Skip to Content

تکرار/گفتگوی یزد رسا با سعید میرزایی ذاکر اهل بیت؛

مداحی سیدالشهداء(ع) سوز می خواهد نه ساز/ ولایت پذیری، غیرت وعفاف مهم ترین درس عاشورا+فیلم نوحه


اگر مداح به الحان ونغمه های عربی نیزمسلط باشد می تواند تاثیرگذارتر باشد و به طور کلی مداح باید دارای سواد،سلیقه وسوز باشد.

به گزارش یزدبانو به نقل از یزدرسا:

اشاره؛ سعید میرزایی نسب فهادان در سال 1350 در یکی از محلات قدیمی یزد دیده به جهان گشود و در خانواده ای مذهبی قامت کشید، تحصیل را از مدرسه ابتدایی شهید اعلازاده آغاز کرد و پس از گذراندن دوره راهنمایی در مدرسه شهید زنبق، در دبیرستان 17 شهریور ادامه تحصیل داد که نخستین جرقه های کارهای فرهنگی وی از این مدرسه خورد.

میرزایی نسب با فارغ التحصیل شدن از دوران دبیرستان، وارد دانشگاه آزاد اسلامی یزد شد و توانست در رشته مهندسی عمران به مقطع کارشناسی برسد.

وی فعالیت فرهنگی خود از نخستین دوران نوجوانی در همکاری با پایگاه خاتم الانبیاء باغ گندم آغاز کرد که در سال  1363 با به صدا درآمدن طبل جنگ تحمیلی همراه با هیئت باغ گندم یزد برای اجرای برنامه های فرهنگی در سپاه الغدیر یزد در سن 13 سالگی از جبهه های جنگ  نوحه خوانی را آغاز کرد.

میرزایی با الهام از نوای مداحانی چون کویتی پور و آهنگران به عنوان نوجوان 13 ساله یزدی به نوحه خوانی در جبهه ها پرداخت  تا در سن 18 سالگی به طور جد پای درس استادانی همچون حسین اصحاب، کاظم آسیا چی نشست و مشق ذاکری سید الشهدا کرد تا به امروز به عنوان یکی از مداحان و قاریان بنام دارالعباده برای هیئت باغ گندم نوحه خوانی و مرثیه سرایی می کند.

DSC_0024

یزد رسا: به نظر شما مشخصه مهم یک مداح چیست؟

جدای از ظاهر یک مداح اولین اصل در مداحی تعهد  وسپس انتخاب شعر مناسب است .اگر مداح به الحان ونغمه های عربی نیزمسلط باشد می تواند تاثیرگذارتر باشد و به طور کلی مداح باید دارای سواد،سلیقه وسوز باشد.

یزد رسا: از نظر شما ویژگی های شعر خوب چیست؟جنابعالی اشعارتان را چگونه انتخاب می کنید؟

حداقل ویژگی یک شعر خوب حفظ کرامت وشأن اهل بیت است. شعر خوب باید الهام گرفته از آیات، روایات واحادیث پیامبر و امامان معصوم باشد. اشعار نوحه هرسال من از شاعر اهل بیت دکتر الهام بخش می باشد واز کتب شعر بزرگانی چون سازگار، انسانی، قزوه، لطیفیان وشعرای یزدی مثل ریاضی، جیحون و... نیز استفاده می کنم.

DSC_0009

یزد رسا: سبک های نوحه ها را چگونه انتخاب می کنید؟

در انتخاب سبک ابتدا از نغمه های قرآنی وعربی که بسیار حزن برانگیز است ودر مرحله بعد از دستگاه های اصیل ایرانی مثل شور هم استفاده می کنم.

یزد رسا: شغل شما چیست؟ به نظر شما ارتزاق مداحان صرفا از طریق مداحی چگونه است؟  

بنده دارای لیسانس مهندسی عمران هستم که ضمن عضویت در سازمان نظام مهندسی استان، معاونت پرورشی در یکی از مجتمع های آموزشی را برعهده دارم اما در مورد بحث ارتزاق از مداحی وشبهاتی که در اذهان مردم ایجاد شده عرض کنم؛ معین کردن مبلغی خاص به نظر من علاوه بر اینکه یک "بدعت" است از نظر "شرعی" هم اشکال دارد اما گرفتن مبلغی به عنوان حق القدم با توجه به اینکه از سنت های اهل بیت بوده و بزرگان ما هم به شعرا و مادحین صله می دادند اشکالی ندارد و با توجه به حدیثی که می فرماید «کسی که مردم را بگریاند بهشت بر او واجب می شود» با تعیین مبلغ، مداح دچار خسران شده وحساب خویش را در دنیا با اهل بیت(ع) تسویه نموده است.

یزد رسا: آسیب های امروزمداحی و هییات مذهبی به ویژه در یزد چیست؟

آفت امروز هیئآت و مداحان  تقلید کورکورانه است یعنی متاسفانه بدون شناخت از ظرفیت وتوانمندی های مداح وبدون نظارت بر اشعار وسبک هایی که ارائه می کند به وی اجازه  نوحه خوانی می دهند و نقش بزرگترها بعضاً نادیده گرفته می شود وخود مداحان نیز بدون آنکه تأمل بر اشعار وسبک های دیگران داشته باشند هر سبک وشعری را تقلید می کنند لذا مادحین باید معلومات خود را بالا ببرند وبا آگاهی و بصیرت به مدح وستایش آل الله بپردازند

DSC_0032

یزد رسا: مهمترین درسی که میتوان از نهضت عاشورا گرفت چیست؟

اولین درس عاشورا،ولایت پذیری و تبعیت از رهبری است. همانطور که میبینیم در روز عاشورا تمام اصحاب حتی حضرت علی اکبر که پسر امام هست از پدرش برای میدان رفتن اجازه می گیرد واین مطلب اهمیت نقش ولایت و ولایت پذیری را می رساند، درس بعدی نهضت عاشورا غیرت، حیا وعفاف است که خاندان امام در اوج مصیبت حافظ این ارزش ها بودند ودرس دیگری که می توان گرفت درس برادری وصله رحم است که زمانی که شمر امان نامه آورد ابی عبدالله خطاب به حضرت عباس فرمودند  شما با هم فامیل هستید جوابش را بده حتی اگر شمر باشد!

DSC_0016

یزد رسا: به عنوان سوال پایانی توصیه های شما به مداحان جوان چیست؟

پیشنهاد من به مداحین جوان این است که فکر کنند وبدانند در چه جایگاهی هستند وبه کجا متصلند! بعضی اشیا به واسطه اتصال به این بزرگواران ارج وقرب پیدا می کنند چگونه است که کسی که  خود را مداح این خانواده می داند رعایت بعضی مسائل را نمی کند، خواندن زیارت عاشورا ورعایت تقوای الهی را به همه ذاکرین جوان سفارش می نمایم وامیدوارم جوانان عزیز هرآنچه که ارباب می پسندد بپسندند وهر آنچه  نمی پسندد نپسندند ودرپایان این بیت را به همه مداحان عزیز تقدیم می نمایم:

        به غباری که زکویت به رخم مانده قسم                                                   هرکه خاک تو نشد عزت وجاهش ندهند

 

فیلم سینه زنی محرم 92 هیئت باغ گندم یزد با مداحی  سعید میرزایی

 

لینک دانلود



Loading the player...

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری