Skip to Content

كارشناس تغذيه مركز بهداشت استان يزد در گفتگو با یزدبانو

ماكاروني، غذاي ورزشكاران


كارشناس تغذيه مركز بهداشت استان يزد گفت: ماکارونی یک غذای پایه و اصلی برای ورزشکاران محسوب می شود. این گروه سعی می کنند با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب قدرت فیزیکی خود را در انجام مهارت مورد نظر افزایش دهند.

مهديه السادات حاجي ميرزاده در گفتگو با خبرنگار يزدبانو اظهار كرد: غذا، سوخت مورد نیاز بدن است برای این که بدن کار خود را به خوبی به انجام برساند، لازم است که هر دو عامل سوخت و مکانیسم بدن انسان به خوبی شناخته شود.

وي در مورد مصرف كربوهيدراتها در بين ورزشكاران گفت: كربوهیدراتها بهترین سوخت برای ورزشکاران هستند چرا که در مقایسه با چربی و پروتئین برای سوختن نیاز به اکسیژن کمتری دارند در صورتی که يك ورزشكار به اندازه کافی از کربوهیدراتها استفاده کند قادر خواهد بود شدیدتر ورزش کنید.چه در هنگام ورزش و چه در مسابقه.

وي ادامه داد: یک رژیم پرکربوهیدرات به فرد اجازه می دهد که به خاطر بازسازی ذخایر کربوهیدراتی و کاهش زمان بازگشت به حالت اولیه سخت تر تمرین نماید.

وي افزود: رژیم غذایی در زمان تمرین به ویژه حائز اهمیت است چرا که اگر فرد ورزشكار قادر به تمرین شدیدتر باشید، در طی مسابقه نیز به سطوح بالاتری از کارایی می رسید. بدن 60-50 در صد کالری مصرفی خود را از کربوهیدراتها تأمین می کند. یک ورزشکارا حتی به مقادیر بیشتری در حد 70-60 در صد کالری مصرفی 10-6 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن نیاز خواهد داشت. در صورتی که نياز یک ورزشکار استقامتی به کربوهیدرات می تواند تا 90-70 در صد از کالری مورد نیاز روزانه اش افزایش یابد.

حاجي ميرزاده خاطرنشان كرد: غذاهای کم محتوا ذخایر کربوهیدرات بدن را کاهش خواهد داد و انرژی فرد را تحلیل خواهند برد .به نحو مشابه در صورتی که به جای کربوهیدراتها از غذاهای پرچرب و پر پروتئین استفاده شود، فرد نخواهد توانست انرژی مناسب برای تمرین و مسابقه مطلوب را تأمین نماید.

اين كارشناس تغذيه، کربوهيدرات‌ها را به انواع ساده و پيچيده طبقه‌بندي كرد و افزود: کربوهيدرات‌هاي ساده در قند و شکر، کيک، شيريني‌ها، شکلات و آب‌نبات يافت مي‌شوند. اين نوع کربوهيدرات همچنين به صورت طبيعي در ميوه‌ها و سبزي‌ها توليد مي‌شود.

وي ادامه داد: کربوهيدرات‌هاي پيچيده نيز که شامل نشاسته‌هاي قابل هضم مي باشد در انواع ماکاروني، نان، غلات، حبوبات و سبزيجات نشاسته‌اي مثل سيب زميني  و همچنين شامل فيبرهاي غيرقابل هضم هستند که از انواع اين فيبرها مي‌توان به فيبرهاي محلول مثل همي‌سلولز (در بلغور و برنج قهوه‌اي)، پکتين (در سيب، مرکبات، توت‌فرنگي)، صمغ‌ها (در جوي ‌دوسر، لوبياي خشک) و يا گروه فيبرهاي غير محلول مانند سلولز (در آرد و نان سبوس دار، لوبيا، نخود و سبزي‌هاي ريشه‌اي و خانواده کلم) وليگنين(سبزي‌هاي رسيده، گندم) اشاره کرد.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری