود امکان تامین مالی بازار سرمایه را دارد و با تکمیل بورس انرژی و کالا می‌تواند به این بازار کمک کند، نه اینکه با تامین مالی بیش از حد و با نرخ‌های دستوری و امضاهای طلایی و عدم هماهنگی تیم اقتصادی به این بازار ضربه بزند.

وی ادامه داد: همه این‌ها در حالی است که عدم هماهنگی بانک مرکزی هم به عنوان کنترل کننده انحصاری بازار ارز، به مشکلات بازار سرمایه افزوده است و این انتقادها وقتی بیشتر می‌شود که با هماهنگی وزیر نفت و اقتصاد بر سر صندوق پالایشی باعث زیان عده‌ای از مردم می‌شود؛ این خطاهای راهبردی معیار سنجش و ارزیابی بازار سرمایه و از میان رفتن اعتماد در بورس شده و تحریم و محدودیت‌ها و تمرکز روی بازار ارز و بی ارزش کردن بازار سرمایه در سایه بی تدبیری دولت، امید را در این نوع بازارها از میان برده و ریسک‌های غیر اقتصادی را افزایش می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: در ۱۳ مرداد سال گذشته ارزش بورس ما در بازار جهانی ۵۲۰ میلیارد دلار بوده و ناکارآمدی دولت تدبیر و امید این رقم را به ۲۰۲ ملیارد دلار رسانده و درست است که در ظاهر ۶۰ درصد زیان دیده می‌شود ولی برای جبران، این بازار باید ۱۵۰ درصد تقویت شود در حالی که این بازار توان نفس گرفتن ۱۵۰ درصدی را ندارد.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد مردم در بازار سرمایه کمتر از ۱۰ میلیون سرمایه داشتند که پس از قیمت گذاری دستوری فولاد بر اساس قیمت جهانی و با توجه به شاخص ساز بودن این نماد و تاثیر این شاخص بر زیر مجموعه‌ها اثر تورمی شدیدی در مسکن و خودرو گذاشت و با توجه به پیچیدگی‌های بازار بورس، نباید کسی که تخصصی در این زمینه ندارد در آن اظهار نظر کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: معاون رئیس جمهور نباید آرزوی های ناممکن خود درباره بورس را در رسانه‌ها بیان کند تا سرمایه گذاران بر اساس آن اقدام به خرید کنند و مداخله در روند معاملات کنند و اینگونه شفافیت بازار را با اظهار نظرهای بی اساس زیر سوال ببرند و نهاد ناظر و سیستم نظارتی نباید در معاملات تداخلی ایجاد و با تامین مالی دولت بورس را ضعیف کنند.

وی گفت: سامانه بورس سامانه ای نبود که توان اضافه شدن ۴۰ میلیون کد بورسی سهام عدالت را داشته باشد و نباید این افراد به این شکل و با این ظرفیت به بورس اضافه می‌شدند و این هم یکی از اشتباهات دولت بود که بازار سرمایه را ضعیف کرد و لذا ما برای رفع این مشکلات به برنامه ریزی تخصصی برای سیانت از این بازار و هماهنگی بورس با سایر بازارها نیاز داریم.

این کارشناس بازار سرمایه با طرح این سوال که چرا باید دارایی‌های ما با پایه پولی خارجی محاسبه و سنجش شود؟ گفت: لذا باید برنامه‌هایی برای تاب آوری پول داخلی در برابر ارزهای خارجی را داشته باشیم تا در حوزه‌های تحریم شده بتوانیم با پول ملی تبادلاتی را انجام دهیم و همه این کسری‌ها نشان از آن دارد که پیشانی بین المللی پول ملی درست عمل نکرده است.

وی ادامه داد: باید با نگاه کارشناسانه در سرمایه گذاری‌ها سیگنال‌های امید در بازارهای سرمایه جاری شود و آیت الله رئیسی با برنامه‌های پیش‌بینی و تدوین شده توسط تیم اقتصادی خود توان بازگردادندن اعتماد به این بازار را دارد.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری