Skip to Content

کارشناس ارشد تخصصی تبلیغ در نشست سالیانه مبلغات یزد

شروع جذاب در سخنوری یک هنر برای جذب مخاطب است


کارشناس ارشد تخصصی تبلیغ در کارگاه تخصصی بانوان مبلغه تبلیغات اسلامی استان " شروع جذاب" را رکن اصلی برای یک سخنور دانست و شیوه های اجرای یک شروع جذاب را شامل مخاطب سنجی، شعر و طنز راتشریح کرد.

به گزارش خبرنگار یزد بانو، حجت الاسلام نبی الله بیاتی در کارگاه آموزشی ارائه شیوه های نوین و جذاب انتقال مفاهیم دینی ویژه بانوان مبلغه یزد به اهمیت و جایگاه شروع جذاب در انتقال مفاهیم دینی پرداخت و آن را مهمترین رکن کلاس خواند که موجب بالاترین بهرهمندی از ظرفیت مخاطب می شود.   *اولین شیوه جذب مخاطب: انتخاب مطالب مخاطب پسند وی در خصوص " شیوه شروع سخنرانی برای انتقال مفاهیم" در بین قشر کودک تا نوجوان به مبلغات توصیه کرد: در وهله اول تمام فکر و ذهن مخاطب را که شاخه شاخه شده است برای فضای تدریس جمع کنید و هرگز خود را در برابر چند نفری که گوش نمی دهند نبازید وکلاس را متشنج نسازید زیرا امکان دارد برخی بچه ها حتی خوابیده درس را گوش بدهند. این کارشناس و متخصص تبلیغ  نظر شهید بهشتی(ره) را برای شروع یک مطلب توسط یک روحانی چنین بیان کرد:" از جایی که مخاطب دوست دارد شروع می کنیم و در جایی که رسالت آخوندی ما ایجاب می کند تمام می کنیم ؛ مخاطب را از ایستگاه تعقل سوار می کنیم ودر ایستگاه تعبد پیاده می کنیم. بیاتی از مبلغات خواست تا در انتقال مفاهیم اجتماعی از جمله دوستی دختر و پسر ابتدا سراغ مطالب صریح قرآن و روایات نروند بلکه ابتدا این موضوع را از ابعاد عقلی و اجتماعی تشریح کنند و سپس نظر اسلام را در رابطه با دوستی های قبل از ازدواج ذکر کنند. وی مطالعه کتاب آیین سخنوری دیل کارنگی را برای یک شروع جذاب پیشنهاد کرد و گفت: برای راه یافتن در دل هر کس باید از چیزی سخن گفت که پیش او عزیز است و از آنجا شروع به حرف زدن کنیم.   *شروع جذاب معجزه می کند این کارشناس تبلیغ شروع جذاب را یک هنر برای سخنوران خواند و گفت: اگر کسی این هنر را داشته باشد در حد معجزه است و می تواند حتی 4 ساعت بدون اینکه مخاطب خسته شود برای او صحبت کند. حجت الاسلام بیاتی تصریح کرد: از آن جهت" شروع جذاب" رکن و خشت اول کلاس داری محسوب می شود که می تواند باعث ایجاد تمرکز ، تفکر، مقبولیت و ارتباط متقابل شود و امام رضا(ع) در این باره می فرمایند: دلهای آدم ها گاهی رو و گاهی پشت می کند و گاهی شاداب و گاهی سست است وقتی حوصله دارد می فهمد، وقتی پشت می کند ملول می شود . *شروع جذاب سخن با شعر وی در ادامه به مبحث شعر که دومین نوع شروع است پرداخت و گفت: شعر کلامی خیال انگیز است که از اقوال موزون و مساوی  هم قافیه ترکیب شده است و در اهمیت شعر حدیثی از پیامبر (ص)هست که برخی از اشعار را حکمت می دانستند و حضرت زهرا(س) نیز برای سرگرم کردن کودکان از شعر استفاده می کردند. کارشناس ارشدتبلیغ به تقدیر ائمه اطهار(علیهم السلام) از شعرا از جمله دعبل و فرزدق اشاره کرد و افزود: تبلیغ بسیاری از کالاها در رسانه بوسیله شعر انجام می گیرد و در نهج البلاغه امیر مؤمنان استناد ایشان به شعر شعرا وجود دارد. بیاتی فواید شعر در انتقال مفاهیم دینی را شامل تفهیم بهتر مطلب به مخاطب ، برانگیختن حس زیبا گرایی انسانها ، ایجاد شادابی برای مربی و متربی ، نشان دادن تسلط مربی بر جلسه و متربی و تحریک حس اعجاب مخاطب برشمرد. وی تصریح کرد: شعر باید دارای شرایطی همچون متناسب با فهم مخاطب، مرتبط با موضوع بحث، ریتم داشتن، از حفظ خواندن و تسلط بر شعر خصوصا از حفظ خواندن اشعار توسط مربی برای نوجوان وجوان باشد.   *ویژگی های شعر کودکان این استاد تبلیغ در ادامه بحث شروع جذاب، آهنگین و موسیقیایی ،قافیه های زیبا ، ساده وروان، نزدیکی به دنیای ذهنی وعینی کودک، درست بودن وضع مصرعها اگر موزونند ، شکل داستانی وکوتاهی داستان وکوتاهی اشعار را از ویزگی های اشعار کودکان برشمرد. بیاتی گام های پنج گانه در شیوه حفظ شعر را تهیه دفترچه شعر همراه، گزینش اشعار، تشخیص شعر متناسب با سن افراد، تمرین و تکرار برای ملکه شدن و بکارگیری شعر در مناسبت ها مختلف معرفی کرد. وی توصیه کرد: به جای خواندن اشعار عربی نا مفهوم از اشعار ساده و روان که با نام خدا آغاز می شود استفاده کنیم.   *سومین شروع جذاب: طنز لطیف و ظریف بیات در ادامه بحث خود به دومین شروع که شروع لطیف و ظریف می باشد پرداخت و گفت: شروع با ظنز خیلی جذاب است  زیرا پیامبر اسلام(ص) بیشتر مواقع لبخند بر لب داشت و امام صادق " مؤمن" را خنده رو معرفی می کند و راغب اصفهانی هم می گوید: مردم اگر شوخی نکنند انگار در زندانند و بزرگان شیعه مثل آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله گلپایگانی و آشیخ غلامرضا  و بسیاری دیگر خنده رو وشوخ بوده اند . وی فواید طنز را در لابلای بیان مطالب دینی را شامل تسهیل فهم مطلب ، دور کردن ذهنیت های منفی حتی با یک خنده  و ایجاد حالت خودمانی بین مربی و فراگیر و رفع عامل خستگی در کلاس دانست. این استاد تفاوت بین طنز و لطیفه را اینگونه بیان نمود: لطیفه صرف خنداندن است اما طنز ضمن ایجاد خنده و شادی نکته هم دارد. بیاتی در مورد شرایط طنز گفت: باید نو و متناسب بحث و دارای بار تربیتی مثبت باشد و علاوه بر اینکه عفت کلام رعایت شود و هر لطیفه ای نیزگفته نشود ؛ از توهین به قومیت ها و مقدسات هم پرهیز شود. وی در مورد مقدمات بیان طنز گفت: تمرین قبل از اجرا خیلی مهم است و گاهی هزار و یکمین دفعه است که اجرا می کنیم اما یکدفعه وسط برنامه مطلب از ذهنمان می رود که قبل از برنامه نیاز به تداعی در فضای ذهنی است و هرگز به بچه ها نگوییم که می خواهم جوک بگویم بخندید بلکه جوک را بگویید زیرا بچه ها در این شرایط مقاومت می کنند و نمی خندند و چند ثانیه بعد خنده می کنند که بهره بری شما از مطلب زمانش دیر شده است. وی در ادامه مقدمات دیگر طنز را شامل آزمایش مهارت ،توان کنترل بعد از اجرا در طنز، تند وسریع بیان کردن در اجرا همراه با حسی شاد جهت شادی بخشی به ویژه برای سنین پایین تر برشمرد. بیات از راهکارهای قوت در طنز را هم گوش کردن به صحبت های افراد و اساتید طنز گو ، تهیه دفترچه مناسب طنز، تمرین و بکار گیری طنز در جاهای مختلف ،مطالعه کتب طنز ، عدم تلقین منفی به خود و مشخص کردن موضوعات  و ثبت در دفترچه معرفی کرد. وی با بیان اینکه خنداندن افراد سخت تر از گریاندن آنهاست؛ مدل های مختلف طنز را ایجاد حس شادی لحظه ای، حس عالی شادی که برخی را می خنداند ، حس شادی اعلا که همه را می خنداند وکل کلاس را منفجر می کند برشمرد. استاد بیات در پایان با معرفی منابع طنز از نرم افزار و فضای مجازی و کتاب تأ کید کرد: روی ادبیات برخی از آنها باید اصلاحیه ای انجام داد که در شأ ن مبلغ و فضای تربتیی باشد . وی  استفاده از منابع فاخر طنز دفاع مقدس را توصیه کرد و نمونه هایی از آن را بیان کرد. شایان ذکر است: کارگاه تخصصی آموزشی ارائه شیوه های نوین و جذاب انتقال مفاهیم با حضور بیش از 60 نفر از بانوان مبلغه در سالن نمازخانه اداره کل تبلیغات اسلامی استان در دو نوبت صبح  و عصر برگزار شد.



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری