Skip to Content

مهارت‌های انتقاد سازنده

مهارت‌هایی برای باجنبه‌ها!


اگر کمک کردن نتیجه نداد و مجبور به انتقاد شدید، در خلوت به شخص مورد‌نظر انتقاد کنید نه جلوی همه و با صدای بلند! این کار موجب بالا رفتن وجهه شما شده و شاید حتی در محل کار ارتقاء درجه پیدا کنید.

انتقاد کردن مساله‌ای است که هراز‌گاهی آن را انجام می‌دهید. در هنگام انتقاد باید یک‌سری موارد را رعایت کنید از جمله این‌که؛ آیا از شخص مناسبی انتقاد می‌کنید؟ اگر می‌خواهید انتقادتان موثر باشد، باید درباره شخص مناسبی این مهارت را به کار بگیرید. مثلا گله کردن به راننده اتوبوس، از بابت اتوبوسی که همیشه دیر می‌آید، صرف‌نظر از این‌که راننده کیست و چه زمانی سوار آن اتوبوس می‌شوید نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه فقط به استرس راننده اضافه می‌کند. چنین مردی سعی می‌کند وسیله نقلیه غول پیکری را صحیح و سالم از میان ترافیک حرکت دهد و باید حواسش به جاده، به عابرین پیاده و به محل سوار و پیاده شدن مسافران باشد. حتی گاهی اوقات باید حواسش به ایستگاه‌های خاصی باشد که برای مسافران ناآشنا هستند. لازم است به خاطر داشته باشید اگر موضوعی حاد و ضروری باشد، یک راننده نمی‌تواند هیچ کاری در مورد آن بکند. یاوه‌گویی به مدت بیست دقیقه و در وسط ترافیک هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. به جای این کار سعی کنید با اتحادیه تماس بگیرید و از طریق آنها مشکل را پیگیری کنید. به جای انتقاد سعی کنید کمک کنید چه کسی دوست دارد بشنود که از کارش انتقاد می‌شود؟ بیشتر مردم از حس خوبی که نسبت به کارشان دارند، عزت نفس می‌گیرند. بنابراین جای تعجب نیست هنگامی که از مهارت‌های مدیریتی رئیس‌تان انتقاد کرده و پیشنهاداتی می‌دهید، نه تنها هیچ عکس‌العملی از او نمی‌بینید بلکه ممکن است پس از آن، حجم زیادی کار به سر شما بریزد تا حساب کار دست‌تان آید! سعی کنید به جای انتقاد کردن باسیاست رفتار کنید. مثلا به جای انتقاد از مدیریت خرد و کلان به رئیس خود بگوئید آخرین باری که شرکت موفق بود زمانی بود که هرکدام از کارمندان از ایده‌های خلاقانه خود استفاده می‌کردند و تشویق می‌شدند. به صورت خصوصی انتقاد کنید نه عمومی اگر کمک کردن نتیجه نداد و مجبور به انتقاد شدید، در خلوت به شخص مورد‌نظر انتقاد کنید نه جلوی همه و با صدای بلند!  این کار موجب بالا رفتن وجهه شما شده و شاید حتی در محل کار ارتقاء درجه پیدا کنید. چه چیزهایی انتقاد را سازنده می‌کند؟ هنگامی که انتقاد خود را سازنده ارزیابی می‌کنید، به یاد آورید چرا انتقاد می‌کنید؟ انتقاد شما فقط جنبه بشر دوستانه ندارد اما قطعا از این کار هدفی دارید و دیگران نیز از آن ذی‌نفع هستند. شاید هدف از انتقاد سازنده بهبود شرایط کاری در بخش مربوط به شما یا افزایش رقابت و تولید باشد. شاید در رابطه با مشکل زورگویی در مدرسه فرزندتان و یا تشویق وب‌سایت مورد علاقه‌تان برای تولید محصولات بهتری باشد. هدف از انتقاد سازنده کمک است نه بخل و حسد و کینه‌توزی. در انتقاد سازنده باید سیاست داشت و نکته مهم این است که باید به شخص ذی‌نفوذ و تاثیر‌گذار و همچنین باظرفیت انتقاد کرد نه اشخاص معمولی. اما مهارت شما در بیان انتقاد است که می‌تواند از دیگران متمایزتان کرده و فضا را مثبت کند. این کار همچنین مهارت‌های مدیریت بحران و حل مشکلات شما را بروز می‌دهد. شاید این کار موجب ارتقا درجه‌تان نشود اما قطعا نظر دیگران را در مورد شما تغییر داده و از صف دشمنان‌تان کم و به صف متحدان‌تان می‌افزاید. پس تنها در صورتی موفق خواهید شد که نقش ناجی یا برادر بزرگ را ایفا کنید و بیاموزید استفاده از انتقاد سازنده نه تنها در محیط کار که در کل زندگی می‌تواند مثمر ثمر باشد.



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری