Skip to Content

کارشناس مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد:

سال گذشته میزان سزارین در یزد افزایش داشته است


کارشناس مامایی و نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در سال 96 نسبت به سال 95 افزایش درصد سزارین را در استان یزد داشته‌ایم.

فاطمه قاسمی در گفتگو با خبرنگار یزدبانو اظهار کرد: با ابلاغ طرح تحول سلامت که یکی از دستورالعمل‌های آن ترویج زایمان طبیعی است، اقدامات و پیگیری‌ها در این زمینه پررنگ‌تر از قبل انجام گرفت.

وی با بیان اینکه اقدامات متعددی در جهت کاهش سزارین غیرضروری انجام‌شده است، اذعان کرد: رایگان شدن زایمان طبیعی در مراکز درمانی دولتی، برگزاری دوره‌های آموزشی زایمان بی‌درد، بررسی پرونده‌های سزارین بار اول در تمام مراکز و رفع مشکلات احتمالی، احداث اتاق خصوصی زایمان (ldr) در اکثر مراکز دولتی استان یزد را ازجمله اقدامات انجام‌شده جهت ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین غیرضروری است.

کارشناس مامایی و نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ثبت تمام زایمان‌ها در مراکز از طریق سامانه ایمان و پایش آماری آن‌ها، اعتباربخشی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای متخصصان و ارائه دهنگان خدمت درزمینهٔ زنان و زایمان، ایجاد مراکز متعدد مشاوره مامایی، فرهنگ‌سازی برای عموم مردم از طریق برگزاری جشنواره‌های مختلف را ازجمله اقدامات انجام‌شده در راستای ارتقاء سلامت مادران و نوزادان و ترویج زایمان طبیعی عنوان کرد.

قاسمی با اشاره بر تأکید وزارت بهداشت بر اجرای دستورالعمل ترویج زایمان طبیعی، خاطرنشان کرد: کلاس‌های آمادگی برای زایمان در 15 مرکز درمانی زیر نظر علوم پزشکی یزد برگزار می‌شود؛ 90 درصد مراکز درمانی در سطح استان کلاس‌های آمادگی برای زایمان را به‌صورت رایگان برگزار می‌کنند.

46.5 درصد زایمان‌ها در سال گذشته سزارین بوده است

وی با بیان اینکه در سال 96 نسبت به سال 95 افزایش درصد سزارین را داشته‌ایم، گفت: بنا به محاسبه وزارت بهداشت 46.5 درصد بوده است که باید این عدد به زیر 40 درصد کاهش یابد.

قاسمی با بیان اینکه در آمارها سزارین بار اول نوبت حاملگی مادران در نظر گرفته نمی‌شود بلکه مادرانی که برای بار اول سزارین می‌شوند، مدنظر است تصریح کرد: کل زایمان‌ها در سال 95 به میزان 29 هزار و 595 بوده است که از این تعداد 14 هزار و 414 زایمان به‌صورت سزارین انجام‌گرفته است و از بین سزارین‌ها 6 هزار و 50 سزارین بار اول بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال 95 درصد کل سزارین 48.7 درصد و 20.44 درصد سزارین بار اول بوده است.

وی اذعان کرد: کل زایمان‌ها در سال 96 به میزان 28 هزار 846 مورد بوده است که از این تعداد 14 هزار و 164 زایمان به‌صورت سزارین انجام‌گرفته و تعداد 7 هزار و 466 سزارین بار اول بوده است.

قاسمی افزود: در سال 96 درصد کل سزارین 49.1 درصد و 25.88 درصد سزارین بار اول بوده است.

انتهای پیام/3857

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری