Skip to Content

یادداشت؛

راهکارهای پیشگیری از شپش زدگی و ریشه کنی آن


رسانه ها می توانند پل ارتباطی خوبی برای اطلاع رسانی برخی پدیده های ناخواسته در جامعه برای پیشگیری و یا ریشه کنی آن باشند که اطلاع رسانی به موقع به والدین و خانواده ها برای دریافت راهکارهای مقابله با شپش زدگی فرزندان باید در اولویت برنامه های بهداشتی مدارس و رسانه ها قرار گیرد.

یزدبانو؛ طرح غربالگری شپش در مدارس یزد چند روزی است که رسانه ای شده است و با توجه به شیوع شپش در برخی مدارس در یکی دو سال گذشته، لزوم پیشگیری و غربالگری در سال جاری را دو چندان می کند.

والدین شهر نشین شاید شپش زدگی را تنها از مادربزگ های خود شنیده باشند و یا در خاطرات خود به فراموشی سپرده باشند. در حالی  که رعایت بهداشت نسبت به دهه های قبل قابل مقایسه نیست ناگهان وجود شپش در مدارس باعث اضطراب دانش آموزان و والدین و حتی مدیریت و معلمان مدارس شده است و آنان را به اجرای راه حل های پیشگیرانه وا داشته است.


گذشته از تأثیرات منفی روانی شپش زدگی در مدارس خوشبختانه اطلاع رسانی این موضوع از سوی مسئولان آموزش و پرورش جای تقدیر دارد زیرا کتمان این موضوع خود باعث افزایش مشکلات بهداشتی در مدارس می شود.
برخی مسئولان اموزش و پرورش مسافرت دانش آموزان به مناطق آلوده روستایی و یادیگر مناطق آلوده و انتقال ناخواسته آن به دیگر دانش اموزان می دانند که اگر این حرف حتی چند درصد صحیح باشد لزوم دقت والدین در مسافرت ها را  بیش از گذشته می طلبد.


یکی از مزایای طرح غربالگری در مدارس شناسایی ناقلان آن و یا اطلاع رسانی به موقع به مدارس و حتی خود دانش آموز و والدین انهاست که شاید از وجود شپش زدگی فرزندشان بی اطلاع باشند که درمان به موقع آن از سرایت شپش به دیگر اعضای خانواده نیز جلوگیری خواهد کرد.


لزوم رعایت بهداشت در محیط های عمومی از جمله مدارس، مهدکودک ها  وخوابگاهها بیشتر باید مورد توجه مسئولان و افراد قرار گیرد و با اطلاع از وجود شپش زدگی در چنین محیط هایی باید خجالت و شرم را کنار گذاشت و به ریشه کنی آن اقدام کرد.

*شپش از چه راههایی منتقل می شود؟
ازدحام جمعیت یکی از راههای شیوع شپش در محیط های عمومی و آموزشی است به طوری که باعث می شود شپش از سر فردی به سر فرد دیگر برود.


فصل زمستان رشد شپش زدگی را به ویژه در مدارس افزایش می دهد به طوری که آویزان کردن کلاه، شالگردن و لباسهای گرم در کنار هم پس از ورود به کلاس باعث انتقال سریع شپش و سپس ورود آن به محیط گرم خانواده ها و اجتماع می شود.


در مهدکودک ها انتقال شپش از طریق اسباب بازی های مشترک و محیط به سرعت گسترش می یابد که بدلیل ضعف جسمانی کودکان باید غربالگری این موضوع در مهدکودک ها نیز انجام شود و یا والدین خود اقدام به بررسی کودک برای اطمینان از شپش زدگی شوند.


یکی دیگر از راههای انتقال شپش در آرایشگاهها و استفاده مشترک از شانه و وسایل کوتاهی مو می باشد که مدتی است در آرایشگاههای زنانه یزد استفاده از شانه مشترک برای کوتاهی مو ممنوع شده است و مشتریان می بایست شانه شخصی خود را برای کوتاهی به همراه داشته باشند.

 

*روش های پیشگیری برای عدم ابتلا به شپش زدگی
وقتی حتی شایعه وجود شپش را هم می شنویم و یا از طریق مدارس و مهدکودک ها به ما اطلاع رسانی می شود اول باید به عنوان والدین در رعایت بهداشت فرزندانمان و دقت در البسه و موی سر فرزندان بیش از گذشته توجه کنیم و در محیط منزل مرتب جارو کشی و بررسی ملحفه ها و بالش ها را مدّ نظر قرار دهیم تا در صورت کشف شپش به مدرسه و یا مهدکودک اطلاع دهیم که خدای نکرده با کتمان موضوع در شیوع بیماری هایی که شپش ها ناقل آنها هستند سهیم نباشیم.


شستشوی موی سر دانش آموزان و کوتاهی آن، پهن کردن ملحفه ها و لباس ها در معرض آفتاب، شستشوی وسایل بازی کودکان و یا قرار دادن در معرض آفتاب، جوشاندن 30 دقیقه ای البسه و ملحفه ها برای از بین بردن رشک (تخم شپش)، اتوکشی مرتب لباس ها، بسته بندی اشیای غیر قابل شستشو در کیسه های نایلونی به مدت دو هفته از جمله راههای مراقبت، پیشگیری و یا ریشه کنی شپش زدگی به شمار می رود.

گرچه موضوع وجود شپش در مدارس یزد تأیید شده است ولی آماری در این زمینه ارائه نشده است زیرا بهداشت روانی افراد جامعه را مختل می کند ولی در صورت قطعیت تشخیص، نوعی شامپوی خاص که داروی این بیماری ‌است به بيمار داده مي‎‎شود و ‌معاينه ساير اعضاي خانواده نيز در دستور كار قرار مي‎‎گيرد چرا كه احتمال انتقال بيماري به ساير افرادخانواده زياد است.
سردبیر




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری