Skip to Content

گفتگوی تفصیلی/ رئیس مکتب الزهراء یزد:

نگاه همه جانبه به زندگی و شخصیت حضرت زهرا (س) یک ضرورت است


رئیس حوزه علمیه مکتب الزهراء یزد گفت: داشتن نگاه تک بعدی به زندگی حضرت زهرا (س)یک آسیب و کمبود است به طوری که بسیاری از جنبه های شخصیتی ایشان به مردم شناسانده نشده است.

به گزارش خبرنگاریزدبانو، به مناسبت فرا رسیدن ایام عزای سرورزنان عالم حضرت فاطمه زهرا(س)؛ یزدبانو گفتگویی اختصاصی با آزاده نیکپوررئیس مکتب الزهراء یزد انجام داده است که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم :

با سلام و عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا (س)؛ لطفا پیرامون ضرورت پاسداشت این ایام برای ما بگویید.


با توجه به ضرورت الگو گرفتن مردم ازالگوهای صالح  و کسانی که درهمه ابعاد زندگی شان موفق و پیروزبوده اند ، خداوند متعال دعوت به الگو گرفتن ازپیامبر(ص) واهل بیت علیهم السلام ایشان بنا برآیه « لقد کان لکم فی رسول الله اسوظ حسنة ..»؛ نموده است وحضرت زهرا(س) نیزادامه وجود پیامبر و پاره تن ایشان هستند و باید ابعاد شخصیتی ایشان به مناسبت های مختلف مورد بازبینی وبررسی قرار گیرد.
 

*ازکمبودها وآسیب های مجالس درایام فاطمیه برایمان بگویید
 

یکی ازآسیب های این مجالس نگاه تک بعدی داشتن به شخصیت حضرت زهرا(س)است به نحوی که بسیاری ازجنبه های شخصیتی ازجمله  شخصیت علمی وهنری ایشان مغفول مانده  و به مردم شناسانده نشده است و باید سعی کنیم درمجالس ایام فاطمیه به عزاداری اکتفا نکنیم  و دردها و رنج های دختر پیامبر(ص) را به تناسب روزبرای مردم تفسیر وتبیین کنیم .
  

*فکرمی کنید  چگونه می توان زندگی حضرت زهرا برای نسل امروز به روزرسانی کرد؟
 

برای این هدف ابتدا باید سبک زندگی ایشان را بشناسیم و درمرحله بعد باید قالب و محتوا ی زندگی حضرت زهرا(س) را تفکیک کرده و تبیین نماییم.

به عنوان مثال وقتی گفته می شود جهیزیه حضرت زهرا (س) هجده قلم بیشترنبوده است؛ برای الگوگیری ازایشان باید زمانه را درنظربگیریم یعنی برخی لوازمی که امروزجزو ضروریات زندگی شده است، دیروزنبوده است و درتفکیک قالب  و محتوا می گوییم جزو ضروریات بودن یک وسیله درجهازیه دختران یکی از محتواهای الگرگیری اززندگی حضرت زهرا(س) است.

 قالب لوازم زمان حضرت زهرا (س) با امروزتغییر کرده است ولی پیام زندگی حضرت زهرا تا همیشه ساده زیستی است و خانواده ها  نباید خود را برای تهیه  لوازم لوکس بی فایده برای دخترانشان به زحمت بیندازند و این پیام ها و محتواها است که تا همیشه تاریخ درهمه اعصار و قرون قابل سرایت والگوگیری است.


*بانیان مجالس درایام فاطمیه چه وظیفه ای دارند؟

مهمترین وظیفه درابتدا همان اقامه عزا وآشنا کردن مرد م با سیره اهل بیت است؛ وبرپایی این مجالس خودش باعث ایجاد محبت نسبت به خاندان عصمت و طهارت دردل مردم می شود و چون حضرت زهرا(س) یگانه بانوی عالم اسلام بوده اند و نظیر ندارند عزاداری ایام فاطمیه منحصربه فرداست.


*زمینه هایی که مبلغان باید دراین ایام بیشتر به آن توجه داشته باشند چیست؟
 

مهمترین کار شناختن نیازهای جامعه فعلی خصوصا نیارهای نسل جوان است  و سپس  بیان سیره فاطمی و پیام ها  و محتوای زندگی ایشان که  قابل سرایت به همه زمانها است را بیان کنیم که حضرت زهرا (س) چگونه زنی بودند و چگونه زیستند.


البته برخی آموزش ها باید غیرمستقیم و به شکل  مطالعه  و سبک زندگی باشد و برخی آموزش ها مثل ذکرتسبیحات حضرت زهرا (س) باید مستقیم باشد.


*چگونه زیبایهای زندگی حضرت زهرا (س) را برای  خانواده ها جلوه گر سازیم؟
 

باید بدانیم فطرت بشرزیبا دوست است وکار مبلغان دینی این است که زیباییهای زندگی اهل بیت را به چشم بیاورند که خودش ایجاد کشش می کند البته امروز دشمنان برزشتی ها لباس زیبایی و برزیباییها لباس زشتی پوشانده اند و ما باید دراین شرایط حقیقتها را عرضه کنیم.

 داشتن روحیه بانشاط یکی ازنیازهای مردم است و حضرت زهرا (س) به عنوان کسی که ازکوچکی با مصائب و مشکلات بزرگ روبرو بوده اند یک انسان افسرده نیستند بلکه نشاط معنوی دارند .

جدا ازآن مقطع زندگی که به شهادت ایشان منجرشد و گاها برخی فقط آن مقطع را برای مردم بزرگ می کنند بقیه زندگی ایشان سراسرشادمانی است به طوری که امیرمؤمنان می فرمایند : هروقت به چهره زهرا (س) نگاه می کردم غمهای عالم ازدلم می رفت.
 

*بصیرت سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا درزمانه امروزچگونه برای ما قابل الگو گرفتن است؟

برای درس گرفتن ازاین بعد زندگی حضرت زهرا (س) باید به امام شناسی ایشان و شناخت بالای ایشان نسبت به جایگاه ولایت توجه کنیم به نحوی که با همه وجودش برای دفاع ازولایت به عرصه می آید و شهادت حضرت زهرا (س) به عنوان نقطه عطفی درتاریخ اسلام؛ این پرسش را برای همیشه دراذهان ایجاد می کند که چرا دخترمحبوب پیامبر (ص) مورد اذیت قرار گرفتند؟! چرا قبردخترپیغبرخدا مخفی است ؟!

این پرسش ها همان بعد سیاسی زندگی حضرت زهرا (س) است و درمورد شهادت ایشان گرچه علمای اهل تسنن مرگ طبیعی را برای حضرت زهرا (س) عنوان کرده اند ولی خود مخفی بودن قبرایشان سؤال برانگیزاست که خوب چرا دختر پیامبراکرم (ص) به فاصله کمی بعد پیامبرازدنیا می رود وآن هم پیامبری که 23 سال برای اسلام زحمت کشید و خون دل خورد پس چرا دیگر قبرش مخفی است آیا چه ناراحتی داشته اند واین خود دارای پیام سیاسی است.

انتهای پیام/س
 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری