Skip to Content

رئيس هيئت نظارت مركزي

رد صلاحیت رادیکال‌های سیاسی در انتخابات نظام پزشکی


جامعه پزشکی از آلوده شدن انتخابات صنفی به سیاست، توسط مردودین فتنه، نگران است.

به گزارش یزد بانو به نقل از سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه جوان، در شرایطی که طی این هفته، اعضای هیئت نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی در حال بررسی صلاحیت کاندیداها هستند، جامعه پزشکان کشور نگران آلوده شدن این انتخابات کاملاً صنفی به رادیکالیسم و پوپولیسم سیاسی‌اند؛ از این رو، از هیئت نظارت بر ششمین انتخابات نظام پزشکی انتظار می‌رود برای سیاسی نشدن این انتخابات، کاندیداهای رادیکال سیاسی را رد صلاحیت کنند تا دود سیاسی کاری یک اقلیت به چشم اکثریت مردم، جامعه پزشکی و کشور نرود.

انتخابات نظام پزشکی حساس‌ترین و پرشورترین انتخابات صنفی غیردولتی در ایران است که هر چهار سال یکبار در کشور برگزار می‌شود. این روزها، جامعه پزشکی کشور در تب و تاب برگزاری ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی است. سازمان نظام پزشکی که در حال حاضر بالغ بر 200 هزار نفر عضو دارد در سال 1335 تأسیس و اولین دوره انتخابات آن در سال 1347 برگزار شد. آخرین یعنی پنجمین دوره این انتخابات پس از انقلاب اسلامی روز27 دی‌ماه 1387 برگزار شد که 4671 نفر از جامعه پزشکان کشور در آن کاندیدا شده بودند.

* وضعیت نابسامان نظام پزشکی

در سال‌های اخیر، عملکرد سازمان نظام پزشکی در حمایت از حقوق پزشکان عمومی و سایر گروه‌ها و رشته‌های پزشکی در این سال‌ها، موجبات بی‌انگیزه شدن آنها از تنها سازمان صنفی خود را فراهم کرده است. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که فعالیت سازمان نظام پزشکی در بسیاری از زمینه‌ها به ویژه موضوع نظارت تاکنون ایده‌آل نبوده است. در زمینه مسائل پزشکان بازار لجام گسیخته‌ای وجود دارد که باعث نگرانی شاغلان و دست‌اندرکاران این حرفه شده است.

از سوی دیگر، طی سال‌های گذشته، مردم و پزشکان از وضعیت تعرفه‌های درمانی به هیچ وجه رضایت نداشته‌اند و همین مسئله سبب شده تا بیمار و پزشک از وضعیت موجود ناراضی باشند.

شهریاری هم با اشاره به بحث تعرفه‌گذاری‌هایی که قبلاً از اختیارات سازمان نظام پزشکی بود، تصریح کرد: از آنجا که این سازمان موفقیتی در این زمینه نداشت، اختیار تعرفه‌گذاری را از دست داد!

این مسائل و نابسامانی‌های دیگر سبب شده است تا جامعه پزشکی کشور تشنه برگزاری یک انتخابات کاملاً صنفی باشد تا به دور از حاشیه‌ها و جار و جنجال‌های سیاسی، گام‌های مؤثری برای به سامان کردن امور پزشکان و بیماران بردارد.

* ویژگی‌های قانونی نامزدها

ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی قرار است چهار اسفندماه برگزار شود. بر اساس ماده 23 قانون سازمان نظام پزشکی، کسانی که کاندیدای شرکت در انتخابات این سازمان می‌شوند باید شرایط زیر را دارا باشند:

یک: تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران

دو: نداشتن فساد اخلاقی و مالی

سه: داشتن حسن شهرت اجتماعی و شغلی در عمل به اجرای اصول پزشکی و رعایت اخلاق و شئون پزشکی

چهار: داشتن حسن شهرت در تعهد عملی به احکام دین مبین اسلام و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تابع احکام دین اعتقادی خود هستند).

پنج: دارا بودن حداقل سه سال سابقه عضویت در نظام پزشکی

بر اساس این پنج شرط و پس از بررسی صلاحیت‌ها در هیئت نظارت بر انتخابات نظام پزشکی، در دوره پنجم آن (27 دی‌ماه 87) حدود 200 کاندیدا رد صلاحیت شدند.

* اعضای هیئت نظارت چه کسانی هستند؟

همچنین، طبق ماده 19 قانون سازمان نظام پزشکی، ترکیب هیئت نظارت مرکزی انتخابات هم از این قرار است:

«یک نفر نماینده دادستان کل کشور، یک نفر نماینده وزارت کشور، دو نماینده از وزارت بهداشت و سه نماینده مجلس.»

در این دوره از انتخابات- ششمین دوره- مراد هاشم زهی، نظری مهر و کائیدی از مجلس شورای اسلامی، محققی و سجادی از وزارت بهداشت، الهی منش از دادستانی کل و جعفری از وزارت کشور، به عنوان اعضای هیئت مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی معرفی شده‌اند.

* تعداد کاندیداها و آغاز بررسی صلاحیت‌ها

مرادهاشم زهی، رئیس هیئت نظارت مرکزی ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه کاندیداهای انتخابات نظام پزشکی باید نگاهی صنفی به این انتخابات داشته باشند، به گزارشگر اجتماعی «جوان» می‌گوید: در این دوره از انتخابات نظام پزشکی، 4921 نفر نامزد شده‌اند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر، بررسی صلاحیت کاندیداها در سراسر کشور- یعنی در 190 شهر- شروع شده و صبح روز 27 دی‌ماه این بررسی‌ها به پایان می‌رسد.

هاشم زهی با اعلام اینکه در هر شهر سه تا پنج نفر عضو هیئت نظارت بر این انتخابات هستند، اظهار می‌دارد: پس از پایان بررسی صلاحیت‌ها، اسامی داوطلبین واجد شرایط در تاریخ‌های 27 و 28 دی‌ماه توسط هیئت‌های اجرایی اعلام می‌شود. همچنین در روزهای 29 و 30 دی‌ماه، آن دسته از کاندیداهای مشکل‌دار که رد صلاحیت شده‌اند از رد صلاحیت خود باخبر می‌شوند؛ این افراد در صورت داشتن اعتراض، مهلت دارند در روزهای یکم و دوم بهمن ماه به هیئت‌های نظارت شکایت خود را تقدیم کنند تا 10 روز بعد، نتیجه شکایت آنها روشن شود.

وی تأکید می‌کند: البته بعد از اعلام نتیجه شکایت، معترضان باز هم مهلت دارند از 13 تا 18 بهمن ماه، آخرین اعتراض خود را تقدیم کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

* استعلام از 4 مرجع

رئیس هیئت نظارت مرکزی ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی همچنین درباره چگونگی بررسی صلاحیت کاندیداها به جوان می‌گوید: ما از چهار مرجع استعلام می‌کنیم و بر اساس اسناد و اطلاعاتی که از این مراجع در اختیار ما قرار می‌گیرد، صلاحیت‌ها را تأیید یا رد می‌کنیم.

وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، وزارت اطلاعات و سازمان ثبت احوال، چهار مرجعی هستند که بنا به گفته مرادهاشم زهی، از آنها درباره کاندیداها استعلام صورت می‌گیرد.

* مورد دارهای صنفی و سیاسی رد می‌شوند

این روزها و با آغاز جنب و جوش‌های غیررسمی تبلیغات ششمین دوره از انتخابات نظام پزشکی، اخبار و اطلاعات موجود حاکی از آن است که در کنار چهره‌ها، گروه‌ها و کاندیداهایی که با نگاه صنفی و با دغدغه حل مسائل و مشکلات جامعه پزشکی وارد گود رقابت شده‌اند، عده‌ای هم با نگاه و رویکرد افراطی سیاسی وارد فضای رقابت در انتخابات نظام پزشکی شده‌اند و درصددند تا از امکانات و تریبون سازمان نظام پزشکی برای رسیدن به اهداف شخصی و رادیکال سیاسی (فردی و گروهی) استفاده ابزاری کنند. این افراد، کسانی هستند که در برهه‌های مختلفی همچون فتنه 88 و در ماجرای تومار‌نویسی برای محکوم کردن بشار اسد و حاکمیت سوریه، نشان داده‌اند برخلاف سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی حرکت می‌کنند و همه مسائل و عرصه‌ها را محلی برای عرض اندام سیاسی و حزبی می‌پندارند!

آن زمان و در بحبوحه شرایط حساس بین‌المللی، برخی رادیکال‌های سیاسی که این روزها نامزد انتخابات نظام پزشکی شده‌اند، مصالح ملی را زیر پا گذاشتند و با صدور نامه‌ای خطاب به بشار اسد، از تروریست‌های سوریه حمایت کردند! اقدامی که صددرصد بر خلاف سیاست‌های جمهوری اسلامی، منافع استراتژیک ملی و تأکیدات رهبر معظم انقلاب بود. البته آنها در آن نامه هیچ توضیحی نداده بودند که بر چه اساس، چنین نامه و اقدامی جزو وظایف پزشکان به شمار می‌رود!

و اکنون، این عده قلیل آمده‌اند تا انتخابات نظام پزشکی را پلی کنند تا با به حاشیه بردن مسائل قشر فرهیخته پزشکان و جان و سلامت مردم، از زاویه سیاست رادیکالی به طبابت نگاه کنند!

رئیس هیئت نظارت مرکزی ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی هم در پاسخ به این مطلب که «جامعه پزشکی نگران سیاسی شدن انتخابات صنفی خودشان به دست رادیکال‌های سیاسی و چهره‌های مسئله‌دار سیاست‌پیشه هستند» به «جوان» می‌گوید: ما در جریان کاندیدا شدن افرادی که نامه به بشار اسد را امضا کردند یا در فتنه 88 تحرکاتی داشتند، هستیم و قطعاً در جریان رسیدگی به صلاحیت‌ها، علاوه بر بررسی تخلفات صنفی، تخلفات سیاسی را هم مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم.

مرادهاشم زهی با تأکید بر اینکه هیئت نظارت بر ششمین انتخابات نظام پزشکی، صلاحیت‌های نامزدها را بر اساس اسناد موجود مورد رد یا تأیید قرار می‌دهد، تصریح می‌کند: اگر کاندیدا یا کاندیداهایی از تخلفات سیاسی (یعنی رفتارهای مخالف با سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشند) تبرئه نمی‌شوند بلکه در مرحله بررسی صلاحیت‌ها حذف می‌شوند زیرا کسانی باید نامزد انتخابات حساس نظام پزشکی باشند که هم دلسوز مردم و نظام باشند و هم آبروی جامعه پزشکی و نظام را حفظ کنند.

وی می‌افزاید: هدف ما تحقق مشارکت و حضور حداکثری در انتخابات نظام پزشکی است اما قطعاً کسانی تأیید صلاحیت می‌شوند که در راستای سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی قدم بردارند و به فکر حل مشکلات پزشکان دلسوز و زحمتکش ایران عزیز باشند.

* نظام طبابت، دکان فروش سیاست نیست

هرچند پزشکان دلسوز، قشری فرهیخته هستند که مسائل و مناسبات را به درستی و در عین شفافیت درک می‌کنند اما بی‌شک، سیاسی شدن انتخابات صنفی پزشکان اجحافی بزرگ در حق این قشر از جامعه و سپس در حق مردم است.

سازمان نظام پزشکی، دکان فروش سیاست و پاتوق سیاسی‌بازی نیست! این سازمان، محفل تصمیم‌گیری درباره مسائل صنفی پزشکانی است که رسالت حفظ تندرستی و جان مردم را بر عهده دارند و سلامت و جان مردم با سیاسی بازی نه تنها حفظ نمی‌شود که شدیداً به مخاطره می‌افتد.

از این رو، انتظار بجایی که از اعضای هیئت نظارت بر این انتخابات می‌رود این است که تحت هیچ شرایطی- حتی با فشارهای پیدا و پنهان رادیکال‌ها- کوتاه نیایند و با رد صلاحیت مورددارهای سیاسی و صنفی، از حقوق پزشکان و مردم دفاع کنند.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری