Skip to Content


عید سعید غدیر خم


یکی از مهم‌ترین اعیاد اسلامی، «عید غدیر» در روز هیجدهم ذی الحجه است، روزی که پیامبر(ص) در بازگشت از حجه الوداع در غدیر خم حضرت علی(ع) را به امامت وجانشینی خود تعیین کرد واطاعت از او را بر همگان واجب ساخت.

یزدبانو؛عید غدیر، عید ولایت ورهبری وعید انسانیت وکمال دین واتمام نعمت الهی است واز اعیاد اسلامی به شمار می‌رود ومخصوص شیعه نیست.
امام صادق(ع) عید غدیر را بزرگتر وشریف‌تر از جمعه، عید فطر وعید قربان می‌شمارد واز قول پیامبر خدا(ص) روایت می‌کند که به امیرالمؤمنین(ع) توصیه فرمود مردم این روز را عید بگیرند وفرمود: عید غدیر خم بهترین عید امت من است.
این عید مورد عنایت خاص خدا ورسول بوده وامامان نیز پیوسته یادآوران آن واقعه مهم بودند وبه پیروان خود دستور می‌دادند که این روز را عید گرفته و دورهم جمع شوند وبه یکدیگر تبریک وشادباش بگویند وبرای این روز برنامه‌هایی عبادی از قبیل دعا، زیارت، روزه ونماز خاص است تا حرمت این روز ومظلومیت اهل بیت وحقانیت آنان برای رهبری امت فراموش نشود.
فضیلت این عید بسیار است و در روایات ازآن به عنوان عید الله اکبر، عید آسمانی، عید ولایت، عید میثاق وبیعت، روز روشنگری وفرج، روز کمال دین، روز صیام وقیام واطعام وروز شادی یاد شده است.
امام علی(ع) در یکی از سال‌ها که عید غدیر با روز جمعه مصادف شده بود، در خطبه این عید ضمن برشمردن اهمیت جمعه وغدیر ونقش جامعه در پاکسازی دل‌ها از آلودگی وبیان جایگاه والای توحید ونبوت وقبول ولایت به امرالهی فضیلت روز غدیر را یادآور شد ودر ادامه فرمود:
«پس از پایان این تجمع، به خانه‌هایتان برگردید وبه خانواده خود وسعت وگشایش دهید وبه برادران خود نیکی کنید خداوند را بر نعمتی که بر شما ارزانی داشته است سپاس گویید وبا هم باشید تا خداوند متحدتان سازد وبه یکدیگر نیکی کنید تا خداوند هم الفت شما را پایدار کند.
از نعمت الهی به یکدیگر هدیه دهید آن‌گونه که خداوند بر شما منت نهاد وپاداش آن را در این روز چند برابرعید‌های گذشته وآینده قرار داد. نیکی در این روز ثروت را می‌افزاید وعمر را طولانی می‌کند.
ابراز عاطفه ومحبت به هم در این روز موجب رحمت ولطف خدا می‌شود، تا می‌توانید در این روز از دارایی‌تان خرج خانواده وبرادرانتان کنید ودر برخورد‌ها وملاقات‌ها ابراز شادمانی وسرور کنید...».
امام صادق(ع) فرمودند:
«رسول خدا(ص) به امیر المؤمنین(ع) سفارش نمودند که روز هیجدهم ذی‌الحجه را عید قرار دهند کما اینکه انبیا وپیامبران نیز چنین می‌کردند وبه اوصیا وپیروان خود سفارش می‌کردند که این روز بزرگ را عید قرار دهند».
زنده نگه داشتن این عید از وظایف معتقدان به ولایت علوی است وبرگزاری جشن در این روز سنتی دینی ومقدس به شمار می‌رود.
زیارت حضرت علی(ع) در این روز نیز نوعی تجدید با اوست.
در زمان‌های بعد به خصوص دوره آل بویه در ایران وعراق وهمچنین در دوره حکومت فاطمیان در مصر وشام ویمن، زمینه بهتری برای برگزاری جشن عید غدیر فراهم شد ودر مناطق شیعی جزء سنت‌های رایج گشت واهل سنت به این جشن‌ها اهتمام می‌ورزند.
بار دیگرغدیر عید بزرگ خدا در پهندشت تیره شب چهره برافروخت ومشعلی برای هدایت انسان‌های جستجوگر وجان‌های مشتاق برافروخت.
تشنگان زلال هدایت که در این کویر بی حاصل در طلب راه برآمده‌اند، اینک چشم به بیابان"جحفه" دوخته‌اند تا دست نبوت را دست امامت ببینند واز این صحنه نورافشان حیات معنوی گیرند.
آداب واعمال روز غدیر:
برای ارج نهادن به این روز بزرگ که عید ولایت ورهبری وروز اکمال دین واتمام نعمت است، اعمال وآدابی است که انجام آنها این روز را متمایز وبه یاد‌ماندنی می‌سازد برخی ازاعمال وآداب این روز عبارت است از:
1.افطاری دادن. 2. برادر شدن«عقد اخوت». 3. بیزاری جستن از دشمنان. 4. پوشیدن لباس پاکیزه ونو. 5. تبریک وتهنیت گفتن. 6. تبسم. 7. توسعه زندگی. 8. جشن گرفتن. 9. حمد کردن. 10. دعا نمودن در حق برادر مؤمن. 11. دید وبازدید. 12. روزه. 13. زیارت. 14. زینت. 15. شادی کردن. 16. شعر سرودن. 17. شکرگزاری. 18. صدقه دادن. 19. صلوات فرستادن. 20. غذا دادن. 21. عطوفت ومحبت به یکدیگر. 22. عبادت. 23. عطر زدن. 24. عمل صالح انجام دادن. 25. عید گرفتن. 26. غسل کردن. 27. رفع مشکل مؤمنان. 28. کمک کردن به دیگران. 29. گذشت وآشتی کردن. 30. گشاده‌رویی. 31. مساوات. 32. مصافحه.
33. مهربانی وعطوفت. 34. مهمان کردن. 35. خواندن نماز‌های مستحبی. 36. نیکی واحسان. 37. وام گرفتن برای کمک به دیگران. 38. وسعت وگشایش به خانواده دادن. 39. هدیه دادن.40. همایش.
حسن ابن راشد در روز غدیر خدمت امام صادق(ع) رسید حضرت برای او از فضیلت عید غدیر فرمود وی پرسید: در این روزچه باید بکنیم؟
فرمود: روزه بگیر، بر محمد واهل بیت او بسیار صلوات بفرست وبه درگاه الهی از آنان که به این خاندان ستم کردند تبری جوی، همانا پیامبران به اوصیای خود سفارش می‌کردند. روزی را که وصی در آن برگزیده می‌شد عید بگیرند پرسید: ثواب روزه‌ی آن چیست؟ فرمود: برابر روزه شصت ماه.
امام علی(ع) توصیه می‌فرمود که روز غدیر به برادران خود نیکی کنید به خانوادده وسعت ببخشید وخرج کنید واظهار شادی وابراز شادمانی کنید.
امام صادق(ع) فرمودند: روزعید غدیر روز عبادت ونماز وشکر پروردگار وستایش برای اوست ونیز روز شادمانی به جهت منتی که خداوند با ولایت ما بر شما گذاشته است، پس من دوست دارم که شما آن روز را روزه بگیرید.
پی‌نوشت:
1.الکافی، ج 1، ص 204.
2. الکافی، ج 1، ص 204
3. چهل حدیث غدیر، محمود شریفی.
4. الغدیر، ج 1، ص 284، به نقل از مصباح المجتهد، ص524.
5. الغدیر، ج1، ص284
6. ر.ک «آداب عید غدیر» خانه کتاب، نشر دلیل.
7. رعایت حدود شرعی واجب است.
8. بحارالنوار، ج95، ص322
9. الغدیر، ج1، ص284
10. الغدیر، ج1، ص278
"بنیاد بین المللی غدیر استان یزد"

انتهای پیام/ش
 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری