Skip to Content

انجام 11 عمل پیوند کلیه در سال گذشته در یزد

عمل پیوند قلب دوباره در استان یزد از سرگرفته می‌شود


در گذشته عمل پیوند قلب نیز در استان انجام می‌شد که به دلیل نبود سیستم فراهم‌آوری قوی، این عمل پیوند در استان متوقف شد اما قرار است که از امسال دوباره در استان عمل پیوند قلب انجام شود و استان در این زمینه 2 پزشک متخصص نیز دارد.

به گزارش یزدبانو به نقل از یزد رسا،  شاید بارها شنیده باشید که اهدای عضو، اهدای زندگی است اما درک احساس بیمارانی که در انتظار دریافت اعضای پیوندی لحظه شماری می‌کنند و خانواده‌هایی که اعضای بدن عزیزانشان را اهدا می‌کنند، امری دشوار است. 

 

همین احساسات و عواطف موجب شد تا در سال گذشته اعضای 18 نفر در استان اهدا شود.


اهدای عضو هم از بدن افراد زنده و هم از بدن بیماران دچار مرگ مغزی اتفاق می‌افتد. اهدای عضو فرد زنده بیشتر در مورد کلیه میسر است چرا که هر انسانی به رغم داشت 2 کلیه، قادر به ادامه زندگی با یک کلیه نیز است.


روزنامه همشهری نوشت:اما از اجزای قابل پیوند بیماران مرگ مغزی می‌توان به قلب، کلیه‌ها و کبد اشاره کرد که به این ترتیب حاصل اهدای اعضای 18 نفر در سال گذشته در استان 18 کبد و 36 کلیه بوده است.


خوشبختانه فرهنگ اهدای اعضای بیماران دچار مرگ مغزی در جامعه در حال ترویج است و امید به زندگی در بین بیمارانی که در اثر بیماری و یا حوادث دچار نقص در عملکرد بدن می‌شوند نیز رو به افزایش است.


مسئول هماهنگی واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اعلام کرد: در سال گذشته ماحصل فراهم آوری اعضا 18 کبد و 36 کلیه بوده است که 11‌مورد پیوند کلیه آن در استان انجام شده و مابقی به واحد پیوند بیمارستان شیراز ارسال شده است.

 

 

انجام 11 عمل پیوند کلیه در سال گذشته
«محمدحسین قاسمی» گفت: از مجموع 11 پیوند کلیه که در استان انجام شده است 7 مورد پیوند عضو زنده به زنده و 4 مورد نیز ناشی از پیوند کلیه بیماران مرگ مغزی به بیماران متقاضی پیوند کلیه بوده است.


وی از ارتقای فرهنگ پذیرش اهدای عضو در بین خانواده‌های یزدی خبرداد و افزود: باید توجه داشت که همه بیماران مرگ مغزی، شرایط اهدای عضو را ندارند بنابراین نباید انتظار داشت که اعضای بدن تمام بیماران مرگ مغزی، اهدا شود.


این مسئول از انجام اولین فراهم آوری اعضا در استان در سال جاری اشاره کرد و افزود:  در این اقدام یک کبد و 2 کلیه برای پیوند اهدا  و به واحد پیوند شیراز ارسال شد.


وی درباره پیوند اعضا در استان نیز گفت: پیوند کبد برای اولین بار سال گذشته در استان انجام شده و توسط 2 متخصص در حال انجام است.


به گفته قاسمی در گذشته عمل پیوند قلب نیز در استان انجام می‌شد که به دلیل نبود سیستم فراهم‌آوری قوی، این عمل پیوند در استان متوقف شد اما قرار است که از امسال دوباره در استان عمل پیوند قلب انجام شود و استان در این زمینه 2 پزشک متخصص نیز دارد.


وی درباره پیوند کبد در استان نیز گفت: یک پزشک متخصص در حال طی دوره‌های آموزشی مورد نیاز برای دریافت مجوز پیوند کبد است که به این ترتیب واحد پیوند کبد استان در سال 1397 راه اندازی خواهد شد.

 

 

پیوندهای موفقیت‌آمیز کلیه در استان یزد
مسئول واحد فراهم آوری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد درباره فراهم آوری اعضای پیوندی گفت: فراهم آوری شامل دریافت اعضای اهدایی از بدن بیماران مرگ مغزی است و پیوند کلیه در بیمارستان شهید صدوقی یزد و پیوند سایر اعضا نیز در بیمارستان شیراز انجام می‌شد.


«محمد پورشمسی» افزود: تمام ‌عمل‌های پیوند کلیه که در بیمارستان شهید صدوقی یزد انجام شده، نتیجه موفقت‌آمیزی داشته است اما از نتایج پیوندهایی که در بیمارستان شیراز انجام می‌شود، نتیجه ای در دست نیست.


وی درباره علت ارسال اعضای پیوندی به شیراز نیز گفت: واحد پیوند اعضای بیمارستان شیراز دارای تجربه و قدمت بیشتری در پیوند اعضاست از این رو بیماران متقاضی پیوند نیز در لیست انتظار این بیمارستان قرار دارند از این رو اغلب اعضای پیوندی که در استان پیوند نمی‌شود، به واحد پیوند شیراز ارسال می‌شود.


وی درباره استقبال خانواده‌های بیماران مرگ مغزی از اهدای اعضای بیماران خود نیز گفت: معمولا 60 تا 70 درصد از خانواده‌های بیماران دچار مرگ مغزی با پیوند عضو موافقت می‌کنند و در مابقی موارد نیز عقاید و اعتقادات مانع از پذیرش اهدای عضو می‌شود.

 

 

اهمیت پیوند اعضا برای درمان بیماران
پیوند اعضا یكی از روش‌های درمانی جدید در درمان بیمارانی است كه وجود برخی بیماری‌ها منجر به افت عملكرد اعضایی همچون قلب، كلیه، ریه و كبد آنان می‌شود و اكنون با عنایت به پیشرفت‌های صورت‌گرفته، پیوند اعضا به‌ ویژه از افراد دچار مرگ مغزی به‌عنوان یكی از روش‌های مهم درمانی در جهان مطرح است. افرادی که در شرایط مرگ مغزی به سرمی‌برند توسط تیم درمانی نگهداری می‌شوند تا رضایت خانواده آنها برای پیوند جلب شود و به این ترتیب زمینه اهدای عضو و در واقع اهدای زندگی به بیماران، فراهم می‌شود. خانواده‌های بیماران دچار مرگ مغزی با اهدای عضو بستگان خود موجب حیات دوباره چند نفر دیگر و همچنین کسب آرامش قلبی خود می‌شوند و به همین دلیل، اقدام حسنه اهدای عضو در استان رو به افزایش است.

انتهای پیام/ص




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری