Skip to Content


شروط ضمن عقد چیست؟


عقد و ثبت آن در دفتر‌خانه برای بسیاری فقط یک امری ظاهری است. بزرگتر‌ها در این مکان جمع می‌شوند و پس از تشریفات و خواندن خطبه عقد، دفتری امضا می‌شود و همه به دنبال بقیه مراسم در تالار یا منزل پدر عروس خانم مراسم شادی و سرور را دنبال می‌کنند. پس از چند روز هم دفتر‌چه‌ای با عنوان عقدنامه آماده شده و به عروس و داماد تحویل داده می‌شود.

یزدبانو؛ یکی از مسائل مهم در ازدواج به شروط ضمن عقد بر‌می‌گردد. طبق ماده 1119 قانون مدنی، زن می‌تواند با توافق شوهر، حقوقی را که در قانون نیامده در زمان عقد یا پس از ازدواج به عقدنامه اضافه کند. به این حقوق اضافه شده شروط ضمن عقد می‌گویند.

شروط ضمن عقد شامل مواردی می‌شود که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

• شرط تحصیل

خانم مایل است برای ادامه تحصیل اقدام کند و این مورد به عنوان شرط ضمن عقد در عقدنامه ثبت می‌گردد. برخی آقایان اجازه ادامه تحصیل را به بهانه‌های مختلف مانند عدم صلاح خانوادگی نمی‌دهند، اما ثبت آن این بهانه‌ها را از میان بر‌می‌دارد.

• شرط اشتغال

خانم تمایل دارد کار کند و شوهر با قبول و ثبت آن در عقد‌نامه این شرط را می‌پذیرد.

• شرط خروج از کشور

با ثبت این شرط در عقد‌نامه، خانم می‌تواند بدون اجازه شفاهی یا اجازه کتبی مجدد شوهر، کشور را ترک و به خارج برود. اینکه خانم برای چه مدت، به چه مقصد و با چه شرایطی به این سفر برود به صلاح‌دید خود خانم بستگی دارد.

با این شرط خانم دیگر برای گرفتن گذر‌نامه نیازی به اجازه شوهر ندارد. (در حالت عادی زن برای گرفتن گذر‌نامه نیاز به اجازه شوهر دارد.)

• شرط تعیین مسکن

تعیین مسکن حقی است که برای مرد وجود دارد. اما ممکن است خانم به هر دلیلی نگران تغییر مسکن و قرار و مداری که با یکدیگر گذاشته‌اند باشد. در نتیجه با گرفتن این حق و ثبت آن در عقد‌نامه فکر و خیال خود را آسوده می‌کند. در این شرایط دیگر این خانم است که چنین حقی را دارد و می‌تواند برای آن تعیین تکلیف کند.
این گزینه به این دلیل است که در شرایط عادی زن باید تابع مرد بوده و هر جا مسکن گرفت زن در آن سکونت کند. در نتیجه برای برخی خانم‌ها این مسئله قابل قبول نبوده و یا به دلیل ترس از تغییر آنچه گفته شده به این شرط روی می‌آورند.

• شرط تقسیم اموال پس از طلاق

گاهی زن به دلیل سوء‌ رفتار شوهر یا معتاد بودن وی، به فکر طلاق میفتد، اما به دلیل نگرانی از بابت سختی‌های اقتصادی فکر طلاق را از سر خود بیرون می‌کند. این شرط باعث می‌شود او در چنین شرایطی راحت‌تر طلاق بگیرد. ضمن اینکه هر چقدر هم مرد تلاش کند و هزینه‌های زندگی را بپردازد نمی‌توان از زحمات خانم خانه به عنوان همسر و مادر و تلاش شبانه‌روزی که متحمل می‌شود چشم‌پوشی کرد. بنابراین تقسیم اموال پس از طلاق شرطی است که به نفع خانم بوده و پس از ثبت آن در عقد‌نامه و سپس جدایی، به میزان نیمی از آن به خانم می‌رسد. این اموال شامل اموال منقول و غیر منقول است.

• شرط حضانت فرزندان پس از طلاق

حضانت و نگهداری فرزندان پس از طلاق و پس از هفت سالگی کودک با پدر است. شرط ضمن عقد با توافق عروس و داماد باعث می‌شود این حق به خانم برسد و اگر طلاقی صورت گرفت فرزندان به مادر برسند. البته با این شرط همچنان تأمین مسائل مالی فرزندان با پدر خواهد بود.

در اینجا باید به یک نکته اشاره کرد و آن تفاوت بین حضانت و ولایت است. خانم اگر علاوه بر حضانت فرزندان شرط گرفتن ولایت فرزندان را هم گرفت دیگر می‌تواند اداره امور مالی و حتی خروج آنها از کشور و همچنین ازدواج آنها را نیز در اختیار خود بگیرد. اینجا مادر شبیه به پدر یا پدربزرگ فرزند دارای اختیاراتی می‌شود.

• شرط وکالت مطلق در طلاق

حق_طلاق با مرد است اگر‌چه در مواردی هم زن می‌تواند حق طلاق داشته باشد اما تا بخواهد به اثبات برسد طول می‌کشد. در نتیجه با گرفتن این حق می‌تواند برای طلاق اقدام کند. البته برای این کار باید مانند مرد به دادگاه رجوع کرده و پس از گرفتن گواهی عدم سازش طلاق را در دفتر_ثبت_ازدواج_و_طلاق ثبت نماید. البته این بدان معنا نیست اگر زن دارای چنینی حقی شد دیگر مرد این حق را ندارد. در حقیقت این حق همچنان برای شوهر هم وجود دارد.

شروط دیگر هم که خلاف قانون نباشد می‌تواند جز شروط ضمن عقد قرار بگیرد.

البته برخی شروط هم قابل گنجاندن در این لیست نیستند. به طور مثال خانم شرط کند پس از عقد مرد حق داشتن رابطه جنسی با او را ندارد یا مرد برای زن حق نفقه را قائل نباشد. این شروط از شروط باطلی بوده که نمی‌توانند به عنوان شرط ضمن عقد مطرح و ثبت شوند.

اهمیت شروط ضمن عقد چیست؟

• امنیت روانی زن

گاهی در برخی ازدواج‌ها، شرایطی نا‌برابر به وجود می‌آید و حقوق یک خانم پا‌یمال می‌شود اما این شروط به عنوان یک حامی و پشتیبان حس نا‌امنی روانی و عاطفی زن را از وی دور می‌کند.

• رشد زن در ابعاد گوناگون

زن با داشتن این شروط، کسب حس رضایت و داشتن خیالی راحت می‌تواند در زمینه‌های اقتصادی و یا اجتماعی به رشد و بالندگی برسد. آن هم زمانی که با سخت‌گیری‌هایی غیر منصفانه روبرو می‌شود.

و دیگر مزایایی که یک خانم با داشتن این شروط می‌تواند شما را که در شرایط ازدواج و بله گفتن هستید بیشتر راهنمایی کند.

این شروط اگر ضمن عقد باشد در صفحه ویژه شروط عقد اضافه و امضا می‌شود اما اگر پس از ازدواج باشد پس از مراجعه به دفتر اسناد در برگه‌ای جداگانه مکتوب و ثبت می‌شود.

اما در آخر نکته‌ای را به شما که هنوز دفتری را امضا نکرده و شروطی را ثبت نکرده‌اید می‌گوییم:
خوشبختی در وهله اول به خود شما و همسرتان بر‌می‌گردد. به انتخابی که داشته‌اید و توقعاتی که از یکدیگر پیدا کرده‌اید. همچنین به میزان عشق و علاقه و به موازات آن استفاده از قوه تعقل شما دو نفر هم مربوط می‌شود. بوده‌اند زنانی که با وجود گرفتن حقوق و ثبت بسیاری از این شروط باز هم طمع خوشبختی را نکشیده‌اند.

پس بدانید این شروط خوب است اما خوب‌تر آن است که قبل از هر اقدامی سعی کنید بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر فکر می‌کنید که او دارای خوبی‌هایی است اما از برخی مسائل هم می‌ترسید آنگاه برای شروط ضمن عقد فکری بدون رودرباسیتی و بدون ترس از حرف و حدیث دیگران داشته باشید.

منبع: بانو

انتهای پیام/ش




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری