Skip to Content

رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت،معدن وتجارت استان یزد خبر داد

معرفی بیش از 22هزار قالیباف برای حمایت بیمه‌ای/ هنرصنعت فرش دستباف نمونه بارز تحقق اقتصاد مقاومتی


رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت،معدن وتجارت استان یزد از معرفی بیش از 22هزار قالیباف برای برخورداری از بیمه، به تامین اجتماعی خبر داد و گفت: تاکنون بیش از 18هزار نفر از قالی‌بافان استان بیمه شده‌اند.

محمد‌مهدی نبی‌زاده در گفتگو با خبرنگار یزدبانو با بیان اینکه سرشماری و آمار دقیقی از بافنده‌های استان نداریم، اذعان کرد: بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1379 انجام شد، تعداد 70هزار بافنده در یزد وجود داشته است و در حال حاضر با توجه به وجود شرکت‌های تعاونی، کارگاه‌های قالیبافی و بافندگان خانگی در زمینه تولید فرش، برآورد می‌شود قریب به 40هزار بافنده در یزد فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه طی چندسال گذشته تحولات خوبی در صنعت فرش استان یزد رخ داده است، تصریح کرد: هم اکنون این توانایی در استان وجود دارد تا طرح‌های مختلف بر اساس سلیقه مشتریان در استان بافته شود.

نبی‌زاده با بیان اینکه سالیانه حدود 200هزار مترمربع فرش در یزد تولید می‌شود، ادامه داد: بر اساس اعلام مرکز ملی فرش ایران، یزد جزو 10استان برتر در زمینه تولید با کیفیت فرش در کشور است.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی برای بالا بردن مهارت فنی و تخصصی فرش‌بافان و در نهایت ارتقاء کیفیت فرش‌های تولیدی را یادآور شد و ادامه داد: دوسال پیش فرش یزد و امسال فرش اردکان در سازمان جهانی مالکیت فکری‌( wipo) به ثبت جهانی رسید.

نتیجه تصویری برای نمایشگاه فرش دستباف یزد

وی ارتقاء جایگاه بافنده فرش را یادآور شد و افزود: در گذشته بافت فرش، شغلی برای خانم‌های خانه‌دار به عنوان کمک معیشت برای خانواده  بود، اما امروز از فرش به عنوان هنرصنعت یاد می‌شود.

نبی‌زاده در خصوص وضعیت بیمه قالیبافی در یزد گفت: بیش از22هزار نفر تاکنون برای بیمه قالیبافی به تامین اجتماعی معرفی شده اند؛ که در این راستا تعداد 2هزار و 72نفر طی بازرسی‌های راستی آزمایی به دلیل عدم اشتغال به قالیبافی قطع بیمه شده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی تامین اجتماعی بیش از 18هزار نفر بیمه شده قالیباف داریم.

نبی‌زاده فرش دستباف را نمونه بارز اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: تمامی وسایل و مواد اولیه برای تهیه فرش در داخل کشور تولید می‌شود که می‌توان با کمترین هزینه در هنر صنعت فرش برای جامعه اشتغالزایی داشت.

رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت،معدن وتجارت استان یزد اظهار کرد: از دست اندر کاران می‌خواهیم با توجه به بند اول سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی  مبنی بر«تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و  به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط.»  در زمینه توسعه هنر صنعت فرش کمک‌ کنند تا کارآفرینی و درآمدزایی در این عرصه را شاهد باشیم.

انتهای پیام/ش




رای شما
میانگین (2 آرا)
The average rating is 3.0 stars out of 5.

ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری