Skip to Content

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت یزد:

روند ابتلا به ایدز در بانوان رو به افزایش است


کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت یزد با تاکید بر ضرورت پیشگیری و کنترل ایدز گفت: روند ابتلا به ایدز در بانوان رو به افزایش است.

به گزارش یزدبانو به نقل از خبرگزاری فارس، علیرضا پورمازار در همایش جهانی مبارزه با ایدز با اشاره به شناسایی 14 مورد مبتلا به ایدز در سال جاری اظهار داشت: روند ابتلا به ایدز در بانوان رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه شعار امسال مهار همه‌گیری اچ.آی.وی با اطلاع‌رسانی، پیشگیری، تشخیص زود هنگام، درمان و حمایت از مبتلایان است ادامه داد: متاسفانه درصد ابتلا به بیماری ایدز در سال‌های اخیر در بانوان با رشد فزاینده‌ای همراه بوده به طوری که در سال‌ جاری 57 درصد از مبتلایان را بانوان تشکیل می‌دهند.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت یزد با تاکیدبر توسعه آموزش‌ها برای بانوان و دانشجویان اضافه کرد: متاسفانه دانشجویان نیز در معرض ابتلا به بیماری ایدز بوده و باید آموزش‌ها را به پیش‌از مقطع دانشگاهی و حتی در دبیرستان‌ها ارائه کرد.

وی با بیان اینکه در استان یزد  260 نفر به بیماری ایدز مبتلا هستند اظهار داشت: شناسایی این تعداد بیمار از طریق ازمایشات و مراجعات به مراکز بهداشتی و درمانی و یا از سوی زندان بوده است.

پورمازار بیان داشت: همه این بیماران بومی استان یزد نبوده و 55 نفر از این افراد را زنان تشکیل می‌دهند.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت یزد راه انتقال ویروس به افراد را در استان یزد تزریق برشمرد و تصریح کرد: 90 درصد از این افراد به واسطه تزریق به بیماری مبتلا شده که 185 نفر را شامل می‌شوند و 54 نفر از بانوان در استان نیز از همسر خود به بیماری مبتلا شدند.

وی با بیان اینکه تنها دو مورد در استان از طریق خون آلوده مبتلا به ایدز شده است عنوان کرد: 7 مورد نیز از طریق مادر به نوزاد منتقل شده است که اگر اقدام به پیشگیری شده بود این نوزادان نیز ایدز نمی‌گرفتند.

پورمازار تعداد مادران مبتلا به ایدز در استان را 15 مورد اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد در سال جاری 12 نوزاد متولد شده فاقد بیماری ایدز هستند و در بقیه موارد نیز موردی اعلام نشده است.

وی با تاکیدبر اینکه نکته مهم در بیماری ایدز کنترل و پیشگیری از ابتلا و اقدام به درمان است بیان داشت: با توجه به شتاب برای کنترل همه‌گیر متعهد شدیم که تا سال 2020 میلادی 90 درصد بیماران از ابتلای خود آگاه باشند و تحت درمان رایگان و دریافت داروی رایگان قرار بگیرند.

انتهای پیام/ش




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری