Skip to Content

یادداشت

علل سردمزاجی در زنان


مشاوره خانواده و درمانگر اختلالات جنسی در یادداشتی، یکی از آمار نسبتا بالا و شایع ترین اختلالات جنسی در زنان بی‌میلی جنسی یا سرد مزاجی می داند که به بررسی این موضوع پرداخته است.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، فریبا شکیبا کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره خانواده و درمانگر اختلالات جنسی در یزد است که در یادداشت دوم خود در مورد مسائل جنسی را به بررسی علل سردمزاجی زنان اختصاص داده است که به شرح زیر است :


چرا بسیاری از مردان از سردمزاجی زنان شکایت می کنند؟ میزان اطلاع مردم از رفتار جنسی شان چقدر است؟یا بهتر سؤال کنم چقدر در  این زمینه اطلاعات صحیح و درستی دارند؟ چقدر در این زمینه به یک متخصص مراجع کرده و مشکلات جنسی خود را حل می کنند؟
بسیاری از آدم های اطراف ما از مشکلات جنسی در زندگی زناشویی خود رنج می برند که بعضی از آنها سال ها با این مشکل دست و پنجه نرم کرده و کنار میایند و بعضی با اطلاعات غلط خود دست به یک سری اقدامات و خود درمانی هایی می زنند که نتیجه خوبی نخواهد گرفت.


*یکی از شایع ترین اختلالات جنسی در زنان بی‌میلی جنسی یا سرد مزاجی است.
موارد بسیاری برای مشاوره مراجعه کرده ا ندکه ،آقایانی شکایت می کنند از اینکه همسرمان سرد شده و این سردمزاجی صمیمت زندگی مشترک را کمرنگ کرده است.
این سردی‌ها اگر درمان نشود و ادامه پیدا کند ،در زندگی مشترک عواقب جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارند و در  بقیه مسائل زندگی و در روابط بین فردی آنها تأثیر گذاشته است و حتی ممکن است به قهر و جدایی و طلاق منجر شود در نتیجه نمی توان نقش پررنگ مسائل جنسی در صمیمیت زوجین را نادیده بگیریم، در رواقع صمیمیت جنسی یکی از راههای افزایش صمیمیت عاطفی است.
حالا اکثر زوجین سؤال دارند که علت سردمزاجی خانم ها چیست؟و چرا این اتفاق می افتد؟در جواب باید بگویم، معمولا سرد مزاجی خانم‌ها مستقل از مردان نیست. شاید باورش برای مردها سخت باشد. اما واقعیت این است که :«منشأ غریب به اتفاق سردمزاجی خانم‌ها همسران‌شان هستند.مگر مواردی که زن ذاتا و فطرتا سردمزاج باشد. یا به علت تربیت غلط و باورهای غلط نسبت به رابطه جنسی و تجربه های تلخ دچار بی میلی شده و حتی گاهی ممکن است  به دلیل مسائل جسمی، هورمونی، جراحی ها، ابتلا به بیماری خاص، مصرف داروها، ممکن است چنین حالتی برای خانم‌ پیش بیاید اما شیوع آن بسیار کم بوده و کمتر از 10 درصد موارد را به خود اختصاص می‌دهد.
به طور کلی بی‌میلی جنسی مسأله‌ای چند بعدی است و عوامل مختلفی در شکل‌گیری آن دخالت دارند. ممکن است سردی در رابطه زناشویی در زن ظاهر شود اما عامل اصلی بروز مشکل در مرد یا هر دو نفر باشد.
سطح میل جنسی در هر زن متفاوت و برای هر زن منحصر به فرد است. بی‌میلی جنسی می‌تواند موقعیتی؛ یعنی فقط در شرایط خاص، نسبت به همسر یا ترکیبی از این دو به همراه علایم روانی و فیزیکی خاص خود باشد.
اما بنا بر تجربه کاری من در  زمینه مسائل جنسی، یکی از عوامل اصلی و مهم  بی میلی های خانم ها به علت به ارگاسم نرسیدن آنهاست،یعنی خانمی که سال هاست ازدواج کرده و نمی داندکه ارگاسم چیست و چگونه باید به ارگاسم برسد.
در مشاوره ها خانم هایی بودند که به هم می گفتند ما تازه فهمیدیم ارگاسم و لذت چیست وسال ها تن به رابطه ای ناخوشایند و یک طرفه می دادند و تنها  انجام وظیفه برای به لذت رساندن مرد می دانستند،در حالی که به شکل صحیح رابطه جنسی یک فرآیند دو طرفه می باشد و زن هم باید به اوج لذت برسد.
برای همین وقتی یک زن در رابطه جنسی به لذت واقعی نرسد بعد از مدت ها به تدریج سرد و بی میل می شوند. این یک حقیقت علمی است و در مشاوره خانم هایی زیادی اظهار داشتند در اوایل ازدواج گرم بوده و میل بالایی داشتیم ولی الان که چند سالی می گذرد هیچ تمایلی به رابطه جنسی نداریم و از  رختخواب فراری هستیم.
‌براساس تحقیقات ، بسیاری از زنان ارگاسم را تجربه نمی کنند و بسیاری دیگر نیز تعداد دفعات کمی به ارگاسم می رسند که طبق بعضی آمارهای مطرح شده،  حتی ارگاسم نرسیدن زنان را بین 60 تا80 درصد تخمین زدند.
پس در ابتدا پیش از اینکه دست به هر گونه اقدامی بزنید باید مطمئن شوید که مشکل شما از انواع پزشکی و جسمانی نباشد بعد مهم است که برای تشخیص درست مشکل، زوج‌ همراه هم نزد درمانگر جنسی بروند و هیچ‌گاه نباید مرد یا زن به دیگری بگوید تو مشکل داری، پس خودت به درمانگر مراجعه کن و من با تو نمی‌آیم.
به عبارت دیگر در برخورد با اختلالات زناشویی باید تأثیرات متقابل در هر دو طرف مورد بررسی قرار گیرند.البته یک روش ثابت برای درمان وجود ندارد، بسته به نوع مشکل  و ریشه یابی علت زمینه ساز، این مشکل قابل درمان بوده و جای نگرانی خاصی نیست.
بنا به تجربه کاری شخصی و تحقیقات انجام شده ، به علت آمار نسبتا بالای مشکل بی میلی و سردی زنان، این مسئله هرچه سریع تر بررسی شده و برای درمان مراجعه کنند  تا از آسیب ها و مشکلاتی  که به روابط زوجین خواهد زد جلوگیری شود.
 




رای شما
میانگین (3 آرا)
The average rating is 4.333333333333333 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری