Skip to Content

اول دی/گزارش مشروح یزدبانو(2)

میدان شهدای یزد، تجمع مردمی و تدفین غیر منتظره دو شهید گمنام


مردم یزد یک روز قبل از اعلام رسمی تدفین شهدای گمنام در یک تجمع در تکیه امیر چخماق یزد حاضر شدند و خواستار تدفین شهدا در این تکیه شدند و دو شهید از هشت شهیدی که قرار بود فردا تشییع شوند به صورت غیر منتظره تدفین شدند که خبرنگار یزدبانو به شرح این واقعه پرداخته است.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، ساعت نزدیک یازده  و نیم  روز دوشنبه اول دی ماه است.جمعیت از زن و مرد و کودک و  پیرو جوان در تکیه امیرچقماق موج می زند. اغراق نمی کنم واقعا موج می زند. عده ای فکر می کنند با این جمعیت انبوه قرار است امروز شهدا را به خاک بسپارند در حالی که فردا روز موعود است و چون مسؤولان استان هماهنگ نیستند و ابراز مخالفت می کنند همه مردم از طریق پیامک هایی که دریافت کرده بودند و اخباری که سریع در یزد پخش شده بود در این تجمع اعتراض امیز شرکت کرده اند تا نگذارند شهدا را از یزد برگردانند بلکه شهدا در این تکیه به خاک سپرده شوند.
تصمیم گرفتیم با چند نفر از تجمع کنندگان گفتگوهایی را انجام دهیم.

*خانم آتشی با فرزند کوچکش آمده بود و گفت : دفن شهدا در این مکان صفای دیگری به اینجا خواهد داد و  هم نماد شهدای ما برای خارجی ها هست و هم اینکه شهدا در دسترس مردم قرار می گیرند .
*خانم دستجردی خانه داراست  ونظرش در مورد دفن شهدا در خود تکیه چنین است : یک دفعه دعای کمیل خواندن در این مکان کنار شهدا خیلی اثر گذار است و دفن شهدا در پشت تکیه باعث دیده نشدن و بی احترامی به شهداست و باید مسؤولین در تکریم شهدا مردم را حمایت کنند .
*نظر دو تن از دانشجویان  را هم دراین مورد جویا می شویم. یکی از آنها که معلوم است چقدر حرف دارد می گوید: تشییع و تدفین شهدا باید در آرام ترین فضا باشد و مسؤولین باید تکلیفشان با این قضیه روشن باشد و با بلاتکلیفی مردم را سرگردان نکنند زیرا این باعث اختلاف و عدم انسجام جمعیت می شود و واقعا این تردید ها برای چیست؟ آیا یک تدفین و تشییع  شهید باید اینقدر جنجال برانگیز شود و مردم را نگران و متشنج کند . انشاءالله به حق حرمت این شهدا تشییع باشکوهی انجام شود.


***
*حجت الاسلام والمسلمین مدرسی: خواست خداست که پرونده شهدای دفاع مقدس بسته نشده است.
با آمدن زمان اقامه نماز ظهر و عصر همه آماده نماز شدند و پس ازنماز حجت الاسلام والمسلمین  سید محمد کاظم مدرسی به ایراد سخن پرداخت و پس از سلام و صلوات اظهار کرد : شهدا یکی از مصادیق ذخیره های معنوی بعد از دفاع مقدس هستند که آثارشان با تفحص به عنوان ارمغانی از ارزشهای الهی به شهرها و روستاها می آید.
وی  آشکار شدن شهدا را به تدریج در طول این سالها از الطاف خفیه الهی و به اراده پروردگار دانست و عنوان کرد : اگر تمام شهدا همان روزهای جنگ به یکباره پیدا می شدند پرونده دفاع مقدس به سرعت بسته می شد ولی این خواست پروردگار است که  شهدا این کبوتران خونین بال به عنوان نماد ارزشهای انقلاب همواره در بین شهرها و روستاهای کشور روان باشند.
این واعظ برجسته یزد،  افراد را در روایتی به چهار دسته تقسیم کرد و گفت : حسودان، بی تفاوت ها، کسانی که هم خود دارند و هم می خواهند دیگرن داشته باشند و ایثاگران که عالیترین افراد  همین گروه چهارمند .
حجت الاسلام والمسلمین مدرسی ،   آیاتی از قرآن در مورد ایثارگران قرائت نمود و این افراد را از زیباترین چهره های تاریخ برشمرد که جلودارشان حسین بن علی (ع) با گذشت 1375 سال از شهادتش است که ده ها میلیون نفر در روز اربعین او  سر از پا نشناخته با پای پیاده و برهنه و انفاق همه چیز برای زیارت یک لحظه او رهسپار شدند.
وی شهدای دفاع مقدس را مصداق بارز ایثاگران خواند و آنان را کسانی دانست که با اخلاص جان خود را دادند.
سخنران این مراسم،  زیباترین چهرهای تاریخ و مصادیق ایثار  یعنی شهدا را شایسته بهترین تجلیل ها در بهترین مکان ها دانست و خاطرنشان کرد : معتقدم  ازخصایص ملت ایران  انتخاب  زیبایی هاست و مردم دارالعباده یزد تجلیل زیبایی از شهدایشان در بهترین مکان خواهند داشت و محوط اجلال و محل نزول شهدا باید پایگاه معنوی شود .
حجت الاسلام والمسلمین مدرسی با اشاره به بررسی های کشوری در این مورد اظهار کرد :  به منظور ابلاغ پیام شهدا در عرصه بین المللی معتقدیم زیباترین  و  مناسبترین فضا جایی است  که شهدا شهید شدند و این مکان جز چهار راه شهدا  و  میدان امیرچقماق نیست و باید شهدا درجایی که بهتر از آن نیست نزول یابند.
وی از  همه عزیزانی که با همت بلند خود یادگاران ارزشمند دفاع مقدس را  به عنوان ارمغان در اختیار شهر یزد قرار دادند تا در بهترین مکان برای محوط نزولشان بسپارند تقدیرکرد و ضمن درخواست ازمسؤولان برای همگامی با مردم دراین امر مهم، از مردم شهید پرور زد در برگزاری تشییع باشکوه برای شهدا دعوت نمود.


*رییس شورای نگهبان یزد در جمع مردم
سخنرا ن بعدی هم حجةالاسلام سید ناصر محمدی  رییس شورای نگهبان یزد بود که با قرائت آیاتی در مورد زنده بودن شهدا و نشاط شهید اظهار داشت : ما خوشبختیم که میزبان شهدا در شهری هستیم که در جای جای آن نشانه عشق و معرفت به دین وجود دارد .
وی با بیان این مطلب که تکیه امیر چقماق صرف یک آثار باستانی معمولی نیست گفت : این تکیه نماد مذهبی و دینی ماست جایی که نماد حسین بن علی (ع) است و کسانی که در گذشته آن را ساختند با عشق به دین آن را ساختند باید سعی کنیم برای آیندگان بانشاط شود و شهدا نماد عزت، پشتوانه فرهنگ و ضمانت تداوم دین ما هستند.
وی شهدا را خونی جاری شده در شریان نظام و انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد : کسانی که آثار باستانی ما چون امیرچقماق را می بینند باید درکنارش نماد عزت ما یعنی شهدا را هم ببینند و بین این دو جدایی نیست.
این سخنران  در ادامه پیشنهاد داد که از این به بعد هر کجا پایگاه علم، معنویت، معرفت و تجمع مردم است شهیدی دفن شود زیرا محل نزول شهدا موجب تحول و پناگاه و تکیه روحی مردم و جایگاه نور افشانی شهدا شده است.
حجت الاسلام ناصری افزود :  هر پایگاه معرفت چون حوزه و دانشگاه را شایسته دفن شهدا دانست و این گره خوردگی بین شهدا و علم را ضروری برشمرد و گفت : باید به عالم بگوییم اگر شهدا نبودند امروز این وضع ما نبود و ناموس و دین ما لگد مال نوکران آمریکا شده بود.
وی با پرهیز از برخی سوء تعببیرها یی همچون این تعبیر که دانشگاه را قبرستان نکنید خاطر نشان کرد : شهید استثنا است مبادا کسی سوء تعبیر کند این صریح قرآن است که «و لا تقولو لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیاء ولکن لا تشعرون».
رییس شورای نگهبان یزد ، حیات شهید را یک مسأله جدی خواند و تصریح کرد : قرآن جایی می گوید حتی گمان نکنید و جایی می گوید که نگوییدکه شهید مرده است حتی از ظنّ به مرده بودن شهید نهی می کند و جایی می گوید : «کل نفس ذائقة الموت» همه طعم مرگ را می چشند و در جمع بین اینها باید بگوییم آن مرگی که به سراغ همه می آید هنوز سراغ شهید نیامده است و در بحار مرحوم علامه می گوید : شهدا در رجعت دوباره برمی گردند و سالیانی در آن نهضت جهانی زندگی و نقش آفرینی می کنند و بعد مرگ را مثل همگان می چشند.
ناصری  بدن شهید را طیب و محل نور افشانی دانست و ضمن تشکر از مردم و مسؤولانی که بدن ها را برای شهر یزد آوردند گفت : باید بدن شهید در پایگاه های علم و معنویت باشد تا حاضران بدانند این امنیت مجانی به دست ما نرسیده است و بر اثر خون های این شهدا بوده است و بازدید کنندگان بدانند ارزش در خشت خام نیست بلکه در هنر معماری، ژرف دینی آن است و نگه داری خشت که ارزشی ندارد بلکه ارزش به یادآور بودن تمدن کهن است که باعث تعجب می شود و این تمدن با خون شهید ایجاد شده است و جدا از آن نمی شود.
وی اظهار امید واری کرد:  تکیه امیرچقماق با دفن شهدا نقطه عطف تاریخ برای آیندگان خواهد شد و این میدان  یادآور شهداست.
شایان ذکر است : پس از این سخنرانی ها و برای تثبیت محل دفن شهدا در تکیه امیر چخماق یزد مسرولان ستاد تدفین به صورت غیر منتظره تصمیم گرفتند دو شهید گمنام را دفن کنند که اول با مخالفت برخی از مردم حاضر در این مراسم مواجه شدند ولی با توضیح از سوی مسؤولان قانع شدند و دو شهید عصر روز اول دی دفن شدند و قرار شد شش شهید دیگر  فردا همزمان با شهادت امام رضا (ع) تشییع شوند و در این مکان به خاک سپرده شوند.


***
مراسم پس از تدفین ادامه یافت و در حالی که مردم تجمع کننده پراکنده می شدند بر اساس اعلام قبلی رأس ساعت 16 عصر قرار بر تجمعی دیگر بود و مردم در حال تجمعی دیگر بودند و هنوز نمی دانستند که دو شهید دفن شده اند.
اعلام شد که شب نیز مراسم دیگری همزمان با شب شهادت امام رضا (ع9 خواهد بود.

انتهای پیام/ص




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری