Skip to Content

نقش هاي فرنگی بر لوازم التحریر ايرانی؛

لوازم التحریر خارجی گوی سبقت را از لوازم التحریر ایرانی اسلامی ربوده است


نمادهای ایرانی اسلامی جایشان را به الگوها و اسطوره‌های غربی داده‌اند تا امسال نیز فرزندان سرزمین اسلامی ایران، قهرمانان بومی خود را نشناسند و برای نسل‌های آینده بازگو نکنند.

به گزارش یزدبانو، به نقل از دیار آفتاب، کم کم به روز اول مهر نزدیک می‌شویم، روزی خاطره انگیز برای عموم مردم چرا که هر کس به نوبه خود با این روز خاطره‌ای دارد که با یادآوری آن حس زیبایی پیدا خواهد کرد.

تا پیش از این و در سال‌های دورتر زمانی که در اواسط شهریورماه سری به خیابان‌ها می‌زدیم کم‌تر لوازم‌التحریری را می‌دیدیم که به نوعی فرهنگ غرب را برایت تداعی کرده باشد، تبلیغات روی لوازم‌التحریر هر سال رنگ پر رنگ‌تری به خود گرفت و امروز شاهدیم که کمتر کودکی است که با فصل بازگشایی مدارس از والدین خود درخواست دفتر باربی، باب اسفنجی، بن‌تن، انگری بردز و غیره نداشته باشد.

نمادهای غربی و غیرایرانی توسط دشمنان نظام اسلامی به آرامی و در مدت چندین سال برنامه‌ریزی فشرده اکنون در بُعد فرهنگ کشور رخنه و بازار داخل را اشغال کرده‌اند و به این منظور با طرح چنین شخصیت‌های انیمیشنی  کودکان ما را تحت تاثیر قرار داده و به قولی قصد دارد تا ریشه‌ها را بخشکاند.

به هر مغازه‌ای وارد می‌شود فروشنده با دیدن کودک همراهت سعی دارد تا به نوعی  کودک شما را به این وادی راهنمایی کند و خودش پیشنهاد می‌دهد دفتر فانتزی، خودکار، پاک‌کن، خط‌‌ کش، برچسب و هزاران کالای تحصیلی دیگر که با برندها و نام‌های غربی در هم تنیده شده را در سبد خریدت قرار دهد.

شخصیت‌های کارتونی که به واسطه ارتباط مستقیم با کودکان به آسانی می‌تواند مفاهیم بسیاری را به آنان منتقل سازد و این مزید بر علت شده تا کارتون‌ها در فرایند هجوم نرم غرب علیه فرهنگ‌ها و کشورها، نقشی ویژه را به خود اختصاص دهند و به عنوان نمایندگان اعزامی فرهنگ، سبک زندگی و تداعی‌گر ارزش‌های جوامع غربی به سراسر جهان از همان سنین کودکی جامعه هدف خویش را مطابق الگوی واحد و مطلوب غربی آموزش و تربیت می‌کنند.

ارزش‌هایی که ترویج می‌دهند با ارزش‌ها و عقاید نظام اسلامی در تضاد بوده از جمله اینکه در شخصیتی نظیر "انگری‌بردز" به دنبال حمله به اماکن مقدس مسلمانان بوده و آن را نهادینه می‌سازد و دیگر شخصیت‌ها به دنبال ترویج تجمل‌گرایی، خشونت، اباحه گری، مصرف گرایی، تغییر الگوی غذایی، خود محوری، تجمل گرایی و ضد ارزش‌هایی از این دست در میان نسل آینده است که نباید این مهم مورد غفلت مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد.

البته تنها بسنده کردن به این موضوع در برهه‌ای که مدارس باز می‌شوند کافی نبوده و نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و جامع‌تری است تا بتوانیم بر ترویج فرهنگ غربی از طریق این سفیران غلبه کنیم.

گویا در سال‌های اخیر مسئولان فرهنگی در برابر این هجمه نیز اقدام به خلق شخصیت‌های کارتونی، ترویج و تبلیغ آن بر روی لوازم‌التحریر کرده‌اند ولی هنوز نتوانسته‌اند این شخصیت‌های کارتونی را بر روی این قبیل کالاها برای کودکان جذاب کنند، تصاویر گرافیکی آن هم صرفاً روی لوازم‌التحریر نمی‌تواند به تنهایی معرف شخصیت‌های ایرانی – اسلامی باشد و به راستی در مقابله با شخصیت‌های هویت‌دار و پیام‌دار سبک زندگی غربی می‌تواند سازنده باشد؟

متولیان فرهنگ عمومی موظف هستند تا با دقتی به مراتب بیشتر و عمیق‌تر، از نسل آینده ایران اسلامی نسبت به وجود غذاهای فاسد ذهنی و روحی محافظت کنند.

بازی‌ها و کارتون‌های سالیان دور اگر چه ساده بود و در عین سادگی روح زندگی جمعی را به کودکان آن دوران آموزش می‌داد، جامعه‌ای که زیر ساخت‌های فرهنگی آن باورهای مذهبی و اسلامی بنا نهاده شده انتظار می‌رود دختران و پسرانش با حفظ عفاف و ایمان وارد جامعه شوند تا خود بتوانند نسل دیگری را پرورش دهند که در جهت ارزش‌ها و اهداف والای نظام اسلامی گام بردارد و در مسیر حرکت خویش لحظه‌ای از تاکیدات ولی‌فقیه درخصوص ناتوی فرهنگی غافل نشود.

خط جریانی که استحاله فرهنگی را در خود به دنبال دارد مورد توجه قرار نگرفته و هنوز درباره آن دچار غفلت هستیم و تا زمانی که محبوب‌ترین کارتون فرزندانمان به دست غربی‌ها ساخته شود تاثیرپذیری از فرهنگ غرب چندان هم بیگانه نیست.

شخصیت اتاق های فکر غرب کودکان ما را به خود فرا می خوانند

محمد عارف رئیس انجمن ایران شناسی و پژوهشگر برتر کشور در گفتگو با دیارآفتاب، با اشاره به تاثیرات شخصیت‌های انیمیشنی بر روان کودکان گفت: یقیناً اثرگذاری میان انیمیشن‌ها و شکل‌گیری شخصیت کودکان وجود دارد و ناگزیر باید به شدت کنترل شود،چه بسا گهگاهی این فرایند به کارکردهایِ خطرناکِ آشکار تبدیل گردیده و اثرات آن آنی باشد، اما گاهی نیز ممکن است انیمیشن های حساب شده ی غربی کارکردهای مخوفِ پنهان داشته باشند و تاثیرات مخرب آنها در دراز مدت به بار نشیند چرا که کودک به مثابه کاغذی سفیدی است که هر چه بر او نوشته شود در تار و پودش نقش می‌بندد و در گاهِ خود به اشکالی مغایر با آرزوهای خانواده و مردم بروز پیدا می‌کند.

نویسنده کتاب "شب واقعه" افزود: عوامل زیادی در شکل‌گیری شخصیت‌ کودک نقش دارد که شامل رسانه، والدین و خانواده، محیط و جامعه می‌شود و هر کدام از این موارد چنانچه غفلت کنند خسرانی جبران‌ناپذیر در فرهنگ مردم و آینده ی کشور به دنبال خواهد داشت.

این انسان‌شناس تصریح کرد: معتقدم تمامی قصور بر گردن والدین نیست چرا که فرهنگ و جامعه نیز سهم بسزایی در این زمینه دارند، "مارگارت مید" در این مورد نظریه‌های کارکردی را بر پایه ی سه عنصر اساسی: " فرهنگ" و "شخصیت" و "جامعه" را مطرح کرده و معتقد است که شخصیت کودک تحت تاثیر محیط کوچک پیرامون تا بزرگ اجتماع در نوسان و شکل‌گیری است و "امیل زولا" هم این مهم را از دو منشا اساسی یعنی جبر ژنتیک و جبر محیط می‌داند، بنابراین ژن و محیط نیز در این میان تاثیر داشته و البته سهم محیط به مراتب بیشتر است.

عارف گفت: معمولاً شخصیت‌های کارتونی غربی براساس برون‌گرایی فرهنگ غرب و محدوده وسیعی که در اختیار دارند ساخته و پرداخته می‌شود که این امر متناسب با فرهنگ شرق، به خصوص فرزندان ایران اسلامی نیست، مهم‌تر اینکه در ایران نیز هنوز الگوها و شخصیت‌های ملی،دینی، بومی و اساطیری تعریف جامعی نشده‌اند. بنابراین نویسندگان، پژوهشگران، کارگردانان و منتقدین موادی برای تحلیل، بحث و تعالی در اختیار ندارند که برای الگودهی های زود بازده یا دیربازده به آن بپردازند.

وی افزود: تاثیر الگوهای دوران کودکی به آسانی از ذهن، روح و روان و آرمان‌های کودک خارج نمی‌شود و مهم‌ترین مسئله این است که اگر در فرهنگ ملی ما قهرمان ملی با شخصیت ملی یا الگوی ملی وجود نداشته باشد کودک خواسته یا ناخواسته به شخصیت‌های ساخته اتاق‌های فکری غربیها فراخوانده شده و شخصیت وی شکل می‌گیرد و به تبع آن معمولاً وقتی فرهنگ ملی نادیده گرفته شود فرهنگ بیگانه جایگزین می‌شود.

پژوهشگر برتر دانشگاههای ایران ادامه داد: تناقض موجود در لحظات ابتدایی مواجه کودک با انیمیشنهای غربی با انگیزه های معلوم هویدا می‌شود اما در درازمدت به دلیل استمرار آن، ذهن کودک از تناقض بیرون می‌آید و به نفع غرب، شخصیت غربی و رفتار آنان رای صادر می‌کند و به راحتی با این موضوع کنار می‌آید.

نویسنده ی کتاب "کمیجان سرزمین شگفت انگیز تات‌ها و مادها" افزود: لوازم و نیازمندی‌های کودکان الزاماً توسط خانواده تعیین نمی‌شود بلکه مدرسه، جوامع بیرونی از جمله ورزشگاه‌ها، فروشگاهها، اماکن متفرقه و حتی دانشگاه‌ها سهم عمده‌ای دارند، اگر چه نظارت بر وسایل کودک به عهده خانواده‌هاست اما اصناف، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و اماکن عمومی، بازرگانان و ارگان‌های فرهنگی همگی نیز در این مورد دخیل هستند و سهم هیچ یک کمتر از دیگری نیست.

عضو اصلی هیات رئیسه انجمن انسان شناسی ایران تصریح کرد: از آنجا که والدین کودک در وهله اول از این ماجرای شوم و پنهان فرهنگی آسیب می‌بینند بنابراین باید به فکر چاره باشند. چون مسئول مستقیم آینده ی فرزندان هیچ کس نیست به جز والدین و خانواده!

نویسنده کتاب "رخت گیان" تصریح کرد: اولاً روحیه شگفتی و بی‌مهابا دیدن و اندیشیدن در کودک و نوجوان به طور ذاتی وجود دارد و این خصیصه‌های الهی باعث می‌شود تا هر چه انسان از کودکی به نوجوانی و جوانی می‌رود نگرش‌های جستجوگرایانه، کنجکاوی و بی‌پروایی تاثیر بیشتری داشته باشد.

عارف خصیصه دیدن شگفتی‌ها، عجایب و کارتون‌های خشن را از ویژگی دوران کودکی و نوجوانی دانست و افزود: روحیه شگفتی از جوانی به میانسالی افول می‌کند و فرد در پیری به پشت سر خود نگاه کرده و خاکستری می‌شود، فیلم‌ها و داستان‌ها و افسانه‌ها نیز به همین شکل برای کودک نوسان بخش است اما این هم اگر کنترل نشود و به عادت تبدیل شده، یقینا در آینده روح و روان کودک و به تبع آن، جامعه را به شدت می‌آزارد.

انتهای پیام/ش

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری