Skip to Content


زنان شاغل بدون محدودیت سنی بازنشسته می‌شوند


عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «بازنشستگی زنان با 20 سال خدمت» در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز تایید شده است، این مطالبه خود زنان بوده است و ما تمام تلاش خود را کرده تا این طرح به تصویب برسد و اکنون منتظر نظر شورای نگهبان هستیم.

به گزارش یزدبانو؛ حفظ بنیان خانواده یکی از چشم اندازهای مهم برنامه های توسعه و مورد تاکید مقام معظم رهبری است. با این وجود هنوز به نقطه مطلوبی در توازن مسئولیت های اجتماعی و اشتغال زنان با وظایف و نقش ایشان در کانون خانواده نرسیده ایم و شاید بهتر باشد که بگوییم که یکی از مصائب زنان شاغل، رسیدگی به نقش های خانوادگی و متاهلی همراه با حفظ سلامتی و آرامش خود است. فارغ از بحث های حقوقی در واقع قوانین کار برای زنان در کشورمان به گونه ای است که یک خانم ـ حتی کارمندـ باید دوشادوش مردان در ادارات مشغول باشد و به محض ورود به خانه به امور خانواده و نقش اصلی خود بپردازد و این موضوع موجب می شود شاهد کاهش توان جسمی و آسیب های جدی به بانوان باشیم.

در این شرایط، موضوع و قوانین بازنشستگی و شرایط سنی نیز به بخشی دیگر از مشکلات بانوان شاغل در کشور تبدیل شده است؛ زنان باید به سن خاصی برسند و سال های مشخصی را کار کنند تا بازنشسته شده و از مزایا و حقوق خود استفاده کنند. با این حال انتظار داریم که علیرغم حضور در عرصه های اجتماعی و گذراندن بیشتر زمان های مفید عمرشان در محیط های کاری، کانون خانواده را هم گرم نگه داشته و وظایف مادری و همسری خود را تمام و کمال انجام دهند.

مخالفت وزارت رفاه با «بازنشستگی زنان با 20 سال خدمت»

در همین راستا نمایندگان مجلس در جریان تصویب برنامه ششم توسعه در ماده ۱۱۸، بندی را تعریف کرده اند که بر اساس آن شرایط بازنشستگی زنان اندکی متعادل تر شده است. بر اساس این بند، بانوان می توانند پس از بیست سال خدمت خود را بازنشسته کرده و از مزایا و سنوات مطابق سال های اشتغال بهره ببرند. این موضوع بلافاصله موجب اعتراض وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است. معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدعی است که مصوبه اخیر مجلس در خصوص بازنشستگی زنان بار مالی سنگینی را متوجه صندوق های بازنشستگی می‌کند و به همین دلیل شورای نگهبان نباید این مصوبه را تایید کند.

«حجت الـله میرزایی»درباره تصویب قانون بازنشستگی پیش از موعد زنان در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه 300 هزار شاغل زن در دولت داریم که یک سوم این زنان مشمول این مصوبه می شوند، اظهار کرده است: اجرای این قانون، حدود پنج هزار میلیارد تومان برای صندوق بازنشستگی کشور و حدود 30 هزار میلیارد تومان برای تامین اجتماعی بار مالی دارد و اگر این کار از سوی مرکز پژوهش های مجلس کارشناسی شود، مورد مخالفت قرار می گیرد.

حداکثر ۶ هزار زن شاغل تمایل به استفاده از این ماده دارند

دکتر فاطمه ذوالقدر منتخب مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی در پاسخ به این اظهارات، گفت: مبلغی که وزارت رفاه برآورد کرده است در صورتی صحیح است که تمام خانم های شاغل بخواهند بازنشسته شوند،در صورتیکه طبق بررسی های ما حداکثر شش هزار نفر از بانوان تمایل به استفاده از این ماده دارند.

وی افزود: با توجه به شرایط اشتغال در کشور باید عرصه را برای ورود افراد جدید باز کنیم و نکته مثبت ماده ۱۱۸ این است که بانوانی که رغبتی به ادامه کار نداشته و دیگر بازدهی مناسبی ندارند، به اختیار خود بازنشسته شده و با نیروهای تحصیلکرده و جوان جایگزین می شوند.

این نماینده مجلس تشریح کرد: ماده های ۱۱۶ تا ۱۱۸ در برنامه ششم توسعه در راستای تحکیم بنین خانواده و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری برای توجه بیشتر به کانون خانواده،تنظیم شده است؛ در بند ۱۱۸ ابتدا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است ظرف شش ماه بررسی و طرح لازم برای ایجاد بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار حداقل دارای 3 فرزند را فراهم کرده و جهت تصمیم گیریِ قانونی ارائه نماید.

ذوالقدر افزود: در بند بعدی این ماده اضافه کردیم که کلیه دستگاه ها و سازمان ها ی  دولتی و غیر دولتی موظف هستند با درخواست بازنشستگی تمام بانوان شاغل تابع تمام صندوقهای بازنشستگی اعم از کشوری تامین اجتماعی که دارای حداقل بیست سال سابقه خدمت هستند بدون محدودیت سنی موافقت کنند و پاداش و احتساب سنوات به اندازه پرداخت سنواتی خواهد بود.

شرط سنی بازنشستگی برای زنان با نقش های خانوادگی تناسب ندارد

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اختیاری بودناین ماده اظهار داشت:تنها درصورت درخواست فرد شاغل، دستگاه مورد نظر موظف به اجرای این ماده می شود.این قانون برای بانوانی است که به هر دلیلی نمی توانند به شغل خود ادامه دهند؛ دارا بودن همسر و فرزند بیمار از دلایل عمده اجرای این ماده است. بانوانی که بیست سال تمام خدمت کرده اند می توانند به صورت اختیاری برای بازنشستگی خود اقدام کنند و به اندازه همان بیست سالی که شاغل بوده اند از خدمات بازنشستگی بهره ببرند.

ذوالقدر همچنین گفت: تجربه سال های قبل نشان می دهد که تعداد محدودی از بانوان به بازنشستگی در ۲۰ سال تمایل دارند و اغلب آن ها دچار مشکلاتی بر سر اشتغال خود بوده اند. بانوانی که نزدیک به بیست سال شاغل بوده اند ترجیح می دهند به طور طبیعی بازنشسته شوند و از تمام مزایا و سنوات خود استفاده کنند.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که در برنامه توسعه در این رابطه مورد اعتراض کارکنان به خصوص کارگزان قرار گرفته است، وجود شرط سنی ۴۲ سال است. ایراد اساسی این شرط این بود که زنانی که از سنین پایین شروع به کارهای سختی مانند کارگری در کارخانه کرده بوده اند مجبور می شدندتا برای احراز شرایط بازنشستگی بیست ساله، تا ۴۲سالگی صبر کنند و این از عهده زنان با توجه به توان جسمیو طاقت فرسایی کار، برنیامده وانجام آن بسیار دشوار به نظر می رسید.

۷۰ درصد نمایندگان مردم با این ماده موافق بودند

ذوالقدر با تاکید بر ضروری بودن حضور اجتماعی زنان در جامعه، بیان کرد: در این شرایط بهره بردن زنان از ماده ۱۱۸ برنامه ششم توسعه، هم موجب حفظ سلامت زنان می شود و با وجود تمایل ما به حضور جدی زنان در جامعه و محیط کار، این قانون، مطالبه خود بانوان از ما و در راستای سیاست های خانواده بوده و با رای بسیار بالای ۷۰ درصدی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

وی با اشاره به حذف شرط سنی در مسیر بازنشستگی اظهار داشت:یکی دیگر از ایرادات بندهای قدیمی این بود که افرادی که برای بازنشستگی اقدام می کردند، علیرغم موافقت صندوق خدمات بازنشستگی کشوری، در سازمان تامین اجتماعی به مانع برخورد می کردند زیرا این سازماندارای شرط سنی رسیدن به ۵۵ سالگی بود.

ذوالقدر با بیان اینکه این ماده در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز تایید شده است، اظهار داشت: این ماده در برنامه پنجم توسعه نیز وجود داشته است اما اکنون دچار تحولاتی شده است و ما تمام تلاش خود را کرده ایم تا این طرح به تصویب برسد و اکنون منتظر نظر شورای نگهبان هستیم.

طنین یاس

  انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری